Innehåll

WarCraft III: Reign of Chaos

Inledning
Strategispel
Nyheter
Upkeep
Grafik och ljud
Interface
Single player kampanjen
Människorna
Orcer
Undead
Night Elves
Multiplayer
Sammanfattning

 


Tack till Pan Vision för att ha bistått med recensionsmaterial.

12/8-02 | egar | egar@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Inledning

Vad ska man säga om ett företag som Blizzard? När man radar upp succéer såsom Diablo, Starcraft och Warcraft, så finns det egentligen inget annat att säga man har lyckats på spelmarknaden. Att spelens fans sedan kanske är de mest hängivna i branschen, i stor konkurrens med id Softwares fans, skadar inte heller även om det inte blir speciellt objektivt när man ska prata med ett stort Blizzard-fan. Så när första pressningen på en miljon tog slut ganska fort så är det en relativt fånig känsla man känner när man ska recensera spelet. Det måste kännas likadant när en filmkritiker försöker få biobesökarna att inte se eller att se den nya topprullen. Personligen tror jag inte att Warcraft III behöver någon större presentation, utan det räcker att säga att detta är en mycket efterlängtad uppföljare till ett av världens mest älskade realtidsstrategi spel.

Strategispel

Du vakar över spelplanen som vanligt med en fin isometrisk vy över all action, men eftersom spelmotorn nu är konstruerad helt i 3D så kan du även rotera kameran lite lätt. Detta gör du genom att trycka på knapparna "Insert" och "Delete". Varje knapp roterar 90 grader åt antingen vänster eller höger. Ska jag vara ärlig är detta inget som är nödvändigt att göra utan bara finns där för att trähattarna som kräver att man ska kunna rotera en 3D motor också skall tillgodogöras. Blizzard har valt att återanvända sitt sedvanliga interface och varför skall man byta något som är så simpelt och genialt som det. Kontrollerna är som vanligt enkla, klicka på en enhet och högerklicka någonstans på kartan eller skärmen för att skall gå dit eller utföra något annat. Fast ska man attackera någon så är det smartast att använda attack-knappen, eller snabbkommandot A, än att högerklicka på kartan.

När man väl lärt sig samtliga kortkommandon så går det undan att bygga upp sin bas och armé, därför rekommenderar jag samtliga att lära sig dessa kommandon. Som ni märker så är det inte några större skillnader från tidigare strategispel från Blizzard, utan man har satsat på en säker grund och sedan utvecklat det därefter. Förutom en helt ny historia (berättelsen är smått baserad på Warcraft Adventures, som nu hittas på spelkyrkogården) så har man implanterat ett system med hjältar som stiger i rank när dom får mer erfarenhet. Dessutom finner vi två stycken helt nya raser, Undead och Night Elves. Vilket är väldigt positivt.


  Nästa sida »

 



12/8-02 | egar | egar@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!