Det du ser är det du får...
Ljud i bästa Star Wars-stil
Nätverksspel
Bilder från spelet

Tack till Activision som bistod med recensionsexeplaret.

30/03-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Hur skall man nu sammanfatta detta? Är detta en kommande stortitel eller bara ett spel till i raden av Star Wars-titlar? Rent speltekniskt är det inte mycket nytt under huven. Grafikmotorn är fortfarande bra men har redan passerats av andra spels motorer. Fysiken är enkel och kan inte konkurrera med andra titlars fysik. Ljudet håller en mycket hög kvalitet, det kan man inte ta ifrån denna titel. Kontrollen är mycket bra och enkel att hantera. Iden att använda ett konsollanpassat styrsystem även hos PC-versionen fungerar ovanligt bra. Nätverksfunktionerna håller standardnivå men varför glömde LucasArts införa co-op (spelet är som gjort för det)?

Trots begränsningar och brister är spelet klart underhållande. Star Wars-känslan är ytterst påtaglig och inlevelsen går inte att klaga på. Den fyrmannagrupp som man leder genom olika uppdrag fungerar fint (med tanke på att tre av medlemmarna styrs av datorn), det är nästan så att de känns lite mänskliga i sitt beteende. Uppdragen man ställs emot håller en bra svårighetsgrad (man kan välja tre nivåer) redan på läget "normal". I vissa lägen är det riktigt utmanande så det gäller att man lär sig använda sin grupp och sina vapen. Att bara rusa rakt fram och skjuta fungerar inte i detta spel. Det är faktiskt tur att spelet inte är för lätt, annars hade man klarat av det på några timmar. Single-player-uppdragen lider lite av Call of Duty-syndromet: det är kort men intensivt. Lite fler nivåer hade inte suttit fel. En liten kompensation för kortheten är det bonusmaterial som låses upp vartefter man klarar av uppdragen. Detta material består av korta videosnuttar som visar lite om hur spelet skapades. Även dessa kunde gärna varit lite längre.

Det slutliga betyget för LucasArts senaste kreation, Star Wars Republic Commando, blir Väl Godkänt. Det når inte upp till toppen av FPS-genrens Hall of Fame, men det håller sig trots allt bland de bättre. Framförallt erbjuder det en hel del underhållning trots bristerna i konstruktionen. Är du Star Wars-fan plus att du gillar FPS-spel skall du definitivt testa detta spel. Bryr du dig inte om Star Wars över huvud taget finns det bättre alternativ till liknande speltyper.

Bra kontroll Co-op saknas. Varför?
Vacker grafik Linjära nivåer
Excellent ljud Lite väl kort speltid