Innehåll

War of the Ring

Inledning
Speluppbyggnad
Osäker grafik
Säkert ljud
Gammal Starcraft-anda
Slutsats
Skärmdumpar


11/02 -04 | lither | lither(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Inledning

Sierra. Producenterna bakom storsäljare som Counter-Strike, Metal Arms och Homeworld, har knytit ihop repstumparna med Vivendi Universal – världens näst största spel-distrubitörer för PC. På deras meritlista finner vi spel som Crash Bandicoot, Diablo och Starcraft. För utvecklingen står Liquid Entertainment.
Så den senaste sammanknytningen är strategispelet War of the Ring; det första RTS-spelet baserad på J.R.R. Tolkiens tolv böcker i serien “History of Middle-Earth”.

Testsystem
CPU: Intel Pentium 4, 1,8GHz
RAM-Minne: 256MB PC2100 DDR
Grafikkort: Geforce4 4200 128MB @ 1280x1024
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1
Operativsystem: Windows XP Home
 
Cirkapris: 399:-

Speluppbyggnad

För den som suttit och tryckt med musen framför Warcraft III kommer inledningen likna ett parti Svälta Räv. Det enda som ni uppmärksammar er på är hur Sierra valt att lägga “gå-hit”-, “bygg-detta”- och “attackera-denna”-knappen på höger musknapp, i stället för vänster. Hurvida man vill gå in och ändra detta eller försöka att leva med det är upp till var och en.
För den som inte är lika van kommer däremot inledningen uppenbara sig som en riktig revolution gällande instruktioner. Välarbetat, snyggt och konstruktivt.

War of the Ring inleder sin historia hos dvärgarna vid Järnbergen. Småstrider med orcher leder till ett möte med ett packe alver. Sett Sagan om Ringen-filmerna eller läst böckerna? Då vet ni vilken dålig kombination alver och dvärgar är.

Efter tagit examen i Oläglig alv-/dvärg-kombination är det dags att välja sida: god eller ond. Den goda visar oss vägen till mötet i Vattnadal (Sagan om Ringen) och den onda följer uppbyggnaden av Saurons trupper. Lite smaklösa berättelser jämfört med originalet, men aromen av eftertänksamhet doftar kraftigt.

När du väl kommit in i spelet börjar du fatta spelets uppbyggnad. Trupperna "halkar" efter när du gett dem order, vilket leder till att du måste vara steget före. De gör även mycket som du inte vill, flyttar sig till olika ställen och börjar attackera andra fiender. Den sista "missen" som jag irriterar mig otroligt mycket på är att du kan välja trupper genom att markera och trycka Ctrl plus en siffra, för att sedan använda den siffran som ett snabbkommando. I War of the Ring kan du endast använda en enhet till ett snabbkommando, vilket komplicerar ens taktikspel en aning.

Jag ser dock det negativa höljet över spelet försvinna en aning när jag märker hur effektiva alla varelser är. Det ligger en speciell effektivitet i varenda liten stridslysten kreatur. Något som senare i spelet kommer visa sig vara något riktigt positivt.


  Nästa sida »


11/02 -04 | lither | lither(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!