The Settlers IV

Installation
Settlers IV

Grafik, ljud
etc

6/4-01 | Chrono^ | chrono@64bits.se

"Det var en gång..", ja så kan man nästan börja denna recension. Serien "The Settlers" har klättrat och klättrat på popularitetsstegen en väldigt lång tid nu, och fortsätter sakta men säkert hitta sig till varje PC-spelande individs hårddisk.
BlueByte, som tillverkarna heter, började i mitten av förra deceniet, ja visst låter det distant!, arbeta på en genial idée. Tyskarna sökte ett fullt strategibetonat äventyrsspel med möjlighet att ha kontroll över enorma mängder råmaterial och försöka utveckla dessa till användbara resurser, detta samtidigt som man fick sköta och styra sina militärer för att utvigda sina territorier. Allt detta i realtid, tung 2D-grafik, ljudeffekter och musik i särklass.
Dessa var ambitionerna för det första "The Settlers", sedan dess har både Settlers II och dess expansion "Veni, Vidi, Vici" och Settlers III med dess expansion "Quest Of The Amazon" kommit ut. Och nu, slutet av Mars början av April år 2001 har den fjärde delen i den episka serien lanserats även i Sverige. 64bits.se tar en titt på vad som skett sedan de tidigare Settlers-titlarna och om Settlers IV är bra spel, värdig storebrorse-titeln i "The Settlers"-serien.

Installation, första intryck

Det har blivit en trend av spelleverantörerna att lansera spelen i, vad vi annars så fint benämner som, DVD-fodral. Platta och med väldigt lite rum i jämfört med de gigantiska papp-kartongerna man tidigare så stolt kunde ställa upp i bokhyllan (läs spelhyllan). Settlers IV är inget undantag. Fodralet är, tycker jag, en förbättring - en evolvering - från de mer primitiva kartongerna. Fodralen tar inte lika mycket plats och är lättare att bära runt. Omslaget till fodralet är i äkta "Settlers-maner" lite smågulligt med små gubbar prydande framsidan.

När man väl öppnat fodralet ligger däri en cd-skiva, innehållande inte bara spelet utan även en hel del demos på spel BlueByte snart kommer släppa loss. Förutom cd-skivan finns även en tjock och välfylld manual, på Svenska, om spelet. Manualen är lättnavigerad och du hittar snabbt det du söker efter. Alla de små saker du behöver veta för att spela spelet finns nertecknade i manualen. Här finns även mailadresser resp. telefonnummer i en möjlig katastrofsituation.

Installationen går tämligen smärtfritt från en redig installationsmeny. Du har möjligheten att skräddarsy just din installation, eller skräddarsy och skräddarsy du har tre olika valmöjligheter. Installationen är helt och hållet på Svenska. Den maximala installationsstorleken ligger på ca. 400Mb och bör därför rymmas på de flestas hårddiskar.

Settlers IV

Du förflyttas in i Settlers 4'as värld. En värld befolkad av Vikingar, Mayaindianer, Romare och den elaka Mörka stammen. Alla tävlandes antingen mot varandra alt. med varandra. Det primära målet i The Settlers är att öka din civilisations totala landareal, öka mängden bosättare, ha en slagkraftig militär samtidigt som du bör ha en väl fungerande handel och produktion av råvaror och råmaterial - något du kan utveckla till färdiga användbara slutprodukter (går in mer ingående om detta senare). Det finns otal olika vägar till framgång i Settlers 4.

Vadå råmaterial, militärer, bosättare ? Du börjar alltid ett uppdrag i Settlers 4 med en begränsad mängd råvaror, ett antal militärer, ett antal bosättare, några verktyg och en militärbyggnad. Du kan bli satt i skogen, i öknen likväl som ute på en strand. Det som begränsar din utbredning är gränsen som avskärmar din civilisation från resten av världen / kartan. Inom denna gräns kan du bygga vad du vill (såvida du har rum och tillräckligt med råvaror) men utanför gränsen är det omöjligt att bygga något.
Denna gräns kan endast utvidgas allteftersom du ökar i storlek. Genom att ex. bygga ett militärttorn ökar detta ditt områdes skydd och stärker samt utvidgar dina gränser ännu en bit. Detta är det ena sättet och det absolute säkraste sättet att utvidga sin landareal. Det andra är att omförflytta nybyggare till pionjärer som, utrustade med spadar gräver ut och utvidgar dina gränser, på så vis, en särdeles mycket mer riskabel akt då gränsen är helt oskyddad från dina militära byggnaders försvar, vilket gör marken ett lätt byte för den sluge fienden.

Du har alltså alltid ett visst område att bygga på, och vid behov kan du tänja på denna gräns och utvidga ditt livsutrymme. Men vad ska man bygga inom gränsen då ?

Väldigt stor del av Settlers 4 förlitar sig på din kompetens i resurshantering. Där du startar finns en viss mängd träd, lite sten, kanske tillgång till hav, djur, berg med dyrbara mineraler och stora ängar möjliggörande odling av grödor såsom vete.

I början av varje spel har du, för det mesta, en starttrupp på 50 nybyggare. Några av dessa utbildar sig omedelbart till byggare och några till "grävare". Dessa är av storvikt vid alla konstruktion i spelet. När du anlägger en byggnad ex. en vetefarm kommer grävarna först fram och jämnar till marken. När detta gjorts anländer byggarna, under denna tid har s.k. bärare forslat fram de nödvändiga resurser som krävs för att bygga huset, detta är oftast sten, plankor och möjligen guld. Alla dessa resurser (utom guld) finns utlagda runt din första byggnad och finns såleds lätt tillgängliga till en början. Men med tiden sinar dina lager och du måste försöka få en hållbar självförsörjande civilisation.
Några av de mest grundläggande och elementära byggnaderna i spelet är "skoghuggarkojan" där en nybyggare, försedd med en yxa, bosätter sig. Denna kommer att sysselsätta sig med att hugga ner träd och forsla dem som stockar till sin koja. För att få någon nytta ut stocken skall man bygga ett sågverk. När sågverket står klart kommer en av dina nybyggare att bosätta sig där och omvandla alla stockar han får in, till plankor. Plankor redo för konstruktionsarbeten.
Tar träd slut på ett visst ställe bör du bygga en koja för skogsskötaren, i vilken en nybyggare bosätter sig. Denne nybyggare kommer sedan att sysselsätta sig med att gå runt och plantera träd, träd som med tiden växer upp till avverkningsbar skog. Det var plankorna det, andra viktiga råvaror är ex. sten. Sten som du får från stenhuggaren, eller från stengruvor. Dessa två, sten och plankor är de mest relevanta din civilisation. Utan dessa klarar man sig inte långt. Sten och plankor används till, i princip, alla konstruktioner du kommer göra så se till att skaffa en hållbar industri redan från början.

Vad käkar de små liven då ? Jag tvivlar att de har en diet på pixlar. Nej det stämmer, likväl som du så är nybyggarna i behov av mat. Detta får de på en mängd olika vis. För att då återigen anknyta till vetefarmen, vilken en bonde kommer bosätta. Denna bonde kommer så vetegrödor och tids nog skörda dessa. När de är skördade har du en till råvara - vete. Vete accepteras lite var som helst. Du kan ex. bygga en väderkvarn i vilken en mjölnare omvandlar vetet till mjöl. Mjöl används sedan hos bagaren för framställning av bröd. Andra sätt att få fram mat är att fiska samt föda upp och slakta grisar m.m.

Den största delen av denna mat du producerar går till de gruvor du byggt i bergen. Ja gruvorna i sig äter dem inte, men gruvarbetarna är alltid hungriga och kan inte arbeta på tomma magar. Gruvorna som är av yttersta vikt för din civilisations framgång. Här kan du utvinna järnmalm, kol, guld, svavel och även sten. Alla dessa ämnen fyller en syfte i din civilisations enorma symbios. T.ex. järnsmältaren som smälter samman järn och kol bildande stora tackor vilka är nödvändiga för tillverkning av vapen, verktyg och fordon.

Vapen behöver du för att kunna träna dina militärer i kaserner till fullvärdiga soldater, medan verktygen används till allting. Likväl som skogshuggaren måste ha en yxa måste fiskaren ha ett fiskespö, jagaren en pilbåge etc.

Dina nybyggare är väldigt kulturella och religiösa och kräver fina monument likväl som en god kontakt med de olika Gudarna (beroende vilken civilisation du valt). För att få bra kontakt och fördelar från de respektive Gudarna måste du offra saker till deras ära (ex. Romarna offrar vin till Jupiter). Själva offret ges bort vid ett litet tempel, medan den som har den verkliga gudomliga kraften är prästerna som bor i de stora templena.
Om en Gud är nöjd med ditt arbete och dina offer kommer han ge din präst möjligheten att utföra under, såsom att få skogen att växa snabbare, förmå sumpmark att bli underbar ängsmark etc. Längre fram i spelet kommer religionen och Guda-dyrkan att spela stor roll på hurvida du lyckas med din civilisation, eller om du går under.

Settlers IV har lagt en större tyngd på militärerna än i tidigare versioner och nu om någonsin spelar en stark militär stor roll. Tidigare var de mest avancerade soldaterna ej tillgängliga förrän ett antal uppgraderingar, detta är borttaget och du kan redan från början rekrytera trestjärniga legionärer, bågskyttar, svärdsmän, truppledare, helare, etc.
Förutsättningarna är dock att man har tillgång till de mängder guld, vapen, rustningar som det krävs. Många av spelarna föredrar en stark defensiv taktik med stora borgar fullt med bågskyttar krönande varje torn, medan vissa spelare går på de mer offensiva strategierna med enorma härar av legioner och fälttåg i sin civilisations ära och utveckling. Just den militära delen är väldigt mer utvecklad och ger utlopp för väldigt många strategier.
Olika förutsättningar föder nya strategier och nya tankesätt då alla de tre civilisationerna har någon slags specialtrupp. Romarna har en helare, mayaindianerna en blåsrörskrigare och vikingarna har en blodtörstig yxkastare. Inom den militära delen finns även en del specialister såsom sabotörer, vilka förstör fiendens hus, tjuvar, vilka stjäl varor från fiender, spioner, spanande på din fiendes territorium. Settlers 4 kanske låter extremt opassande med all denna krigsföring för de yngre spelarna, och de äldre kanske tror spelet är "förfjollat" i ett försök att anpassa det till yngre. Men nej här har BlueByte gjort det otroligt smart, passande så väl liten som stor stridssystemet känns helt naturligt och knappast blodigt.

Nu har vi gått igenom råvaruframställningen, militären, religionen, matframställningen och byggandet, men frågan varifrån alla nybyggare kommer är obsevarad ?

Allteftersom du bygger fler arbetarplatser och utbildar mer militärer kommer mer och mer nybyggare att krävas. Du behöver expandera! Detta gör man genom att bygga olika sorters boningshus, små, mellan och stora (nej vi snackar inte Pommes-frites storlekar på McDonalds). De stora boningshusen är givetvis bäst och rymmer flest nybyggare, men kräver då även mer resurser och tid vid byggandet.

Olika spelalternativ

Vid första menyn i spelet kan du välja hur du vill spela. En bred kampanj med varje civilisation finns likväl som möjligheten att slåss mot den "Mörka Stammen". Den mörka stammen vilken ledd av Morbeus försöker förvandla hela jorden till en askhög, ditt jobb blir att stoppa honom genom en stor kampanj.

För utom de kampanj alternativ som finns, finner man även ytterliggare en möjlighet i att spela vanliga "free for all" på kartor antingen mot eller med datorn.

Något som fattades i tidigare versioner av Settlers var goda möjligheter för LAN-spel och allmänt nätverkslir. Detta har förbättrats avsevärt och BlueByte har dessutom lagt upp en stor "ladder" (stege, turnering) för de som är villiga att slåss för ära och berömelse på www'et.

Grafiska gränssnittet, grafik, samt ljud

För er som är på bio lite då, ja det händer väl ? Ni vet säkerligen att South Park-serien hade en dunderfilm på tapeten, för en inte alltför lång tid sedan. Filmen hette "Bigger, Longer & Uncut". Jaha vad säger det mig då ?, undrar väl de flesta nu. Jo det jag vill förmedla genom denna relation är att filmen var en sammanfattning och vidarutveckling på det mesta bra som funnits i serien South Park. En slags resume med godbitarna, gestaltade på annat sätt , om inte annat.
Det är en uppenbar parallell till "The Settlers"-serien och nyaste delen S4. Setters 4 är som en sammanfattning på det bästa som funnits i serien och en vidarutveckling på det som varit absolut roligast. Men det som bringar lite gott bringar också lite ont. S4 är dels större, tyngre, längre, bredare, bättre, men även som ett led av andra faktorer mycket mer krävande och upplevs segare på långsammare maskiner.

Grafiken är enormt förbättrad, överallt finns det något litet djur du kan sitta och bli överraskad över dess enorma design och vackra utseende. Träden prasslar i vinden, alla hus har något lite speciellt över sig. Terrängen innehåller ibland rester från andra civilisationer, ofta gestaltade som gravar, övergivna båtar etc. Vattnet var otroligt vackert i Settlers III, men i Settlers IV är det nog det vackraste jag sett. Speglande solen på ett oansenligt vackert sätt.

Ljudet har alltid särpräglat Settlers-serien. Settlers 4 är inget undantag, snarare tvärtom. Beroende på var man fokuserar sin blick från ett "Guds-perspektiv" hörs olika bakgrundsljud. Ex. vid havet hörs de svallande vågorna slå mot sanddynerna - om man blundar kan man nästan bli besviken när man i tron om att man hamnat i Phuket öppnar ögorna och finner sig framför dataskärmen. Befinner sig din blick ovanför en bergskedja kan man höra den karga vinden bita det sargade landskapet och du riktigt ryser. I de djupa skogarna hörs fågelsång och lövens prasslandet (Björklöven som f.ö. inte klarar sig till Elitserien :-P).
Musiken är i särklass och på sina håll lik den banbrytande patriotiska musiken som följde med Blizzards WarCraft II då det lanserades. Olika musik för olika stammar och vackra toner, nästan tagna från Svenska symfoniorkestern. Nej det var sannerligen länge sedan jag spelat ett PC-spel med ett sådant enormt bra ljud och ljudeffekter, ibland betänker man om inte de 400kr var värda bara för ljudets skull, vilket dock förblir på ett hypotetiskt stadium för en fattig student.

Som slutsats för avsnittet kan dras att ljudet och grafiken verkligen är state of the art, trots att grafiken är bara i 2D. Något som dock passar perfekt för just detta spel.

En oansenlig zoomfunktion följer med vilken låter dig får en blick på din civilisation i fågelperspektiv likväl som en ur grodperspektiv. En enligt mig rätt onödig funktion, men kan vara intressant för den väldigt insatte, och närsynte. Den enorma grafik som spelet erbjuder drar dock ner prestanda en hel del och gör det långt ifrån möjligt att spela i "hardwaremode" med medelsvenssons dator, såvida man inte kan skatta sig lycklig med ett av nVidias kort i GeForce-serien som påvisar enorma resultat, något man inte kan påstå för trotjänaren Voodoo5.

För det första vill jag återigen tacka BlueByte ® och VisionPark - http://www.visionpark.com - för den testversion vi på 64bits.se erhållit. Och för det andra vill jag meddela att BlueByte ej längre äger rättigheterna till "The Settlersâ„¢" då denna är såld till företaget Ubisoft ®.

Några saker jag omedebart mäkte när jag startade spelet var att det var på Svenska, ja allting! Videorna, texten, talet ja allting. Något vilket var väldigt ovant för mig till en början och har fortfarande lite svårt med det. En sak som dock är högst personlig då det troligen är bäst för de yngre spelarna med Svensk text, tal och kanske även för äldre. Men för de gamers som funnits med ett tag och ristat in gaming-engelskan i pannan kan det vara väldigt irriterande.

Andra irriterande saker var spelets otroliga "systemsugande" vid hög upplösning (S4 erbjuder upplösningar från 800*600 till 1280*1024) och avancerad filtrering, vilket ibland laggade på friskt på en P3 800EB, Voodoo5 5500, 256MB RAM, men däremot fungerade felfritt på en AMD Tbird 800, Geforce 2 MX, 128MB Ram, troligen därav några skavanker med drivrutiner. Spelet är dock inte alls ospelbart, däremot i vissa stunder lite hackigt.

Förutom dessa två huvudpunkter så tycker jag den senaste delen i The Settlers, är en värdig uppföljare. En uppföljare med väldigt välgjord och fin grafik samt ett ljud gjort med perfektion. Definitionerna på de olika resurserna är mer definitiv nu och allting känns mer naturligt.

Settlers 4 är ett givet val för er Settlers fantaster som har kanske tvåan eller trean. Det är även ett bra val för unga såväl som äldre spelare, såvida man gillar RTS och strategispel. Gullighetsfaktorn är inget som direkt märks av.

I den bästa av världar skulle jag önska mig en hel del saker, vem skulle inte det, en sak jag dock inte skulle behöva önska är i alla fall ett nytt bra strategi lir, för den platsen fyller Settlers IV mycket väl!

64Bits.se rekommenderar varmt Settlers IV.

6/4-01 | Chrono^ | chrono@64bits.se