Innehåll
True Crime: Streets of L.A. |
Ett stort tack till Activision som bidrog med recensionsexemplaret.
17/6-04 | Farshid | farshid@64bits.se
Har du någonsin spelat Grand Theft Auto 3, eller GTA: Vice City? Har ni önskat er mer rörelsefrihet? Bättre slagsmål? Bättre skjutande? Häftigare biljakter? Har ni någonsin kollat på en film, och tänkt "varför görs inte spel på detta viset?". Nu finns det ett sådant spel, True Crime: Streets of L.A.Som sagt i inledningen påminner spelet ganska mycket om GTA, från början till slut. Den största skillnaden är just att denna gång är man på andra sidan lagen, den påstådda goda. Man spelar en karaktär vid namn Nick Kang Wilson. Nicks far, liksom han själv, var polis. Spelet börjar med att man får reda på att någonting hände Nicks far, Henry Kang Wilson, och att någon förr eller senare skulle gå till botten med fallet. Det som hände Henry var ett riktigt brott, därav namnet True Crime. Namnet på spelet avslöjar även vart allting händer, det vill säga Los Angeles. Och mycket riktigt har de fått med en majoritet av staden, för inte är det en liten stad man åker omkring i när man spelar. Kan ta upp till 15 minuter att komma till ett visst ställe, vilket ibland kan ta musten ur spelet. Under spelets gång har man en räknare längst ner till höger som räknar dina "Good/Bad cop"-poäng. Detta leder till att du kan komma till tre olika slut beroende på om du har plus- eller minuspoäng. Poäng får du genom att fullfölja de uppdragen du får på ett visst sätt.
Ju längre in i spelet man kommer, desto mer varierar uppdragen. När du träffar din partner är det någon som försöker döda dig, och du får slåss i en scen som påminner mycket om alla fighting-spel som finns konsoler. Förutom detta så finns det även ett skjutläge och ett körläge. Skjutläget innebär att man får flytta omkring runt en oftast utstakad bana, ta skydd, hoppa fram i rätt läge och skjuta. Billäget handlar oftast om att man ska skugga en bil till en viss plats. Till sin hjälp vid detta har man en mätare till höger som talar om hur nära man får komma. Kommer man för nära börjar bilen man skuggar gasa och man förlorar uppdraget. En sak som jag däremot gillar, är att man inte behöver klara alla uppdrag i ett kapitel för att kunna ta sig vidare. Men, om man bestämmer sig för att göra det kan man se fram emot en kul grej i slutet av kapitlet där du kan uppgradera antingen dina vapen, din bil eller lära dig nya stridstekniker.
Jag har alltid velat ha ett skjutläge!
Nästa sida » |
Utskriftsvänligare version
Diskutera denna recensionen i vårt forum!