Speluppbyggnad
Osäker grafik
Säkert ljud
Gammal Starcraft-anda

11/02 -04 | lither | lither(at)64bits.se

Osäker grafik

Att War of the Ring släpptes senare än spel som Battle Realm och Empire Earth betyder (i den oskrivna lagen) oftast att grafiken ska vara bättre. I detta fallet gäller inte den regeln. Sierras grafikmotor bygger på högupplösta detaljer. Sumpgas, grässlätter och gruskorn – allt i formatet lyxförpackning. Resten blir bara lågupplösta sexhörningar med färg. Har du å andra sidan kraften att vräka på med maximal grafik, utan att arméer på 64 människor som dräper en balrog ger ifrån sig lagg, kan en skillnad märkas. Den är inte mastodontartad, men den är en lätt njutbar fröjd för ögat. Särskilt om balrogen är på dåligt humör.

Säkert ljud

Från början var det menat att rösterna från Sagan om Ringen-filmerna skulle besitta hjältarna i detta spel, men när strul gällande rättigheterna började dyka upp blev så inte fallet. Men om man är här för att klanka ner på rösterna i War of the Ring har man hamnat fel. Brummliga och grova dvärgamål. Höggradiga och klartänkta människofraser. Dreglande och pölsiga orchklagomål. Tillsätt en magisk, orkestral musik och du har receptet för en fenomenal spelkänsla. Särskilt om balrogen är på dåligt humör.

Gammal Starcraft-anda

I stället för att låta byggnader och varelser skapas av pengar och träd kommer den gamla bilden med malm och mat (ore och food) in i leken. Orcher placerar ut pålar i marken för att hålla de större makterna vid liv. Ja, den gamla Starcraft-andan ligger i luften, och det är långt ifrån något negativt.

En annan sak driver spelet framåt är utvecklingen hos hjältarna; de som på den goda sidan består av Frodo, Aragorn, Gimli, Gandalf och Legolas, respektive Gollum, Saleme, Häxmästaren, Saruman och Grishnak på den onda. Ett kraftladdat paket med explosioner och blixtar. Explosioner och blixtar som du tjänar ihop i form av Fate Powers. Och för att få Fate Powers gäller det att vara offensiv. När du väl har haft ihjäl tillräckligt många fiender kan magin släppas lös. Om du inte nöjer dig med magi: vänta bara tills enterna kommer!