Bra C++ Bok?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Bra C++ Bok?

Post by thr »

Har bara pillat lite smått med C++ tills nu(enkla exempel o sådant). Men nu har jag bestämt mig för att försöka lära mig mer än bara de enkla exemplen och grunderna, alltså lära sig C++ 'riktigt'.

Gick o köpte en bok, 'Standard C++ Bibeln' (Eng: 'Standard C++ Bible'). Boken är utgiven 2000, tänkte höra om någon av er har någonsomhelst erfarenhet av den? Eller om ni kan rekomendera en annan bok.


mvh thr.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Jag har lärt mig genom att testa, googla, testa RTFM'a, googla, testa testa och testa ;) Har (fått) 2 olika böker.. men båda har vart ren skit tycker jag.. Lär dig C++ på 3 veckor llr va den heter.. och nån visual c++ som jag inte ens minns vad den heter... problemet med dom som jag ser det är att dom direkt går på OO, går inte igenom basic syntax osv.. jaja, just my 2 cents ;)
biograf1001
Posts: 70
Joined: 2003-06-20 0:10:05
Contact:

Post by biograf1001 »

accelerated c++ (engelsk dock)
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

C++ direkt av Jan Skansholm använde vi i skolan, den fungerade bra tycker jag.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag köpte 'C++ How To Program' (Second Edition) begagnad (den är ganska dyr annars, tyvärr). Jag har inte hunnit mer än kika igenom början på den, men den verkar bra. Lite över tusen sidor, på engelska dock. Den täcker ANSI/ISO-standarden och rekommenderar Unix-liknande miljö med vi eller Emacs vilket passar mig utmärkt (är dock osäker på om jag inte vill arbeta i C istället).

Är det inte bättre att be om boktips först och handla sedan? :)
» the empire never ended
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

whiz, va på stan, öppetköp 8 dagar... tänkte lika bra o slå till :P

Har läst ca ~50 sidor i den, enligt mig helt underbar bok =) Börjar välldigt lätt, kanske lite för lätt för mig(C++ är välldigt ligt PHP syntaxmässigt). Men jag gillar den skarpt =)
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

C++ Primer Plus, 4th ed: Steven Prata
The C++ Programming Language, 3rd ed: Bjarna Stroustrup
Effective C++, 2th ed: Scott Meyers
Effective STL: Scott Meyers
More Effective C++: Scott Meyers
Design Patterns: Gamma, et al.
The Pragmatic Programmer: Steven Hunt, et al.
Code Complete: Steve McConnell
The C Programming Language: Brian Kernighan och Dennis Ritchie
Introduction to Algorithms: Thomas Cormen, et al.
Exceptional C++: Herb Sutter
More Exceptional C++: Herb Sutter
Advanced Programming in the UNIX Environment: Richard Stevens
The C++ Standard Library: A Tutorial and Reference: Nicolai Josuttis
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag rekommenderar alltid The C Programming Language av Kernighan & Ritchie.

Vilket visserligen 'bara' täcker C, men vad ska du med C++ till som inte C klarar?

Ska du lära dig programmera så har jag fått rådet att det är bra att undvika OO som det första att lära sig eftersom det tenderar att bli många abstraktionslager efterhand som programmet växer. Därför skulle det vara smartare att lära sig programmera konventionellt först och sen utvidga med försiktighet, och använda det med måtta.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Jag håller nog med nem, förutom att jag inte tycker att man brukar ha så stor nytta av böcker. Jag lär mig bäst genom att hitta ett problem och försöka lösa det, genom att studera kod och skriva egen kod tills det blir bra. Självklart ska man ha nån referens att luta sig mot, men sådana finns det ju alldeles gratis på nätet. Det är som sagt bara vad som fungerar bäst för mig, men jag tror faktiskt att det lätt blir så att man får syn på nåt fräckt man vill göra, bestämmer sig för att nu jävlar ska jag bli en überhaxx0r på två veckor och lägger 600 spänn på en bok som sedan bara samlar damm, antingen för att intresset svalnar eller för att det sättet att lära sig på helt enkelt inte passar en.
/CH
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

Jag brukar inte rekommendera högnivåspråk över huvud taget till nybörjare. Jag anser att utan erfarenhet av lägre nivåer är man helt ledtrådslös till vad högnivåspråk faktiskt löser, och därför inkapabel att strukturera bra kod.

Jag lär mig också programmeringsspråk och programmering i största allmänhet mestadels genom referensmanualer från Internet och experimentation, men många idiomer och arbetssätt som andra har plockat upp genom att använda språket i stora projekt kan du inte lära dig på så sätt, och i sådana situationer är böcker ovärdeliga.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

nem wrote:Jag rekommenderar alltid The C Programming Language av Kernighan & Ritchie.

Vilket visserligen 'bara' täcker C, men vad ska du med C++ till som inte C klarar?

Ska du lära dig programmera så har jag fått rådet att det är bra att undvika OO som det första att lära sig eftersom det tenderar att bli många abstraktionslager efterhand som programmet växer. Därför skulle det vara smartare att lära sig programmera konventionellt först och sen utvidga med försiktighet, och använda det med måtta.
Eftersom jag (enligt mig :P, jaja :P) kan koda OO/OOP applikationer rätt bra så ser jag inget problem med att börja med C++.

E på sidan ~400 nu, var tvungen att skippa några kapitel för att det blev för långtråkigt(läs: lätt).
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

thr wrote:Eftersom jag (enligt mig :P, jaja :P) kan koda OO/OOP applikationer rätt bra så ser jag inget problem med att börja med C++.
Jag har kollat på en del grejer du gjort i PHP och dragit slutsatserna att du är ohälsosamt förtjust i att göra klasser av allt och att använda arrays ;)

Då och då ploppar frågan "Hur lär jag mig PHP" upp i programmering eller webdesigndelarna av forumet, jag brukar svara att det alltid är bra att lära sig lite C innan. Du gör tvärtom så du kommer som du skriver få det ganska lätt för dig till en början.

Personligen har jag lärt mig majoriteten av mina kunskaper i C/C++ på samma ungefär samma sätt som jstrom och CH.
Experimentera först, bli förbannad på att det inte funkar, läs dig fram till en lösning brukar funka bra ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Nicke. wrote:Jag har kollat på en del grejer du gjort i PHP och dragit slutsatserna att du är ohälsosamt förtjust i att göra klasser av allt och att använda arrays ;)
Det kan jag inte förneka, försöker vänja mig av med det... Men har börjat leka med PHP5 nu.. och den OO som finns där är riktigt, riktigt trevlig ;)
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

thr wrote:Har börjat leka med PHP5 nu.. och den OO som finns där är riktigt, riktigt trevlig ;)
Jag tänkte väl att du skulle tycka om det =)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Nicke. wrote:
thr wrote:Har börjat leka med PHP5 nu.. och den OO som finns där är riktigt, riktigt trevlig ;)
Jag tänkte väl att du skulle tycka om det =)
Hehe ;) Mjo, har man sätt min kodningsstil så :P
Totalt OT:
Provat php-gtk någon gång? :P Det är rätt kul :D
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag har också funderingar på att köpa en bok. Eftersom ajg tycker det är enklare att ha en bok att bläddra i än att behöva ha ytterligare ett fönster men den halvbra guide från internet. Ja visst det finns säkert bra alternativ men jag har inte hittat något...

Kan väl passa på att fråga här vad fördelarna respektive nakdelaran med att börja programmera i C respektive C++ är?
Jag ha programmerat lite tidigare i php och C++ men jag tänkte försöka mig på lite mer avancerad programmering nu och funderar på om C eller C++ är bästa alternativet. Jag vill programmera både till Windows, Linux Windows Mobile (och webbprogrammering) om det nu spelar någon roll i valet.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

nem wrote:Jag rekommenderar alltid The C Programming Language av Kernighan & Ritchie.
Rekommenderar den boken jag också, den anses vara bibeln för C-programmeraren, och det är inte helt utan anledning.
Woppe
Posts: 40
Joined: 2003-03-23 14:19:20
Contact:

Post by Woppe »

Finns det ingen programmeringsportaln typ PHP's phpportalen?
Det tycker jag är det bästa sättet att lära sig på. Titta på andras problem och koder, och även få massor med inlägg att söka bland där man kan leta reda på svar på sina problem.
biograf1001
Posts: 70
Joined: 2003-06-20 0:10:05
Contact:

Post by biograf1001 »

#c++.se på quakenet kan ge svar på dom flesta av dina frågor :)
lotek
Posts: 11
Joined: 2003-06-25 23:39:22

Post by lotek »

jonas wrote:Jag har också funderingar på att köpa en bok. Eftersom ajg tycker det är enklare att ha en bok att bläddra i än att behöva ha ytterligare ett fönster men den halvbra guide från internet. Ja visst det finns säkert bra alternativ men jag har inte hittat något...

Kan väl passa på att fråga här vad fördelarna respektive nakdelaran med att börja programmera i C respektive C++ är?
Jag ha programmerat lite tidigare i php och C++ men jag tänkte försöka mig på lite mer avancerad programmering nu och funderar på om C eller C++ är bästa alternativet. Jag vill programmera både till Windows, Linux Windows Mobile (och webbprogrammering) om det nu spelar någon roll i valet.
(som vanligt) blir svaret "beror vad du vill gora". Ar du tex intresserad av att hacka saker nara eller i os:et (typ moduler, drivrutiner, paketfiltrerare etc), ar det nog C som galler. Sen kan man ocksa lara sig en hel del av att tex skriva ett bibliotek for olika datatyper (tex hashtabell, binartrad osv) i C. Sen kan man ju sjalvklart programmera minst lika objektporienterat i C som C++ eller Java, kom ihag att this inte ar nagot annat an en pekare.
Vill du daremot borja skriva (och designa) storre program, sag over nagra tusen rader, ar kanske Java eller C# ett battre alternativ. Mojligen kan C++ vara ett alternativ om du aktar dig for att anvanda alla mysko features pa en gang.

Kop eller lana pa bibblan "The C programming language", i min mening den basta boken om programmering nagonsin. De sager mer pa 250 sidor an vad andra forfattare gor pa 1000.


Personligen misstanker jag att om helvetet finns sa ar det nog kodat i en mysko blandning av Perl och C++...
User avatar
Primus
Posts: 59
Joined: 2002-04-22 12:41:21
Location: Hagfors
Contact:

Post by Primus »

jstrom wrote:syntax osv.. jaja, just my 2 cents ;)
Jag har sett det dära hur många gånger som helst. Vad betyder det där med 2 cent igentligen?
Will code for food ;)

Faramir2: AMD Athlon 64 3000+|ASrock K8SLI-ESATA2|1Gb DDR400|Hitachi 160GB HD|NEC 3540 DVD-R|MSI 1300 pro
Faithfull: AMD Sempron 64 2800+|Asus K8V-SE Deluxe|51Mb DDR400|Maxtor 160GB HD|LG CD-R 52x|HIS Radeon 9700np
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

» the empire never ended
Post Reply