Kartor
Fordon
Summering

Ett stort tack till Activision som gjort recensionen möjlig.

27/10 - 04 | Torbjörn "Fenix" Johansson | fenix(at)64bits.se

Grafik och ljud:

Grafiken och musiken är inget att klaga på. Spelet är mycket snyggt gjort, även om vissa detaljer som Cantinan i Mos Eisley lite tom och något klaustrofobisk. Men över lag är det god känsla i grafik och ljud. Musiken är enligt sedvanlig tradition pampig. Några roliga detaljer är att exempelvis Jawas, Gungans och Ewoker reagerar på hur slaget går. Mitt i en eldstrid så hör man en nervös Gungan gnälla "Meesa gonna die..!!", och ilskna små ewoker som kan utlösa fällor för AT-ST gångare så de blir mosade mellan två stockar. Små detaljer, men de gör att det drar i smilbanden.. om man nu inte råkar sitta i en AT-ST.

Singleplayer:

I Singelspelarläget har vi fyra valmöjligheter, två är kampanjer från Klonkriget (Episod 1-3) respektive det Galaktiska Inbördeskriget (Episod 4-6). Det tredje är Galactic Conquest vilket kräver strategiskt tänkade av spelaren för att invadera och försvara planeter. Varje planet ger spelaren en speciell bonus som t.ex. Tatooine som ger dig en "Jedi Riddare som slåss vid din sida". Instant action är det fjärde valet och ger spelaren möjligheten att hoppa in direkt i stridens hetta på en eller flera utvalda kartor. I kampanjerna dyker kända ansikten som Darth Vader och Luke Skywalker upp och slåss vid din sida tillsammans med ett större antal datorkontrollerade soldater. Efter varje avklarad karta så visas en kortare filmsekvens tagen från någon av filmerna.

Multiplayer:

Multiplayerläget stöder officiellt 32 spelare men servrar med upp till 50 spelare syns i serverbrowsern. Spelsättet skiljer sig inte något nämnvärt från singleplayer. Internet, LAN och Direkt anslutning är de tre val som finns under menyn multiplayer. Serverbrowsern är väldigt irriterande då den saknar rullningslist utan man måste klicka sig fram och hoppas att den hamnar rätt. När man väl markerar en server i listan så försvinner den ibland åt slumpmässigt håll. Nätkoden är frustrerande dålig. Det är svårt att hitta servrar med låg ping och det är ingen smidig upplevelse att spela online.