Innehåll

True Crime: Streets of L.A.

Inledning
Vad händer?
Hur får man poäng då?
Jag har alltid velat ha ett skjutläge!
Biljakter är bra för kroppen!
Vem gillar inte slagsmål i spel?
Hur är grafiken?
Slutsats


Ett stort tack till Activision som bidrog med recensionsexemplaret.

17/6-04 | Farshid | farshid@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Inledning

Har du någonsin spelat Grand Theft Auto 3, eller GTA: Vice City? Har ni önskat er mer rörelsefrihet? Bättre slagsmål? Bättre skjutande? Häftigare biljakter? Har ni någonsin kollat på en film, och tänkt "varför görs inte spel på detta viset?". Nu finns det ett sådant spel, True Crime: Streets of L.A.

Vad händer?

Som sagt i inledningen påminner spelet ganska mycket om GTA, från början till slut. Den största skillnaden är just att denna gång är man på andra sidan lagen, den påstådda goda. Man spelar en karaktär vid namn Nick Kang Wilson. Nicks far, liksom han själv, var polis. Spelet börjar med att man får reda på att någonting hände Nicks far, Henry Kang Wilson, och att någon förr eller senare skulle gå till botten med fallet. Det som hände Henry var ett riktigt brott, därav namnet True Crime. Namnet på spelet avslöjar även vart allting händer, det vill säga Los Angeles. Och mycket riktigt har de fått med en majoritet av staden, för inte är det en liten stad man åker omkring i när man spelar. Kan ta upp till 15 minuter att komma till ett visst ställe, vilket ibland kan ta musten ur spelet. Under spelets gång har man en räknare längst ner till höger som räknar dina "Good/Bad cop"-poäng. Detta leder till att du kan komma till tre olika slut beroende på om du har plus- eller minuspoäng. Poäng får du genom att fullfölja de uppdragen du får på ett visst sätt.

Hur får man poäng då?

Under tiden som du åker runt i den väldigt stora staden får du så kallade "street crimes" att lösa. Dessa kan vara allt möjligt, från rån och gisslandrama till att någon har stulit ett filmmanus och försöker rymma. Sättet du löser dessa på ger dig plus- och minuspoäng och det är inget krav på att man ska lösa dessa, men om man vill ha pluspoäng kan det vara värt att lösa dem. Exempelvis, du får nys om ett rån som pågår, du åker dit och visar brickan (ja, det går!) men förövaren bestämmer sig att springa i stället. I sådana här fall har jag inte hittat någon annan lösning än att hoppa på förövaren och "döda" honom, antingen det eller att skjuta honom. Men om han däremot bestämmer sig för att det inte är värt det kan du enkelt gripa honom, uttala en klichéaktig kommentar och få ditt pluspoäng. Dessa brott hamnar ju självfallet vid sidan av huvuduppdragen.

Ju längre in i spelet man kommer, desto mer varierar uppdragen. När du träffar din partner är det någon som försöker döda dig, och du får slåss i en scen som påminner mycket om alla fighting-spel som finns konsoler. Förutom detta så finns det även ett skjutläge och ett körläge. Skjutläget innebär att man får flytta omkring runt en oftast utstakad bana, ta skydd, hoppa fram i rätt läge och skjuta. Billäget handlar oftast om att man ska skugga en bil till en viss plats. Till sin hjälp vid detta har man en mätare till höger som talar om hur nära man får komma. Kommer man för nära börjar bilen man skuggar gasa och man förlorar uppdraget. En sak som jag däremot gillar, är att man inte behöver klara alla uppdrag i ett kapitel för att kunna ta sig vidare. Men, om man bestämmer sig för att göra det kan man se fram emot en kul grej i slutet av kapitlet där du kan uppgradera antingen dina vapen, din bil eller lära dig nya stridstekniker.

Jag har alltid velat ha ett skjutläge!

Skjutläget innebär för det mesta att springa mellan saker och ting, skjuta fienderna på vägen och inte minst att överleva. Som jag beskrev det förut så är dessa spelmoment ganska utstakade, det vill säga att du springer längs med en korridor och skjuter på alla fiender som kommer i din väg. Dock finns det några undantag. Exempelvis, i ett av de första spelmomenten springer man runt en pool och skjuter på fiender som kommer ut, oftast på andra sidan. Ta skydd kan man bakom bänkar, pelare och poolens väggar. Det finns dessutom två olika sätt att skjuta på. Det ena sättet är det gamla hederliga GTA-sättet, att du bara klickar och skjuter iväg skotten. Det andra sättet är att du håller inne skjutknappen så att du får fram ett sikte. Så länge du har framme detta sikte går allting i slow-motion, och du kan avlossa ditt magasin in i motståndarens bröst.


  Nästa sida »


17/6-04 | Farshid | farshid@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!