Innehåll

Command and Conquer: Red Alert 2


10/11-00 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

Den spelvärld vi idag lever i har ett antal olika grenar och inriktningar. För att nämna några exempel finns action, sport, shoot 'em up, strategi etc.

För att berätta lite om födelsen utav den idag så omåttligt populära strategi-grenen.
Året var 1995 och den allmäna gamern hade inte tillgång till dator i Sverige, denna skulle komma ett par år senare. Spelen till PC'n var inte många och marknaden var likväl liten. Spel som Doom, Wolfenstein hade dock funnits ett bra tag och drog de mesta spelarna på denna tid, för att inte glömma Sim City 2000 vilken var en mäktig hit.
Strategispel som vi idag ser dem fanns inte alls då, visst fanns det spel som gick under kategorin strategi, t.ex "Dune-serien", "Carrier-Strike", "Panzer General" etc. men ingen av dem hade dagens utseende eller gränssnitt.

Men en dag, under 95 släppte en speltillverkare vid namn WestWood (Studios) ett helt nytt spel "Command & Conquer", med slagorden "World domination in a box". C&C var ett spel som kom att revolutionera och mycket riktigt dominera. Spelet tog upp den episka kampen mellan gott och ont, denna gång framställda som ond: Brotherhood of NOD, en terrorist grupp och de goda: GDI, Global Defence Initiative. C&C gav nya inslag iform utav marknadsföring utav sina egna trupper och man fick själv sköta sin införsel utav pengar. Detta genom, ett än idag oförändrat koncept - plocka upp mineraler i detta fall Tiberium för att sedan föra detta till fabriker vilket gav en pengar.
Lanseringen utav C&C var exakt vid rättidspunkt, människor världen över började skaffa en PC och hade därmed möjlighet att prova på C&C. Spelet hade dock dåligt multiplayer stöd och att nätverka var svårt, även om LAN inte alls var lika förekommande då som nu.


Historien fortsätter

I en sneak-peak video på C&C's cd kunde man få se lite om WestWoods planerade uppföljare till C&C1. Däribland fanns Red Alert. Världen väntade spänt på Red Alert, under tiden lanserade WW ett missionpack till C&C, "Covert Operations", vilket mycket riktigt enbart var ett par nya missions och inget nytt som tillförde serien något.

1995 slog över till 1996 och världen kunde skåda WW's nysläppta spel Red Alert i PC-butikerna, det spel vilka än idag har oslagna säljrekord. Red Alert var en omarbetad version utav C&C1, grafiken var numera möjlig att köra i SVGA och högre upplösning. Snabbhet i spelet hade även prioriterats och spelet var rejält mycket snabbare än sin föregångare.

Rent kronologiskt sett ur C&C perspektiv utspelar sig Red Alert före C&C1 och behandlar första världskriget där Tyskland aldrig infriade sina tankar och ideologier om världsdominans, men väst ser dock öst som sin nye fiende och mycket riktigt anfaller Sovjet väst i ett försök att få Europa under sina vingar. NOD och GDI hade således bytts ut emot Sovjet och Allierade. Sett ur multiplayer synpunkt var det en klar hit, med stöd för uppemot 8 players (jämför emot C&C1's 4stycken).

WW hade dock redan innan Red Alert lanserats mött en konkurrens, en stark konkurrens. Blizzard hade släppt sitt andra strategispel: WarCraft II, Tides of darkness, ett spel vilket blev populärt och enormt storsäljande. Dess föregångare lanserades i samma tider som gamla C&C1, WarCraft: Orcs and Humans, ett prisat spel och vinnare utav ett otal olika priser men dock rejält i skymundan för "herren på täppan" - C&C. Sedermera upprepar sig historien och trots ett enormt bra spel utav Blizzard blir det utmanövrerat av det omåttligt populära Red Alert vilket redan 96 lirades frenetiskt på nätet.

Efter lanseringen utav Red Alert hände inget revolutionerande, nytt eller påhittigt inom strategigrenen, spel som Dark Reign, MAXX släpptes förvisso men alla dessa var RA-kloner, dåliga RA-kloner. Idetorkan var ett faktum och nya ideer var tvungna att hittas för fortsatt dominans och överlevnad.


Idéetorkan lyser igenom

Westwood planerade och marknadsförde för sin tredje release inom C&C serien hösten 97. Spelet i fråga var C&C Tiberian Sun, vilket enligt uppgift skulle bringa det spelvärlden längtade efter, omväxling och nyskapande.

Detta genom "Westwood's guldkorn" voxlar - voxelgrafiken, en egentligen helt obeprövad teknik. Bland nyheterna skulle även finnas deformbarterräng och en ny och smartare AI.

Föga dagar innan releasen utav TS köps WW upp utav jätten Electronic Arts. Vilka höll inne spelet ända in till mitten utav 98. Under tiden hade spelet Dune 2000 släppts, ännu en uppföljare. Dune-serien (1 och 2) släpptes långt innan det första C&C men blev aldrig lika populära. Med Dune 2000 ville WW återuppliva Dune-serien, tyvärr var Dune 2000 bara ännu en RA-klon och inte alls något nytt. Dune 2000 mer eller mindre floppade.

Releasen av Tiberian Sun, det tredje spelet i C&C-serien var mycket dramatisk och tusentals hade förbokat just sitt exemplar, s.k. "platinum-versioner" såldes för ett litet högre pris men tog trots detta mycket snabbt slut. Jag skulle ljuga om jag sade att det inte var en massiv feber påTiberian Sun, ett spel vilket fortsatte på C&C1's koncept - krig i framtiden med NOD och GDI som goda och onda.
WW hade i princip marknaden för sig själva, bortsett ifrån Blizzards nykomling StarCraft. Emellertid trots hyllningar utav diverse Pc-tidningar etc så frångick det inte från det faktum att Tiberian Sun inte bidrog med något roligt nytt till strategi grenen.
Den deformerbara terrängen var egentligen bara ivägen och vidare snyggt var det inte de hyllade voxlarna, AI'n fuskade med resources och spelet kändes mer som en dålig beta än som ett fullvärdigt WW spel.

Trots stora försäljningssiffror var EA och WW medvetna om TS misslyckande, man satte igång med "ett hemligt projekt". Många fans listade lätt ut att projektet var en uppföljare till RA, ett s.k. RA2. Vilket även bekräftades utav WW i diverse presskonferenser. Någon väntan på RA2 likt TS blev det inte, och inte mycket information poppade upp om WW's C&C-serie förän det helt plötsligt så stod i spelbutikernas hyllor.

Den fjärde delen utav C&C-serien var släppt, skulle spelet återta WW's heder? Jag ska försöka ge min syn på RA2 och därmed kanske lysa upp lite i förvirringen.


Red Alert 2

Red Alert 2 bygger mycket riktigt vidare på RA1's historia där de två motståndarna är öst och väst. Lite grovt är historien den att det återuppståndna Sovjet anfaller de allierade - USA - i en massiv attack.
De allierade tvingas således försvara sig och ett fullskaligt krig är igång. RA2 utspelar sig ett antal år framåt i tiden och nya vapenteknologier finns tillgänliga. De allierade ser sig som tekniskt längre framskridna än Sovjet vilka mer förlitar sig på råstyrka.

De två sidorna har en bred arsenal med enheter och tillskillnad emot TS finns numera även tillgång till vattenburna farkoster. Banorna är aningen mer detaljerade och finslipade än de, ibland, så enormt tråkiga i TS.

Den gamla hederliga "harvesting" finns givetvis fortfarande kvar och visst är det tiberium. Likt TS finns det civila byggnader och civilister springande, även på vissa MP-banor.

Singel player visar upp en bred arsenal utav missions och man kan välja att slåss för Sovjet eller de allierade.
Likt hela C&C-serien erbjuder även RA2 sina filmsekvenser för att föra handlingen framåt. Även om intro videon är bland de sämre jag personligen sett.

Skirmish alternativen är många och WW säger sig kunna erbjuda ett oändligt antal olika banor, med den nya "banskaparen". Ensam skrimish är däremot inte alls särskilt upphetsande och stundtals verkligen tråkigt.
Nej jag lade min tillit till att RA2 lade sig tillrätta, likt sin föregångare i Multiplayer. I min enfald hade jag givetvis fel. Att spela MP med exempelvis "Super-weapons" såsom nukes och någon lustig "weather control device" på är totalt vansinne och erbjuder inte många minuters roligt spelande.
Nej ska man över huvudtaget finna nöje i spelets multiplayer skall man stänga av allt vad "super-weapons" heter och samla en tre andra spelare och köra en free for all.
Spelet är onekligen snabbt och enkeltheten i en uppladdning utav styrkor gör det oftast antingen väldigt långdraget eller väldigt kort.
Ett anfall kan numera lätt slå ut en fiendes bas, vilken i tidigare C&C spel mer eller mindre varit smått omöjligt om man inte samlat styrkor i all evinnerlig tid, nej att "nöta" ner en fiendes bas har alltid varit C&C's princip - en s.k. tankrush.

Flygplanen är ingen höjdare i RA2 och bidrar inte till mycket, de luftburna "harrier"'na de allierade har tillgång till är väldigt svaga och relativt harmlösa.
Sovjets tungbombare "Kirov" har visserligen en enorm eldkraft men ack så långsam. Nej likt fartygen i RA1 är flygplanen isolerade i Ra2 och fyller inte alls någons större funktion.
Tanya finns fortfarande kvar och är fortfarande lika överdrivet kraftfull.

En rolig sak i multiplayer är att man kan välja mellan ett antal olika länder vilket land man själv vill slåss för. Varje land har sin specifika enhet vilken har sin unika funktion.
Ett roligt inslag men förgyllar inte RA2 mycket.

Ett plus för Ra2 är dock dess fina internetmöjligheter, spelet är väldigt lätt att konfigurera för att lätt kunna dra sig ut på WW Online och utmana världens RA2 spelare. Spelet flyter på bra med så låg bandbredd som 28.8K men jag skulle innerligt rekommendera ett 56.6K, men i bredbands-tider ska det väl inte vara alltför stora problem.

Jag pratade tidigare om TS och att det inte gav strategigrenen några nya riktlinjer eller funktioner, gör då Ra2 det? Jag måste säga att jag personligen inte alls tycker det och att det liknar alldeles för mycket sina föregångare för att vara lika banbrytande som det första Red Alert var.


Systemkrav

Windows 95/98/ME/2K/NT
Processor på minst 266MHz
64Mb's minne eller mer
350Mb's Hdd
2MB's grafikkort


Betyg och slutsats

Det nyaste spelet i C&C serien är onekligen C&C i högsta grad. Vilket betyder att det hade fungerat galant då man lanserade första Red Alert, men idag är det alldeles för troftigt på idéer och enligt mig nästan lite dålig stil utav WW att släppa RA2 det uppfyller inte alls de krav de flesta har på WW's serie.
Själva gränssnittet och utseende är mer eller mindre oförändrat sedan RA. Nu är inte RA2 bara pest och pina utan det erbjuder stundtals mycket underhållande situationer i multiplayerläge och även de breda missions spelet visar upp.

Men faktum kvarstår, RA2 är inte nyskapande, det är som om WW hamnat i ett litet träsklandskap på sistone. Jag höjer tonen och ber om en skärpning inför kommande spel.

Närmast till hands ligger C&C Renegade vilket lagom till jul sägs ska finnas på hyllorna, Renegade vilket är mer action betonat och inte alls är strategi såsom vi hittils sett det. Men enligt WW skall det erbjuda sina strategiska inslag. Ett spel vilket jag höjer ett vakande finger för och vilket jag tror lovar gott inför framtiden är WW's kommande Emperor: Battle for Dune vilket är ett i sann 3D renderat strategispel vilket tar upp den gamla serien Dune, ett spel vilka vi alla sannerligen förr eller senare kommer få se.
Men för nu får vi nöja oss med RA2 för hittils får man se det som mest up2date, kanske StarCraft 2 rubbar den illasittande WestWood från dess tron?



Red Alert 2 får 51,2 bitar utav 64 bitar möjliga. (80%)



Screenshots


10/11-00 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se