Tony Hawk's Pro Skater 3

Spelandet

28/07-02 | Jarno "egar" Lauronen | egar@64bits.se

Sommar, ack denna sommar. Pollenallergier, grillfester med för mycket alkohol och alldeles för bra musik. Vissa skulle till och med få för sig att göra något så befängt som ställa sig på en rullbräda för ta sig framåt. Vad har hänt med den så klassiska cykeln? Cykeln i all ära men visst är det lite coolare att ta sig framåt rullandes på en bräda med hjul samtidigt som man drar åt skärpet så att man inte tappar de fem storlekar för stora byxorna. Tony Hawk heter en av de mest stilbildande skatearna och som sedvanligt har han fått ett spel uppkallat efter sig. Det var inte förrän det var dags för version två som spelet dök upp på PCn, innan fanns det endast på Playstation. Personligen gillade jag förra installationen och har sett framemot den tredje installationen en längre tid nu. Men lyckas Tony Hawk's Pro Skater 3 (numera känt som THPS3) väta brallan lika kraftigt som tvåan gjorde?

AMD Thunderbird 1,33GHz
512BM DDR RAM
GF2 GTS 32MB
SB Audigy!
Windows XP Pro Eng

Spelandet

Ni som spelade tvåan borde inte ha några som helst problem med att komma igång med spelandet, då principen är exakt samma. Det THPS3 går ut på är att du skall som Tony Hawk - eller någon annan av de 12 professionella skatearna - rulla runt på åtta stycken olika banor och göra massvis med fräcka och dödande tricks. Den stora förbättringen sedan förra utgåvan är just banorna som är så himla mycket större nu, eller det känns i alla fall så då man kan grinda (glida på ett räcke med brädan) runt samtliga banor under ett poängförsök. Även här hittar vi en nyhet. Man kan få så ofantligt mycket mer poäng nu än i tvåan, vissa tycker dock att känslan i spelet har försvunnit något efter detta. Jag ska inte ljuga så jag måste erkänna att det är alldeles för enkelt att klara av de uppdrag som innebär att du skall samla ett visst antal poäng. Förut fick man kämpa mer men nu är det bara att rulla omkring på banan ett tag och uppdragen är avklarade relativt enkelt.

Vad gäller de resterande uppdragen man skall klara av för att komma vidare från varje bana, så är dessa verkligen riktigt trevliga och erbjuder ett par skojiga stunder. Just det, ett par skojiga stunder, för när man har klarat av banorna så försvinner det roliga i spelet. Det är här PC versionen förlorar stort mot konsollutgåvan. Det är svårare att kunna njuta av det roliga skateandet tillsammans, men mer om det senare. Det är när man klarat av samtliga uppdrag som spelet tappar sin lyster och börjar bli tråkigt. Ett annat sätt att förlänga Tony Hawks liv är att man bygger egna banor i den lättanvända baneditorn som medföljer. Mina banor blir aldrig lika bra som de medföljande så jag lade av med det efter att jag testat i någon timme. Så länge man har uppdrag kvar att göra så är spelet riktigt kul, men timmen senare är samtliga uppdrag avklarade och spelet ligger någonstans och samlar damm.

En annan aspekt som man förbättrat är självklart grafiken. Trots att det är en portning från konsollversionen så tycker jag att grafiken är trevlig och gör spelet rätt. Det behövs helt enkelt inte grafik i Morrowind klass för att man skall kunna njuta grafiskt av det här. Däremot så finns det vissa saker som suger musten ur mitt GF2 GTS-kort. Speciellt på första banan vid samtliga ställen där lavan rinner, detta skedde dock inte med mitt GeForce 3-kort. Men annars tycker jag att grafiken är godkänd.

Vad gäller ljudet så är det okej, men inget mer. Visst är det kul med alla de personer som finns omkring och skriker saker åt en när man passerar. De ljud som själva brädan avger är få, men även de godkända. Vad gäller musiken så var det en av sakerna som fick THPS2 att vara riktigt trevligt att spela med sin lalliga skatepunk. Personligen hade jag sett att man fortsatt i den linjen, men istället väljer man att slänga in kass neometal och hip-hop. Vi kan även höra Motörhead och Ramones som de två bästa spåren, men inte är dessa heller speciellt roliga att lyssna på. Så gissa om jag blev glad när jag kunde köra igång min egna playlist i Winamp utan någon som helst prestanda försämring.

Efter att du klarat av spelet så är det klart att man gärna vill klämma ut lite mer speltid ur titeln. THPS3 kan du och sju andra spelare spela i ditt lokala nätverk, samt på internet via GameSpy. De olika spelsätt du kan spela heter Trick Attack, Graffiti, Slap!, King of the Hill, Capture the Flag, Control the Zone och Keep Away. Trick Attack innebär att du skall få så mycket poäng som möjligt inom en viss tidsgräns, ganska likt Free Skate fast att du har en eller flera motspelare. Inte så kul. Graffiti är också lite halvtråkigt och innebär att du skall göra ett trick som genererar så mycket poäng som möjligt. När du gjort det hamnar din färg på platsen där du landar och det innebär att din motspelare måste slå den poängsumman du fick när du gjorde tricket där. Slap! innebär att du skall slå ner din motståndare, kan vara lite småkul senare under natten när man är jättetrött och garvar för minsta lilla.

King of the hill och Keep away har ungefär samma princip. I King of the hill skall du hålla dig undan så länge som möjligt efter det att du har fått kungakronan på huvudet. I Keep away skall du göra så feta tricks som möjligt efter att du fångat bollen som ligger utplacerad på banan. Capture the Flag känner alla igen från Unreal Tournament och Quake, och här är det inga skillnader från de nämnda spelen förutom att man åker omkring på en skateboard. Vad gäller Control the Zone så är det identiskt med Unreal Tournaments Domination, med enda skillnaden att man måste hitta en nyckel för att låsa upp samtliga zoner. Tyvärr var det inte så många som spelade THPS3 online så jag kunde inte prova de spelsätt man helst ska vara åtta spelare på, riktigt så mycket som jag ville. Är man kanske 2-4 spelare kan det vara lite roligare med Trick Attack och Graffiti spellägena men personligen tycker jag inte att THPS3 hade så mycket att ge i multiplay.

Nå, vad säger jag då om Tony Hawk's Pro Skater 3? Det är ett roligt spel om man gillar skateboarding, och det kan även vara lite småkul även om man inte är jätteintresserad av sporten. Banorna är bra gjorda och ger en liten utmaning, men så fort man fått koll på kontrollerna så skall man inte ha några som helst problem med att klara av spelet på en pissekvart. Däremot kan det vara fräckt att hitta alla dolda banor och spelarkaraktärer, men då måste man klara av spelet med samtliga befintliga spelarkaraktärer och det orkar man oftast inte göra. Men visst är Darth Maul en jävel på skateboard. THPS3 är dock detta ett bra spel, men livstiden är inte så lång. Däremot så är det ett spel som man plockar fram efter att det har legat undangömt ett tag då det är ett kul spel. Det är dock fortfarande bäst på PS2. Ett givet köp för den som även vill skatea på datorn, men ni som är osäkra kan ladda ner demot istället. Men när blev skateboarding barnförbjudet? Spelet har nämligen en åldersgräns på 15 år.