Razer Boomslang 1000 |
9/25-01 | Whiz | whiz@64bits.se
Tack till GTek Cooling för ett sponsrat exemplar.
Bakom skalet
Innan vi ger oss i kast med att testa Boomslangens funktion kan det vara intressant
att förstå hur den är uppbyggd och varför den har det där
lilla extra som konkurrenterna sägs sakna.
Vanlig
mus
|
Boomslang
1000
|
350-400dpi | 1000dpi |
1-3 knappar | 4+ knappar |
Du måste avsluta spelet för att justera känsligheten | OTF - On The Fly sensitivty settings (känsligheten kan justeras direkt i spelet) |
1.5MIPS | 6MIPS |
1.5 Meter sladd. | 2.1 Meter sladd. |
Dessa jämförelser är Razers egna och har hämtats från kortsidan på musens emballage, därför bör de tas med en nypa salt. Låt dig inte som så många andra luras av att "högre siffror är bättre". Vi ska gå igenom värderna och se vad de egentligen står för.
Först ut är DPI som står för dots-per-inch. Det är
ett värde som förekommer bl.a. när man skall ange noggranhet
på skrivare. I vårat sammahang betyder det istället att Razern
läser av musens förflyttning 1000 gånger på 2.54cm (en
"inch").
För att sedan kalkylera förflyttningen använder musen sitt inbyggda
kontrollerchip. MIPS är måttet på dess effektivitet. Million
Instructions Per Second. Hade Razern haft ett "normalt" kontrollerchip
på 1.5MIPS (enligt Razer) så hade det fungerat som en flaskhals
och hindrat noggranheten.
Signalen går vidare och skall in i datorn. Detta sker via USB-porten,
eller om du valt den medföljande adaptern, via PS/2-kontakten. USB läser
av runt 125Hz (svängningar per sekund, eller i vårat fall, avläsningar
per sekund), PS/2-motsvarigheten ligger på ynka 40Hz. Genom att använda
PS/2-kontakten stjäl du också mer kraft från din CPU, något
som inte bör vara ett problem, men kan göra sig påmint om du
har en äldre maskin.
Hursomhelst så löser Razer problemet med låga frekvenser med
PS/2 genom sitt PS2Flex program som följer med drivrutinerna (mer om dem
senare). Programmet fungerar ungefär likadant som PS2Rate-programmet. Du
kan "överklocka" uppdateringsfrekvensen från 40 upp till
200Hz. Läckert, plattan i mattan! Vi väljer högsta direkt! Nej,
sakta i backarna. För att få ut något av ditt gibb-verktyg
gäller det att sätta sig in i sammahanget.
Uppdateringsfrekvensen låg som sagt på 40Hz normalt. Säg att
du kör Quake3 med en nerskalad konfiguration och ligger kring sisådär
100FPS (bildrutor per sekund). I andra ordalag uppdateras inte musens rörelse
i några av bildrutorna. Därför gäller det att synka uppdateringsfrekvensen
i spelet med uppdateringsfrekvensen. Endast då kommer du att ha utnyttja
Razer Boomslang till fullo.
« Föregående | Nästa sida » |