Människorna
Orcer
Undead
Night Elves

Tack till Pan Vision för att ha bistått med recensionsmaterial.

12/8-02 | egar | egar@64bits.se

Om ett strategispel saknar en bra multiplayerdel så finns det ingenting som kan rädda den, inte ens de mest balanserade raserna och inte heller den bästa single player upplevelsen. För att man skall kunna njuta av ett strategispel riktigt ordentligt krävs det en ypperlig multiplayerdel. Detta är något som Blizzard har levererat varje gång de har släppt ett strategispel, förra hiten StarCraft spelas fortfarande på nätet och är en personlig favorit på LAN. Blizzard låter dig spela multiplayer på tre olika vis.

Först och främst har vi ju Battle.net som är Blizzards egna spelserver och som besöks tusentals spelare varje dag. Sedan kan man ju självklart spela spelet i ett lokalt nätverk. Sista alternativet är väl inte direkt ett multiplayer alternativ, men skirmish vill jag ändå placera häribland.
Att hitta några spelare på battle.net är absolut inga problem. Det räcker med att klicka på en knapp där det står "Play Game" och välja vilka regler du vill spela efter. Du väljer helt enkelt hur många spelare du vill spela med och matchen är igång några få minuter senare. Här väljer du dock inte vilka du vill spela med utan du paras ihop med spelare som har nått ungefär samma ranking som dig själv.

Vad gäller de två andra sätten att spela på multiplayerkartorna så är inte ett framtida LAN det minsta intressant utan några rundor Warcraft 3. När det sedan gäller skirmish, eller custom game som Blizzard valt att kalla det, så känns det verkligen som att datorn fuskar. Iinnan jag hade kommit riktigt igång med spelet så kändes det som att datorn började sina anfall efter ungefär fem till tio minuter. På den tiden hinner man inte bygga upp en liten bas samt komma med en mindre armé och en hjälte på nivå tre eller fyra, vilket datorn gjorde ofta. Dessutom vet dom exakt vart din bas finns vilket är ännu mer irriterande. Hoppas att Blizzard tar tag i detta då detta problem enligt mig är väldigt jobbigt. Annars är multiplayer delen helt suverän och kanske är Warcraft 3 det bästa strategispelet någonsin i detta område.

Vad ska man då säga av årets hittills bästa strategispel? Jag hittar nästan inget att klaga på förutom datorns beteende när man spelar "custom game" mot den. En annan sak som irriterar smått, men är något av en petitess, är att striderna emellanåt kan bli ganska stökiga. Kanske skulle Blizzard se till så att man kan zooma ut lite mer? Förutom dessa kritiska punkter så måste jag säga att Warcraft 3 inte kunde ha varit bättre. Så se till att inte lyssna på nostalgikerna som hävdar att de tidigare Warcraft-spelen är bättre.

Jarno "egar" Lauronen

Athlon TB 1.33GHz
512MB DDR RAM