Innehåll

Star Wars Republic Commando

Inledning
En okänd sida av Star Wars
Det börjar på Kamino...
Det kan inte bli enklare...
Vänner & Fiender
Hett järn och kallt stål
Det du ser är det du får...
Ljud i bästa Star Wars-stil
Nätverksspel
Sammanfattning
Bilder från spelet


Tack till Activision som bistod med recensionsexeplaret.

30/03-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Inledning

Star Wars måste vara en av de mest kända science fiction-berättelserna någonsin. Dessa filmer som berättar en klassisk riddarsaga i en framtida miljö, i en galax långt härifrån... Det hela började på slutet av 70-talet när den första filmen, "Star Wars" kom till (senare kallad Episod IV - A New Hope). Denna följdes upp av två ytterligare filmer under 80-talet (Episod V - Empire Strikes Back och Episod VI - Return of the Jedi). Av dessa tre filmer skapades en marknad för produkter kring George Lucas rymdepos, till och börja med leksaker i olika former.

När datorerna blev tillgängliga för allmänheten och det började skapas spel för dem var man inte sen att haka på Star Wars-temat. Antalet spel som har skapats under Star Wars-licensen är nästan oändligt med spelstilar från flygsimulering till rollspel. När förstapersons-skjutare (FPS) blev tekniskt möjliga för vanliga datorer hoppade man på tåget med spelet Jedi Knight, en traditionell FPS där man fick pricka Stormtroopers. Grafiken var förstås rudimentär med dagens mått men spelet bjöd dock på en hel del underhållning (man var inte lika kräsen på den tiden). Uppföljare skapades förstås som bjöd på allt bättre grafik vartefter tekniken utvecklades. Dessa var dock bara en fortsättning på samma grundidé som de flesta FPS baseras på: ta sig från A till B via C, skjuta ner allt som rör sig (och ibland som inte rör sig) och hitta lite nycklar. Allt detta helt solo.

Star Wars-historien har dock inte stannat vid denna punkt. Två ytterligare filmer såg dagens ljus mer än 20 år efter att Episod IV skapades: Episod I - The Phantom Menace och Episod II - Attack of the Clones. Dessutom dröjer det inte länge till innan Episod III - Revenge of the Sith kommer ut på våra biografer. Dessa tre filmer placerar sig tidsmässigt i historien före de tre tidigare filmerna (därav de lägre episod-numren). Tack vare (eller på grund av) dessa tre nya filmer har basen för spelskapandet ökats på markant och det är man inte sen att haka på.

Det är här det spel vi skall recensera placerar sig. Star Wars Republic Commando utspelar sig under klonkriget och skall försöka visa på hur det är att vara ledare för ett litet team med elitsoldater. I grund och botten är detta ytterligare en FPS i den långa raden av spel i denna genre. Tack vare att man har ett litet team till förfogande och som man måste utnyttja för att lyckas har formeln dock ändrats. Hur detta fungerar i praktiken skall vi ta reda på...

En okänd sida av Star Wars

De flesta spel som byggts runt Star Wars har till största delen baserats på de från filmerna kända karaktärerna och miljöerna. På så sätt har man haft säkra kort som de flesta spelare har kunnat känna igen och identifierats sig med. Det ligger trots allt något speciellt i att rusa fram genom rymden i en X-Wing i jakt på Tie-fighters eller att svinga en ljussabel mot en Sith eller mot Darth Vader själv. Det spel vi skall visa på följer en helt annan linje. I detta spel ville skaparna visa på ett annorlunda Star Wars, sett genom den vanliga soldatens ögon. Resultatet av detta är att vi inte kommer se några ljussablar, Tie-fighters eller Jedis.

Du kommer som spelare få leda en liten trupp av elitsoldater som utför specialuppdrag för Republiken. Du och dina tre kollegor är delar av den klonarmé Republiken har skapat för att bekämpa Handelsfederationens robotarmé. Trots kloningen som används för att skapa denna armé så uppstår några individer med speciella egenskaper som avviker från den stora massan. Dessa individer väljs ut till att ingå i dessa specialstyrkor kallade Delta Squad. Deras uppgifter kan närmast jämföras med Navy Seals och Delta Forces: att utföra speciella uppdrag i det fördolda, bakom fiendens linjer. Styrkan hos denna grupp ligger i skicklighet och samarbete, inte i den stora massan som gäller för vanliga soldater. Till sin hjälp har de förstås en hel uppsättning av olika vapen för att kunna bekämpa de fiender som kan tänkas dyka upp under uppdragen.

I och med detta tema får spelet en helt annan karaktär jämfört med tidigare Star Wars-titlar. Borta är de storslagna striderna med ljussablar, pampiga rymdstrider och vackra miljöer. Den välkända Kraften kommer inte heller användas i och med att inga Jedi-figurer finns med. I stället är man en vanlig människa i ett sammansvetsat litet team som skall försöka lösa olika uppgifter trots till synes omöjliga odds.


  Nästa sida »


30/03-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!