War of the Ring

Inledning
Speluppbyggnad
Osäker grafik
Säkert ljud
Gammal Starcraft-anda
Slutsats
Skärmdumpar



11/02 -04 | lither | lither(at)64bits.se


Inledning

Sierra. Producenterna bakom storsäljare som Counter-Strike, Metal Arms och Homeworld, har knytit ihop repstumparna med Vivendi Universal – världens näst största spel-distrubitörer för PC. På deras meritlista finner vi spel som Crash Bandicoot, Diablo och Starcraft. För utvecklingen står Liquid Entertainment.
Så den senaste sammanknytningen är strategispelet War of the Ring; det första RTS-spelet baserad på J.R.R. Tolkiens tolv böcker i serien “History of Middle-Earth”.

Testsystem
CPU: Intel Pentium 4, 1,8GHz
RAM-Minne: 256MB PC2100 DDR
Grafikkort: Geforce4 4200 128MB @ 1280x1024
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1
Operativsystem: Windows XP Home
 
Cirkapris: 399:-

Speluppbyggnad

För den som suttit och tryckt med musen framför Warcraft III kommer inledningen likna ett parti Svälta Räv. Det enda som ni uppmärksammar er på är hur Sierra valt att lägga “gå-hit”-, “bygg-detta”- och “attackera-denna”-knappen på höger musknapp, i stället för vänster. Hurvida man vill gå in och ändra detta eller försöka att leva med det är upp till var och en.
För den som inte är lika van kommer däremot inledningen uppenbara sig som en riktig revolution gällande instruktioner. Välarbetat, snyggt och konstruktivt.

War of the Ring inleder sin historia hos dvärgarna vid Järnbergen. Småstrider med orcher leder till ett möte med ett packe alver. Sett Sagan om Ringen-filmerna eller läst böckerna? Då vet ni vilken dålig kombination alver och dvärgar är.

Efter tagit examen i Oläglig alv-/dvärg-kombination är det dags att välja sida: god eller ond. Den goda visar oss vägen till mötet i Vattnadal (Sagan om Ringen) och den onda följer uppbyggnaden av Saurons trupper. Lite smaklösa berättelser jämfört med originalet, men aromen av eftertänksamhet doftar kraftigt.

När du väl kommit in i spelet börjar du fatta spelets uppbyggnad. Trupperna "halkar" efter när du gett dem order, vilket leder till att du måste vara steget före. De gör även mycket som du inte vill, flyttar sig till olika ställen och börjar attackera andra fiender. Den sista "missen" som jag irriterar mig otroligt mycket på är att du kan välja trupper genom att markera och trycka Ctrl plus en siffra, för att sedan använda den siffran som ett snabbkommando. I War of the Ring kan du endast använda en enhet till ett snabbkommando, vilket komplicerar ens taktikspel en aning.

Jag ser dock det negativa höljet över spelet försvinna en aning när jag märker hur effektiva alla varelser är. Det ligger en speciell effektivitet i varenda liten stridslysten kreatur. Något som senare i spelet kommer visa sig vara något riktigt positivt.

Osäker grafik

Att War of the Ring släpptes senare än spel som Battle Realm och Empire Earth betyder (i den oskrivna lagen) oftast att grafiken ska vara bättre. I detta fallet gäller inte den regeln. Sierras grafikmotor bygger på högupplösta detaljer. Sumpgas, grässlätter och gruskorn – allt i formatet lyxförpackning. Resten blir bara lågupplösta sexhörningar med färg. Har du å andra sidan kraften att vräka på med maximal grafik, utan att arméer på 64 människor som dräper en balrog ger ifrån sig lagg, kan en skillnad märkas. Den är inte mastodontartad, men den är en lätt njutbar fröjd för ögat. Särskilt om balrogen är på dåligt humör.

Säkert ljud

Från början var det menat att rösterna från Sagan om Ringen-filmerna skulle besitta hjältarna i detta spel, men när strul gällande rättigheterna började dyka upp blev så inte fallet. Men om man är här för att klanka ner på rösterna i War of the Ring har man hamnat fel. Brummliga och grova dvärgamål. Höggradiga och klartänkta människofraser. Dreglande och pölsiga orchklagomål. Tillsätt en magisk, orkestral musik och du har receptet för en fenomenal spelkänsla. Särskilt om balrogen är på dåligt humör.

Gammal Starcraft-anda

I stället för att låta byggnader och varelser skapas av pengar och träd kommer den gamla bilden med malm och mat (ore och food) in i leken. Orcher placerar ut pålar i marken för att hålla de större makterna vid liv. Ja, den gamla Starcraft-andan ligger i luften, och det är långt ifrån något negativt.

En annan sak driver spelet framåt är utvecklingen hos hjältarna; de som på den goda sidan består av Frodo, Aragorn, Gimli, Gandalf och Legolas, respektive Gollum, Saleme, Häxmästaren, Saruman och Grishnak på den onda. Ett kraftladdat paket med explosioner och blixtar. Explosioner och blixtar som du tjänar ihop i form av Fate Powers. Och för att få Fate Powers gäller det att vara offensiv. När du väl har haft ihjäl tillräckligt många fiender kan magin släppas lös. Om du inte nöjer dig med magi: vänta bara tills enterna kommer!

Slutsats

Nå, är detta något för Tolkien-fanatiker att hurra över? Tja, jag vet inte hur mycket spelande det blir för deras del, men det är inget att fnysa åt med en gång. War of the Ring står på en stabil grund som kan räcka några spel framåt.

Det känns som jag ljuger om jag säger att War of the Ring är en höjdare, för det är det inte. Det finns en story, det finns relativt bra grafik och ljudet är spektakulärt, men sen... En “dead end” som långsamt kryper in under spelets gång. Fast å andra sidan; inget går upp mot jätten Warcraft III.

Fördelar Nackdelar
Makalös musik Slappa reaktionsförmågor
  Långtråkigt

Skärmdumpar

War of the Ring - Skärmdump 3 War of the Ring - Skärmdump 5



11/02 -04 | lither | lither(at)64bits.se