Modifikationer?
Prestanda
Prestanda forts.
Slutsats, fördelar & nackdelar m.m.

21/10-02 | Rickard | rickard@64bits.se

Firewire & USB

Eftersom denna låda stödjer både Firewire och USB 2.0 så tänkte jag nämna ett par rader om detta eftersom jag använder mig av en del tillbehör som använder dessa gränssnitt. Jag använder inte en vanlig intern diskettstation utan jag använder en USB-floppy av märket TEAC.

SS51:s BIOS tillåter att boota datorn från en "USB-FDD device" vilket gör det möjligt att använda denna USB-floppy precis som en vanlig intern diskettstation. Det går lika bra att boota på den som det går att bara plugga in den i lådan inne i Windows. Genom att välja bort att använda en diskettstation eller använda en USB-floppy som jag gör så har du möjlighet att ha två hårddiskar i din SS51.

Jag använder mig även av en extern DVD-brännare av märket HP (DVD200E). Denna DVD-brännare stödjer både USB 2.0 och Firewire. Det finns även stöd i BIOS för att boota datorn från en USB CD/DVD-spelare vilket gör det väldigt intressant att spara sina ghost-filer på en skiva som rymmer 4.7GB iställer för en traditionell CDR-skiva som rymmer 700MB. Istället för att min grundinstallation av operativsystemet med alla program ligger på 5st CD-skivor ligger den nu på en bootbar DVD-skiva skapad med programmet Ghost. Enda nackdelen om man ska vara petig är att nuvarande BIOS-version inte stödjer Firewire-boot.

Firewire-portarna har jag också hunnit pröva eftersom jag använder en digital video kamera som jag för över rörlig video med från kameran till datorn via Firewire-porten. Jag är ingen expert på Firewire men det fungerar mycket tillfredställande.

Modifiering av lådan

Eftersom det är så populärt att modifiera sina datorlådor idag så tänkte jag nämna ett par saker om detta. Det blir nog väldigt svårt om inte omöjligt att ha en fläkt i sidan om man vill att det ska se snyggt ut. Alternativet blir att fläkten kommer att få sitta på utsidan eftersom det inte finns tillräckligt med plats mellan AGP-kort och lådans hölje. Det kan gå att sätta in en 80mm fläkt i taket längst bak och det skulle då kunna fungera som ett sk. ”blow hole”. Det många gör med sina SS51 är att de byter ut den 80mm fläkt som kyler CPU:n. Jag personligen tycker inte att den väsnas speciellt mycket men om man vill ha ett ännu tystare system så verkar ett byte till en 80mm 19dba Papst vara det rätta valet. En del byter även ut nätaggregatets lilla 40mm fläkt till en 40mm Papst. Detta var bara ett par ideér om vad man skulle kunna göra.