Xuke MP-600

Tack till Xuke som gjorde denna recension möjlig.

12/02-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Xuke MP-600 är formmässigt väldigt lik majoriteten av mp3-spelare ute på marknaden. Vi har sett en del udda former som den kvadratiska Asono Opus och den äggformade Niob NB-110, men Xuke-spelaren håller sig till den rektangulära formen. Denna fungerar bra (vilket hade varit konstigt annars med tanke på att de flesta spelare använder sig av denna form) även om det inte ger intryck av vare sig exklusivitet eller originallitet.

På spelarens framsida är det enda vi ser förutom skärmen en styrspak. Eftersom styrspaken enklast används med hjälp av tummen och att den sitter till höger om skärmen gör att det blir svårt att handskas med spelaren om man är vänsterhänt. Problemet blir helt enkelt att man täcker hela skärmen med sin hand, å andra sidan är det inte speciellt svårt för en vänsterhänt att sköta spelaren med högerhanden.

Precis som framsidan så är baksidan väldigt ren från knappar och annat. Här hittar vi faktiskt ingenting utav vikt.

Alla in- och utgångar är placerade på spelarens kortsidor, USB-kontakten på den ena och hörlurskontakten och linjeingången på den andra. Den enda av dessa som har någon form av skydd är USB-kontakten, vilket är helt normalt. Hörlurskontakten används i princip jämt, linjeingången är inte speciellt känslig för smuts och USB-kontakten är det, vilket gör att den därför har ett dammskydd.

Det finns i dagsläget tre olika färger att välja på för spelaren, röd, vit och blå. Den vi har använt främst i detta test och som är med på alla bilder utan den nedan är den blå varianten. För att ni skall kunna se skillnad på de olika färgerna som finns att välja på har vi tagit en bild på alla tre varianterna. Vilken man föredrar är upp till var och en, men klart är att ingen av dem är direkt ful utan alla tre färgkombinationerna fungerar väldigt bra.

Resterande knappar förutom styrspaken sitter på spelarens ovansida och är som redan nämnts tre till antalet, varav den ena enbart används för att aktivera och avaktivera knapplåset. Dessa knappar är lättåtkomliga och användarvänliga om man återigen förutsätter att användaren håller spelaren i högerhanden. Men med tanke att majoriteten av jordens befolkning är högerhänta är detta helt rätt val (istället för att göra allt spegelvänt och blidka de vänsterhänta).

Menysystemet i Xuke MP-600 fungerar på samma sätt som i många andra mp3-spelare. Det första men ser när man har gått in i menyn är olika ikoner som symboliserar diverse valmöjligheter. När man sedan gjort ett val kommer man in i en undermeny som istället för ikoner använder sig av en lista för att representera de möjliga valen. Allt fungerar perfekt och det är enkelt att göra olika inställningar. Det enda vi kan klaga på är att vissa ikoner inte är så representativa för de val man kan göra som vi hade hoppats, men detta är ett problem som många spelare dras av. Dessutom, när man väl vant sig vid sin spelare hittar men snabbt och enkelt i menyn utan att behöva tolka ikonerna. Menyspråk går att välja, men tyvärr inte till svenska, utan här är det engelska som de flesta kommer att använda sig av.