Hur fungerar adresseringen inom LAN?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Hur fungerar adresseringen inom LAN?

Post by B-O Gavne, Västerås »

-Alltså den här gubben är för gammal för att sättas sig på skolbänk och lära OSI-modellen. ::) …jag vill bara veta, så där ungefär hur det fungerar. Och nu har jag kommit till LAN. Och kommit fram till

: Att det alltså handlar om kommunikationen mellan datorer.
Och kommunikationen mellan 2 stycken datakanal sammanbundna datorer, ..är kanske inte så märklig? Men vid flera stycken sammankopplade olika enheter, ett egentligt LAN, blir det lite mer krångligt.
Som att när jag sänder i väg ett meddelande, ut från min dator, så måste meddelandet också ha en adressering till vilken dator eller annan enhet som meddelandet skall gå till. Och att det är genom en router -dit alla enheterna i LAN:et är anslutna- som meddelande går just till avsedd adressat.

Att ett –för det finns kanske flera olika?- sådant adresseringssystem, är detta som också används på Internets datakanaler.
Med, som vi säger, IP-nummer.
Och jag tänker mig att benämningen ”IP”, ”Internet protokoll”, innefattar, -inte bara att ge datapaketen ett adresseringsnummer, utan också många andra ordningar för adresseringen, i webbserverdatorn, routrar, nätverksportar och klientdatorn.

-Och att alltså detta rubbet ”Internet protokoll”, ”IP”, också används vid LAN-kommunikations system.
Att i våra datorer finns detta adresseringssystemet, ”IP”-kommunikations systemet, inbyggt i, i alla fall i Windows OS. Möjligen under rubriken i kontrollpanelen –för mig som kör Windows 98:2- ”nätverk” eller kanske ”Internet-alternativ”.

-Alltså jag har ju installerat min dator för Internet-anslutning, på flera olika sätt, först med uppringt modem, med ADSL och nu med nätverkskort. -Men jag har ingen aning om hur detta gick till. Bara att någon sa gör så, gör så, och när jag då också frågade om vad jag gjorde, visste inte vederbörande sånt.
Och ett egentligen nätverk har jag aldrig pillat med.

Att man ..på nått sätt, skriver in ett ”IP-nummer” i varje enhet i LAN:et och sedan fixar routern att respektive ”IP-nummer” används i nätverks kommunikationen.
Å så ..visst? att i moderna routrar kan routern själv fixa till att respektive enhet i nätverket, blir uppdaterat med ett ”IP-nummer”.

Det instämplade numret i nätverkskorten, den sk. MAC-adressen, används ..säger någon, bara som något med kontroll i sammanhanget.
Men sen läser jag också om en skillnad mellan ”Ethernet-standarden”; som väl på nått avser lokalt nätverk? Till standarden ”TCP/IP”; som ju avser Internet nätverket. ...och jag fattar inte!!!!! ::)

-Säg, var ligger jag fel?

…tackar på förhand.
;)
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

KAN DET VARA SÅ?

Alltså adresseringarna av de anslutna datorerna till Internet, är ordnat med ett adresseringssystem, ”Internet-protokollet”, IP, med, som vi säger, IP-nummer.
Detta är väl? ett adresseringssystem, som vilket annat möjligt konstruerat system. 8)

Och därvid finns det ..vad kan det heta? kanske ”IP-adresserings program”, som rimligen finns i routrarna, med att när man ansluter en dator till en router, tillordnar detta ”IP-adresserings programmet” ett IP-nummer till den anslutna datorn.
Som denna registrerar i dess …ja, det finns väl något särskilt program –i säkert Windows- som ordnar med trafiken ut på Internet.
I mitt OS Windows 98:2 finns det väl rimligen 2 alternativ: Internetalternativ och Nätverk.
-Ja alltså som nämnt här ovan är visst min dator tillordnad för anslutning till Internet och visst har jag ..tror jag? gjort detta, men alltså jag har ingen aaaaning om hur det gick till. :-/

Och därvid har också våra Internetleverantörer (ISP) fått ett IP-nummer av den router som de är anslutna till.
Och därpå …tänker jag mig, att ISP:en –ju- har en router för anslutning till dennes anslutna –klient- datorer.
Och att denna router, …för enkelhetens skull, också använder sig av nämnda ”IP-adresserings programmet”. Som alltså tillordnar IP-nummer till de anslutna klientdatorerna.
Å så att det HELA meddelandet för en klientdator, som går i väg till den berörda webbserverdatorn, är dels dess egentliga meddelande men också plus dess klient-IP-nummer.

Och då måste rimligen ISP:ens router vara lite speciell, som när den skall växla inkommande IP-paket inåt till klientdatorerna, har att skilja på de båda IP-numren i IP-paketet, numret för routern och numret för klientdatorn.

===
Å så! att det KUNDE OCKSÅ VARA! att min ISP-leverantör hade något, för sitt egna nätverk av anslutna klientdatorer, LAN som vi säger, ett annat adresseringsystem.
Kanske med närverkskortens MAC-identifierins nummer.
Och då haft något adresserings program i routern som tillordnade med dessa MAC-numren.

…right???? Undrar en tänkande gammal gubbe. ::)
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Edit.
- Nej du var fan inte värd det här svaret iaf -
Last edited by Klaar on 2006-06-25 18:59:29, edited 1 time in total.
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

TACKAR SÅ MYCKET!

Jag bugar för signaturen Klaar här ovan och hans jobb med att ..försöka få, sådana som jag att förstå. –Men jag måste ändå tänka till lite mer.
Till, som Klaar också skriver, det är skitsvårt att förklara så här kort.
…men låt mig också få påpeka, att OSI-tankemodelen för datorkommunikation, kritiseras, för den förklarar fel. ::)

Dock! hoppar jag redan till: som Klaar skriver om Ethernet, är en standard som jobbar på lager ett och två av OSI-modellen. –E´ inte Ethernet benämningen på en elektrisk teknik för att överföra elektriska signaler –databitar- mellan två Ethernet, så kallade närverkskort?

===
Och jag blir lite ledsen i ögat att höra att min redogörelse i mitt förra inlägg, är så krångligt skrivet; till att man inte orkar läsa det.
-Men jag är inte förvånad, för ju alla som vill kan inte bli stridsflygpiloter. Bland annat för att alla inte kan hålla flera bollar i luften samtidigt. –Absolut inget klandervärt, som vi individer ju har blivit lite olika sammansatta.

Det är väl inte minst mina långtextade benämningar på förhållanden, som blir jobbiga att komma ihåg och hålla åtskilda. Benämningar som ju precist berättar vad förhållandet handlar om.
Och däri, kanske OSI-tanekmodellen har blivit till, för att, kunna hänga med i svängarna.

I mitt första stycke, frågar jag, om inte denna ordningen som gäller med TCP/IP kommunikationen, är –bara- en kommunikations konstruktion av någon/några, till andra människors andra konstruktioner.
..och så är det nog.

I andra stycket tänker jag mig att det finns ett datorprogram i routrarna som jobbar efter en sådan konstruktion. …så är det nog.
Och oaktat att det nu är bestämt att med Internet, används konstruktionen TCP/IP, så skulle det kunna vara någon annan kommunikations konstruktion, med sitt
routerprogram.

Och att det i de anslutna datorerna finns ett program, precis motsvarande till det programmet som finns i routerna, som jobbar med routerns program. …är det nog.

Å så berättar jag, att jag dels inte kommer ihåg hur jag fixade med Internetanslutningen i min dator –med OS:et Windows 98:2- men att jag tänker mig att detta, rimligen berör just nu i min dator, antingen grejen/programmet/programsviten i datorn: ”Internetalternativ”. Eller grejen: ”Nätverk”.

Å så tänker jag mig att, när nu en Internetleverantör HAR!!! att jobba med kommunikations konstruktionen TCP/IP, med trafiken på Internet, har denne enklast också använt sig av samma kommunikations konstruktion på, som vi säger, LAN-sidan.
MEEEEN! att ISP:en också hade kunnat tagit någon annan konstruktion. …är det väl?

===
Å så undrar jag NUUU! om inte Klaar minns fel, här ovan, med att på LAN-sidan, blanda in Ethernets nätverkskorts identifikationsnummer.
Som jag f.ö. ..hänger inte mycket med i Klaar:s redogörelse.

-Men som nämnt, nu skall jag tänka över den, igen. :)
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Jag är 100 procent säker att du får ett mer lättförståeligt svar om du ställer en kortare och mer koncis fråga.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Jag har väldigt svårt att följa dina tankegångar. Dels för att jag föredrar ett hyffsat linjärt tänkande och ett mindre målande språkbruk när det handlar om tekniska saker. Det blir enklare att förstå och nätverk har aldrig varit något vackert och mångsidigt. Internet må ha utvecklats något enormt innehållsmässigt till något vackert och mångsidigt men protokoll och åtkomstmetoder är fortfarande samma tråkiga grå som förut. Strikt tekniskt och sakligt.

Sedan undrar jag varför du angriper mig och min förmåga. Det är du som istället för att lägga din energi på att ställa frågor som, inte nödvändigtvis är av simpel karaktär, är lätta att besvara broderar ut det lilla du kan till en för mig oförståelig klump med text. Det är du som är i underläge, ingen kommer att göra sig besväret. Tyvärr då det verkar som att du verkligen vill veta. Kan åter tillägga att jag mer än gärna svarar.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Re: Hur fungerar adresseringen inom LAN?

Post by derfian »

Tips!

Om du först skriver
B-O Gavne, Västerås wrote:-Alltså den här gubben är för gammal för att sättas sig på skolbänk och lära OSI-modellen. ::) …jag vill bara veta, så där ungefär hur det fungerar. Och nu har jag kommit till LAN. Och kommit fram till
och sedan kommer med "guldkorn" som
…men låt mig också få påpeka, att OSI-tankemodelen för datorkommunikation, kritiseras, för den förklarar fel.
utan att lägga fram några som helst argument för din sida måste du förstå att folk tror att du är ett troll.
Jag anser mig ha bra kunskap om hur datornätverk fungerar ( nyligen tagit 5 p Datornät och distribuerade system på högskolenivå ) och jag har inga som helst invändningar mot OSI-modellen som ett sätt att "tänka" nätverk.

Så fram till att en vettig fråga har ställts kommer jag fortsätta antagandet att du, "B-O Gavne" är ett troll. Jag är avundsjuk på tålamodet Klaar har visat.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

06-06-22 / false@skovde.se

Värderade Herr Gymnasielärare i Datorkunskap och Multimedia och Mentor för MP1bx, i Skövde.

Jag är en högst vanlig gammal gubbe -från Västerås- med intresse för att ..så här på ålderns höst, fortsätta att lära mig. Bland annat dator.
Och jag är förundrad över hur svårt det är att, bara få så där lite grundläggande kunskaper hur datortekniken rullar på i trådarna.
Kanske mesta förklarat med att jag inte klarar engelskan. Att jag alltså får hålla mig till den svenskspråkiga datorlitteraturen.
Å så att jag inte har tillgång tidigare tiders arbetskamrater vid ritplankan bredvid. Där vi på den tiden tillsammans kunde klura saker.

-Men också, är jag inte minst förundrad över hur svårt det är att också hitta kunniga människor ute i tillvaron som kan förklara!
Jo snacka kan de. Men det behövs inte mycket ifrågasättande av vad de kan ..snacka, så blir de svarslösa. …å alltså när Du körkort så krävs det banne mig mer kunskaper om bilens inre än bara att man skall snurra på den ringen och trycka på pedalen till höger.

Men nu på sistone har det lossnat, lite. Jag har nyligen fått förstå vad som avses med att inneha en egen ”FTP-server”. Som man inte sällan talar om på webbforum. Alltså som Du vet en FTP-serverdator. Du vet med sitt FTP-serverdatorprogram. Tillskillnade till t.ex. httpwebbserverdatorns program.
Och ..tror jag? har jag fått ett grepp över –den lagda- kommunikationsordningen i Internets datakanaler. Kommunikations konstruktionen TCP/IP. Du vet med TCP/IP:s kommunikations program.
Till skillnad till ..tänker jag mig, säkert andra konstruktioner.

Och den …kanske sista spiken för denna kunskapen, fixade jag fram genom, att –jag! skrev ner på webbforumet 64bits.se vad jag tänkte fram.

Mjaaa, sen har det gått lite snett där.
-Faktiskt att jag känner mig lite hotad till min tillvaron; högst sannolikt på att jag påpekade ..rimligen felsnack, av kommenterande skribenter. Med att det nog blev som för forna tiders präster när folket vågade säga ifrån.

Och en sådan hotande är ..kanske Din elev. Ja hon/han kallar sig ”Klaar”; med tillägget ”olycklig”. Och gymnasist i Skövde.
-Och det är väl ändå inte så att Ni driver datorutbildningen i Skövde som kyrkan utbildade präster förr i tiden.

Läs gärna tråden:
www.64bits.se, ämne: Hur fungerar adresseringen inom LAN?
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 438#544438

Med vänlig hälsning
Bengt-Olof Gavne, Västerås
Fick ett asnice PM. Nu är det väl inga tvivel om trollandet längre?

Om du nu är på riktigt är du inte internetkompatibel på långa vägar.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Klaar wrote:
06-06-22 / false@skovde.se

Värderade Herr Gymnasielärare i Datorkunskap och Multimedia och Mentor för MP1bx, i Skövde.

Jag är en högst vanlig gammal gubbe -från Västerås- med intresse för att ..så här på ålderns höst, fortsätta att lära mig. Bland annat dator.
Och jag är förundrad över hur svårt det är att, bara få så där lite grundläggande kunskaper hur datortekniken rullar på i trådarna.
Kanske mesta förklarat med att jag inte klarar engelskan. Att jag alltså får hålla mig till den svenskspråkiga datorlitteraturen.
Å så att jag inte har tillgång tidigare tiders arbetskamrater vid ritplankan bredvid. Där vi på den tiden tillsammans kunde klura saker.

-Men också, är jag inte minst förundrad över hur svårt det är att också hitta kunniga människor ute i tillvaron som kan förklara!
Jo snacka kan de. Men det behövs inte mycket ifrågasättande av vad de kan ..snacka, så blir de svarslösa. …å alltså när Du körkort så krävs det banne mig mer kunskaper om bilens inre än bara att man skall snurra på den ringen och trycka på pedalen till höger.

Men nu på sistone har det lossnat, lite. Jag har nyligen fått förstå vad som avses med att inneha en egen ”FTP-server”. Som man inte sällan talar om på webbforum. Alltså som Du vet en FTP-serverdator. Du vet med sitt FTP-serverdatorprogram. Tillskillnade till t.ex. httpwebbserverdatorns program.
Och ..tror jag? har jag fått ett grepp över –den lagda- kommunikationsordningen i Internets datakanaler. Kommunikations konstruktionen TCP/IP. Du vet med TCP/IP:s kommunikations program.
Till skillnad till ..tänker jag mig, säkert andra konstruktioner.

Och den …kanske sista spiken för denna kunskapen, f% av alla fall där fixade jag fram genom, att –jag! skrev ner på webbforumet 64bits.se vad jag tänkte fram.

Mjaaa, sen har det gått lite snett där.
-Faktiskt att jag känner mig lite hotad till min tillvaron; högst sannolikt på att jag påpekade ..rimligen felsnack, av kommenterande skribenter. Med att det nog blev som för forna tiders präster när folket vågade säga ifrån.

Och en sådan hotande är ..kanske Din elev. Ja hon/han kallar sig ”Klaar”; med tillägget ”olycklig”. Och gymnasist i Skövde.
-Och det är väl ändå inte så att Ni driver datorutbildningen i Skövde som kyrkan utbildade präster förr i tiden.

Läs gärna tråden:
www.64bits.se, ämne: Hur fungerar adresseringen inom LAN?
http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 438#544438

Med vänlig hälsning
Bengt-Olof Gavne, Västerås
Fick ett asnice PM. Nu är det väl inga tvivel om trollandet längre?

Om du nu är på riktigt är du inte internetkompatibel på långa vägar.
Uh, wtf?

BTW, 3com har ett hemskt bra datablad på hur ipadressering fungerar (jag antar att det är det du vill lära dig eftersom det i 99% av fallen när folk talar om "adressering i lan" så är det TCP/IP de menar)

http://www.3com.com/other/pdfs/infra/co ... 501302.pdf
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Har någon tråd lett till något vettigt?
Fetban varje dag om du frågar mig.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply