Orcer
Undead
Night Elves

Tack till Pan Vision för att ha bistått med recensionsmaterial.

12/8-02 | egar | egar@64bits.se

Interface

Ända sedan det första Wracraft-spelet släpptes har Blizzard haft ett klart och tydligt interface i sina strategispel. I Warcraft 3 har man inte gått ifrån konceptet alltför mycket, utan man har satsat på ett välarbetat och smidigt interface för att inte skapa komplikationer. Samtliga byggnader hittas på samma ställe för alla raser, så att det inte skall vara några problem att lära sig vart de finns. Vad gäller snabbkommandona så är de mycket viktiga när man spelar mot en kompis eller en person på battle.net då man i långa loppet tjänar på att man kan samtliga snabbkommandon för den ras man spelar. Dock finner jag ett litet smått problem med snabbknapparna, de är nämligen olika för varje ras. Blizzard borde kunna låta oss spelare få konfigurera våra egna snabbkommandon så att vi inte behöver plugga in massvis med olika kommandon. En sak som verkligen irriterar mig är att man inte kan samla större grupper än tolv enheter. Det borde vara naturligt i samtliga strategispel att man kan markera alla sina enheter för att organisera en attack.

Samtliga menyer man hittar i spelet är verkligen lätta att navigera sig igenom och det är inget som man kommer att lägga ner speciellt mycket tid för att lära sig.

Single player kampanjen

Som vanligt är det roligast att spela strategispel mot sina kompisar och klå dom, men jag är en av dom som faktiskt kräver en bra kampanj där jag själv kan uppleva världen jag annars slåss i. Jag gillade kampanjerna i StarCraft och jag gillar även kampanjen i Warcraft III. Är du helt grön när det gäller strategispel så finns det även en liten inlärningskampanj för dig. Där förklaras allting som är grundläggande i ett strategispel och du får även reda på hur du handskas med nyheterna i Warcraft III. Därefter tar du kontrollen över människorna för att sedan kontrollera undead, orcer och night elves. Samtliga rasernas kampanj är sammansvetsade till en enda stor kampanj och historien är enligt mig riktigt trevlig och erbjuder god underhållning för den tid man spelar. Dessutom får man den där härliga känslan av att man vill fortsätta.