Xuke MP-600

Tack till Xuke som gjorde denna recension möjlig.

12/02-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Som vi nämnt tidigare har de flesta mp3-spelare fått en betydligt bättre ljudkrets och klarar nu av att presterar riktigt bra ljud. Men de flesta tillverkare väljer att skicka med ett par hörsnäckor som inte har kostat mer än en rutten tomat att tillverkare, och de är allihop riktigt dåliga. Xuke är inget undantag till detta och de medföljande hörsnäckorna är precis lika dåliga som vanligt. Dock skall vi inte ge Xuke skulden för det här, alla tillverkare (även Jens of Sweden) använder sig av undermåttliga hörsnäckor som standard istället för att lägga till några tior på priset och skicka med ett par som går att använda. Till försvar är Xuke billig, betydligt billigare än sina konkurrenter, och de skickar faktiskt inte med ett par hörsnäckor som är sämre än konkurrenterna, de är helt enkelt lika dåliga…

Föga förvånande låter Xuke MP-600 riktigt uselt med de medföljande hörsnäckorna, precis som alla andra spelare ute på marknaden (JOS MP-400, Asono Opus med flera inkluderade). Ljudet låter riktigt platt, man får inte djup över huvud taget, och basen är även den mer eller mindre obefintlig. Men när vi istället använder oss av ett par bättre hörsnäckor låter Xuke betydligt bättre, även om den ligger i en klass under den i vårt tyckte bästa spelaren på marknaden, Niob NB-110. Med ett par riktiga hörsnäckor presterar Xuke ett fylligt och trevligt ljud, långt ifrån ”telefon-ljudet” som vid upplevde med de medföljande snäckorna. Eftersom uteffekten dessutom är hela 24 mW per kanal klarar spelaren av att återge ett starkt ljud utan att det spricker allt för mycket, men vid hög volym är skillnaderna mellan Niob och Xuke-spelarna ganska märkbara, till Xukes nackdel.

Om man känner för att finputsa ljudet något är detta fullt möjligt med hjälp av den inbyggda equalizern. Det finns sex stycken förinställda profiler, såsom Flat (neutral), Pops, Rock, Live, Classic, Vocal och DBass. Men tyvärr har man själv ingen möjlighet att ställa in equalizern efter enligt tycke utan man får nöja sig med dem som finns fördefinierade.

På grund av sin låga vikt och ringa storlek är spelaren perfekt att användas när man störs av stora apparater, till exempel på en joggingrunda eller på gymmet. Det är inga som helst problem att ha den hängandes runt halsen, eller fastsatt på armen med hjälp av armbandet. Något som dock kan ses som ett irritationsmoment är att hörlurarna och bandet som används för att hänga spelaren runt halsen är två separata enheter och det bli lätt trassel mellan dem.

Alla reglage och knappar är samlade på spelaren ovansida och framsida. De är dessutom enbart fyra till antalet, varav en är dedikerad till knapplåset, vilket gör att man inte behöver flytta fingrarna speciellt ofta för att komma fram till rätt knapp. Det reglage man använder mest är den som ensam återfinns ovanpå mp3-spelarens framsida, joysticken. Denna används för att komma in och navigera i menyn, byta låt, spola i låtar, höja och sänka ljudet och mycket mera. Med andra ord används denna på precis på samma sätt som hos många andra spelare. På ovansidan av spelaren sitter ytterligare två knappar (plus knapplåset) och dessa används inte speciellt frenetiskt. Den ena används främst för att stänga av och sätta på spelaren, medan den andra bland annat används till att starta en inspelning.

Den specificerade batteritiden är relativt låg om vi jämför med andra spelare, lite drygt 10 timmar. Vi utförde vårt vanliga test och kom fram till att det stämmer ganska bra, vårt exemplar stannade efter ungefär 11 timmar. Detta kan jämföras med de uppmätta värdena 20 respektive 34 timmar för JOS MP-400 och Asono Opus.

Precis som med många andra mp3-spelare med blanka ytor syns fett och annan smuts väldigt tydligt. Vad som gör det värre i det här fallet är att det mitt på framsidan sitter ett reglage, vilket gör det svårt att komma åt och rengöra hela framsidan. Dock ger en snabb gnuggning mot byxbenet eller tröjan önskad effekt och spelaren blir ren igen. Använder man det medföljande fodralet blir det hela enklare eftersom spelaren då inte blir speciellt smutsig över huvud taget.

Att flytta filer till och från Xuke MP-600 är väldigt enkelt. Det är enbart att koppla in den i en ledig USB-port och så visas den automatiskt i utforskaren (om man använder ett nyare operativsystem än Windows 98, annars krävs drivrutiner). En litet petitess är dock att spelaren inte använder sig av den vanliga miniUSB-porten, man kan med andra ord inte använda samma kabel till denna mp3-spelare och till exempel en kamera, vilket är möjligt med de flesta andra mp3-seplare på marknaden.

När minnesmängden börjar öka får man plats med allt fler musikfiler på spelaren, och man vill då enkelt kunna hålla reda på dem. Ett sätta att göra det är med hjälp av spellistor, vilket tyvärr inte Xuke-spelaren har stöd för. Men det har inte heller speciellt många spelare på marknaden, så det är inget vi kan se som negativt hos Xuke.