Orcer
Undead
Night Elves

Tack till Pan Vision för att ha bistått med recensionsmaterial.

12/8-02 | egar | egar@64bits.se

Nyheter

Låt oss avhandla några av nyheterna innan vi fortsätter. Den största nyheten angående Warcraft III, även om det egentligen inte är något spektakulärt, är att spelet numera spelas i 3D. Men mer om det tar vi lite senare. Under utvecklingen av Warcraft 3 sades det att man skulle implantera större RPG-element i spelet. De planerna skrotades dock senare, men man valde att använda sig av hjältar som vi sett användas i Warlords Battlecry. I Warcraft III kan dock hjältarna endast nå nivå tio. Förutom att hjältarna får mer liv och mana så får man även välja en besvärjelse varje gång man får tillräckligt med erfarenhetspoäng för att avancera till nästa nivå. Varje ras har tre stycken olika hjältar att välja mellan, även om likheterna är ganska stora så finns det skillnader och hjältarna kan faktiskt avgöra strider ifall de är tillräckligt starka. I föregångaren hade spelaren möjlighet att välja mellan två raser, människor och orcher. I uppföljaren finns det förutom dessa två ytterligare två raser, Undead samt Night Elves. Jag fördjupar mig i raserna lite senare i recensionen så fortsätt att läsa.

Ytterligare nyheter är de neutrala enheterna som finns utspridda på kartorna. Dessa finns vid sina bosättningar eller vakandes över neutrala byggnader, som du som spelare kan handla enheter av. Dessa neutrala enheter är något av en hörnsten i spelet då det är viktigt att tidigt i spelet avla fram sin hjälte och några få enheter för att bege sig ut på jakt efter erfarenhetspoäng. På din väg efter erfarenhetspoäng hittar du även små artefakter efter att du tagit kål på de neutrala enheterna du stötte på. Ju starkar neutrala enheter du förintar, desto kraftfullare artefakter finner du efter striden. Dessa artefakter kan vara böcker som ökar dina stridsvärden, ditt liv eller mängden mana du har tillgång till. De kan likaväl vara föremål som ökar din attackstryka, din hjältes snabbhet eller bara skrifter som tillkallar dig ett par enheter som slåss på din sida för en kort stund. Dessa artefakter är även de en stor fördel för dina hjältar.

En annan fin nyhet är att Warcraft-världen äntligen har fått ett dygn. Detta innebär att på natten sover samtliga neutrala enheter tills att du attackerar dem. Dessutom minskar synfältet för samtliga raser förutom Night Elves.