Studentdator: Windows XP vs. Linux

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Studentdator: Windows XP vs. Linux

Post by borz »

Den 25 augusti börjar mina studier. Min "snabba" dator kommer mina föräldrar att få under studietiden så att jag inte har några möjligheter att spela spel (dålig självdisciplin :[). Istället får jag föräldrarnas celeron 667 med 288 mb ram. Frågan är nu bara vilket operativsystem passar bäst för mig som student? Vill åxå tilläga att jag vill knappast sitte långa kvällar med att få systemet att fungera som det ska...

Några hjälpsamma människor här?
DDS for life!
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

För egen del ser jag det som såhär: Ska datorn användas till att spela spel? Installera windows. Ska datorn användas till nåt vettigt? Installera GNU/Linux el. FreeBSD.

Varför unix på en arbetsdator? Ett shell är hur bra som helst att arbeta med!
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

1. Jag har en 700 med lika mycket ram, och jag kan väl klassas som "gamer". Alla är så bortskämda nuförtiden med 2220000 mhz etc.
2. Jag ser inget "o-vettigt" i att spela spel, tycker inte man kan säga att det enda vettiga att göra på datorn är att göra saker som inte är att spela spel.
3. För att komma till topic, tycker det beror lite på vad för studier det är osv... Kommer det datorstudier då du ska använda program som kanske bara finns i windows är ju xp att rekomendera, annars kanske *nix är att tänka lite på ;)

Det jobbiga med att köra t.ex. *nix är att om det krånglar så kan det ta väldigt lång tid att fixa. Om du inte kan fixa det och måste installera om och konfa allting så tar det ännu längre tid. om det krånglar i windows så är det default och det är bara att installera om vilket går snabbare än *nix ;) (om du itne kör redhat ;)) för den som inte är van (talar av egen erfarenhet här, ja)...

jag skulle använda windows, inte för att mina kunskaper inte räcker till för linux, utan för att det ibland kan knipa och inte funka med saker och det är väldigt svårt och tidsödande att fixa det i *nix...
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Du säger att du skall studera - men inte vad. Det funkar olika bra med olika operativsystem beroende på vilken utbildning du skall läsa.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Windows. Du kommer få så mycket junk du behöver typ office för (ja det finns OpenOffice men det är inte OFFICE!)
iDon't care about your problems.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag pluggar till tandläkare, ingeting som har med datorer att göra. Vad jag vill ha är ett snabbt och framför allt stabilt system som jag slipper ominstallera varje månad.

Hur är det med Open Office? Kan jag använda det tillsammans med Office i skolan? Är de lika?

Har säkert fler frågor men kan inte komma på det nu så tidigt på morgonen...
DDS for life!
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

borz wrote:Hur är det med Open Office? Kan jag använda det tillsammans med Office i skolan? Är de lika?
Beror på vad de har för office på skolan...men du kan väl kolla in på http://www.openoffice.org
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

borz wrote:Jag pluggar till tandläkare, ingeting som har med datorer att göra. Vad jag vill ha är ett snabbt och framför allt stabilt system som jag slipper ominstallera varje månad.
Hur är det med Open Office? Kan jag använda det tillsammans med Office i skolan? Är de lika?
Ja, de är lika. OO.org är dessutom numera väldigt bra på att importera
och exportera MS-formaten.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Jag har hart problem med OO och excelmakron. Jag har även stört mig på att utseendet har ändrats när jag gått från word till oo (och andra hållet).
Men OO är trevligt att jobba i :)
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

trevligt..

det blir väl linux antar jag, men vilken? vet att det har/pågår massa diskussioner om det men vill ändå höra det en gång till :) Har just installerat slackware 9.0. inga problem förutom att jag inte kan få igång KDE:n. ska prova lindows senare under kvällen...annars får det bli debian eller mandrake.....
DDS for life!
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Är du rik student? (sen när blev studenter rika? Linus var inte det...) köp Windows och Microsoft Office, utan att titta på prislappen blir det över 2000kr ungefär.

Vill du ha en bra dator som du slipper krångla i timmar med för att få allt att fungera? Kör Linux, allt fungerar efter installation, kan dock vara så att du måste fixa någon configfil, men det är ändå snabbare att få igång än Windows. (anledningen till att jag ser det så här är för att Windows inte skickar med bland annat Office vid grundinstallation).

Mandrake skulle jag rekommendera som Linuxdist. Liten, snabb och stöder Netinstall på en diskett osv.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Det ena utelsuter ju inte det andra. Installera både Win och Linux på datan? Fast gör den nu innan terminen startar :)
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

lyckegard wrote:Är du rik student? (sen när blev studenter rika? Linus var inte det...) köp Windows och Microsoft Office, utan att titta på prislappen blir det över 2000kr ungefär.

Vill du ha en bra dator som du slipper krångla i timmar med för att få allt att fungera? Kör Linux, allt fungerar efter installation, kan dock vara så att du måste fixa någon configfil, men det är ändå snabbare att få igång än Windows. (anledningen till att jag ser det så här är för att Windows inte skickar med bland annat Office vid grundinstallation).

Mandrake skulle jag rekommendera som Linuxdist. Liten, snabb och stöder Netinstall på en diskett osv.
Intresserad av den där "Netinstall" grejen...länk?
DDS for life!
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

gottegrisen wrote:Det ena utelsuter ju inte det andra. Installera både Win och Linux på datan? Fast gör den nu innan terminen startar :)
TYcker jag faktiskt låter som den vettigaste idén.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Svempa wrote:
gottegrisen wrote:Det ena utelsuter ju inte det andra. Installera både Win och Linux på datan? Fast gör den nu innan terminen startar :)
TYcker jag faktiskt låter som den vettigaste idén.
Vill bara undvika konstiga situationer typ "På vilken partition har jag min uppsats?", "Kanske windows partition?", "Ohhh neeeej! Jag tog bort Linux partition! Och där låg min uppsats.."

Antingen Linux eller Windows... Just nu lutar det åt Linux (Mandrake)
DDS for life!
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Är du ny på linux så rekommenderar jag RedHat över Mandrake. Mandrake är lite FÖR fluffigt med frontends för hur du går på toa etc. RedHat ligger lite mer på lagom-gränsen. Du får nybörjarhjälp för det som behövs.

OpenOffice fungerar väldigt bra ihop med MS Excel/PPT/Word. Jag kan inte svära på hur bra det går med Excel men word och PPT fungerar utmärkt.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

borz wrote:Intresserad av den där "Netinstall" grejen...länk?
Behövs ej...Google ;D
DDS for life!
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

Linux för ja det är just linux ;)
Du borde väl inte ha några problem med att pilla med configer
och sånt, du är ju tandläkare och erat jobb är ju
att pilla. Utav mandrake och redhat skulle jag rekommendera redhat
för det har ett lagomt användargränsnnit för nybörjare (tycker jag).
Sum egomet mihi nil volentibus arduum
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

borz wrote:Intresserad av den där "Netinstall" grejen...länk?

ftp://ftp.du.se/pub/linux/distributions/mandrake mandrake root
ftp://ftp.du.se/pub/linux/distributions ... 6/dosutils plocka ner rawrite
ftp://ftp.du.se/pub/linux/distributions ... 586/images "bränn" network.img på diskett med rawrite (ifall du kör win) eller dd ifall du kör Linux

när installationen startar (när floppyn har bootat) så kommer den fråga efter installationstyp, välj ftp, välj inget användarnamn för att få standard (anonymous) och server ftp.du.se i mappen /pub/linux/distributions/mandrake/9.1/i586 så sparkar den grafiska installationsprogrammet igång. Var dock beredd på att du inte får välja server ifrån en lista utan du måste skriva in både server och mapp. så skriv ner det jag sa på papper eller printa ut det.

Se också till att internet (ditt adsl) fungerar innan du börjar, det blir enklare då.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

lyckegard wrote:
borz wrote:Intresserad av den där "Netinstall" grejen...länk?

ftp://ftp.du.se/pub/linux/distributions/mandrake mandrake root
ftp://ftp.du.se/pub/linux/distributions ... 6/dosutils plocka ner rawrite
ftp://ftp.du.se/pub/linux/distributions ... 586/images "bränn" network.img på diskett med rawrite (ifall du kör win) eller dd ifall du kör Linux

när installationen startar (när floppyn har bootat) så kommer den fråga efter installationstyp, välj ftp, välj inget användarnamn för att få standard (anonymous) och server ftp.du.se i mappen /pub/linux/distributions/mandrake/9.1/i586 så sparkar den grafiska installationsprogrammet igång. Var dock beredd på att du inte får välja server ifrån en lista utan du måste skriva in både server och mapp. så skriv ner det jag sa på papper eller printa ut det.

Se också till att internet (ditt adsl) fungerar innan du börjar, det blir enklare då.
tack för tipset! tog flera timmar att dra hem paket på 1.6 gb..:-( och till slut så funkade inte mandrake... bootloadern ville inte fungera...så nu ska jag prova röd hatt 9...antar även där finns netinstall funktionen...
DDS for life!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Gnuet wrote:Windows. Du kommer få så mycket junk du behöver typ office för (ja det finns OpenOffice men det är inte OFFICE!)
Faktiskt sant. Vill du kunna använda "alla" program så skulle jag installera Windows 2000 med SP4 - Kanske det stabilstate windoset?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

I så fall hade jag kört något fritt operativsystem enbart för att sätta mig på tvären och visa uppenbara fel i systemet. (Ok, jag hade nog kört GNU/Linux ändå...)
» the empire never ended
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Xhargh wrote:Jag har hart problem med OO och excelmakron. Jag har även stört mig på att utseendet har ändrats när jag gått från word till oo (och andra hållet).
Men OO är trevligt att jobba i :)
OO.org stöder inte VB som makron i varken ordbehandlaren eller kalkylarket,
så det är inte oväntat att du får problem med makron.
Får du däremot problem med formlerna i cellerna så blir säkert OO.org-folket
glada av att få en minimal kopia av arket som reproducerar felet så de kan fixa det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Nicke. wrote: OpenOffice fungerar väldigt bra ihop med MS Excel/PPT/Word. Jag kan inte svära på hur bra det går med Excel men word och PPT fungerar utmärkt.
Som en extra kommentar om OO.org:
Vi driver vårt företag på det officepaketet, så alla olyckskorpar som tror att
man är rökt om man inte kör Office(TM) har inte 100% rätt.

Ja, vi har haft en del problem, men inte mer än den vanliga versionshysterin
som MS-Office själv bruka(r/de) ställa till med. Plus att en fri PDF-generator
inte är helt fel.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

zinko wrote:Faktiskt sant. Vill du kunna använda "alla" program så skulle jag installera Windows 2000 med SP4 - Kanske det stabilstate windoset?
Lungt, och det jävlas aldrig med en heller.
iDon't care about your problems.
Post Reply