Innehåll

True Crime: Streets of L.A.

Inledning
Vad händer?
Hur får man poäng då?
Jag har alltid velat ha ett skjutläge!
Biljakter är bra för kroppen!
Vem gillar inte slagsmål i spel?
Hur är grafiken?
Slutsats


Ett stort tack till Activision som bidrog med recensionsexemplaret.

17/6-04 | Farshid | farshid@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Biljakter är bra för kroppen!

Biljakterna är faktiskt inte så bra som jag hade önskat att de skulle vara. Antingen skuggar man de karaktärerna uppdraget handlar om och kör en bit efter, eller så kör man så fort man bara kan, rammar allt och alla, tjänar sig ett tiotal minuspoäng för att till slut skjuta hål på förövarens däck. Dock finns det uppdrag man måste köra enligt alternativ ett på. Jag brukar dock köra enligt tvåan, vilket ni troligtvis ser på alla mina minuspoäng. På bilden nedan ser ni avståndsmätaren uppe till höger.

Vem gillar inte slagsmål i spel?

Det första jag la märke till när jag klev in vad jag kallar fighting-läget var att allting var så fritt. Man har stort område att flytta sig på och att man kan förstöra det mesta på stridsfältet som stolpar, tunnor, stolar och bord. Omgivningarna varierar också, i en scenen inleds ett slagsmål på en parkering, medan du är inne i en strippklubb och slåss mot strippor i en annan. När det gäller stridstekniken är den praktiskt taget densamma som i GTA3, bara att de har utökat det lite mer. Exempelvis så kan du ta tag och kasta motståndaren nu, du kan göra en hoppspark, du kan glida på golvet och du kan göra specialare.

Hur är grafiken?

Precis som de olika spellägena liknar grafiken den som vi finner i GTA3, endast lite modifierad. Man kan förstöra fler saker på fler sätt. Man kan skjuta sönder stängsel, man kan köra ner träd. Personligen finner jag grafiken tillfredställande, även om de kunde ha jobbat lite mer på själva fysiken. Att köra omkring med delar av stängsel och lyktstolpar hängandes på motorhuven är inte direkt det finaste, inte heller att man kan hoppa igenom motståndare och gående, eller köra igenom vissa väggar om man kommer i tillräckligt hög fart. Explosionerna är ingen vacker syn de heller, ser mest ut som någonting från Nintendo 64.

Slutsats

Jag kommer ihåg när GTA3 och Vice City släpptes till PC för ett tag sedan var det himmelriket. Allting var så vackert, så våldsamt, så originellt. Tanken var nog att man skulle få samma känsla när man spelade True Crime. På Playstation 2 må hände, där är spelet vackert och kul. Men när man spelar PC-versionen så känns det som om någonting saknas. Efter att ha suttit och spelat det några timmar i sträck tröttnar man och vill hålla sig borta från spelet. Men om man vågar ge sig in igen repeteras dessa steg. Det gjorde det för mig i alla fall. Skaparna har onekligen hämtat sin inspiration från Hollywood, det märks redan i början. Jag tänker inte säga att spelet inte är nyskapande, för det är det till en viss nivå. Jag har inte sett något annat spel som kombinerar dessa tre moment så fint som detta. Det ska de ha beröm för! Men av någon anledning kommer jag alltid att se GTA som en storebror till detta spelet.

Cirkapris: 449 Kr

Fördelar Nackdelar
Bra historia Fysiken
Varierande spelsätt Blir tråkigt efter en stund
Gott om action


Testsystem
CPU: AMD XP 2500+
Moderkort: EPoX EP-8RDA3+
RAM-Minne: 512MB DDR400
Grafikkort: Radeon 9600Pro
Upplösning: 800x600
Ljudkort: C-Media Wave Device (integrerat)
Operativsystem: Windows XP Professional SP1



« Föregående  


17/6-04 | Farshid | farshid@64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!