På tunn is...N00b på debian...help plz

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Jobber
Posts: 137
Joined: 2002-03-08 11:21:28

På tunn is...N00b på debian...help plz

Post by Jobber »

Mm, så var man i denna del av forumet..det trodde jag aldrig. Eftersom medlemmarna på 64 varit hjälpsamma i alla andra frågeställningar jag haft hoppas jag att man kan få lite hjälp på vägen även i denna frågeställning.
Bakgrunden är att jag fick en gammal IBM AptivaPC av min syrra som inte går att använda till ngt vettigt om man inte, som jag tänkte iaf, laddar ned Linux för att använda den som en server typ.
Så nu har jag installerat Debian och det har gått bra hittills...men...Select tasks to install...vad är viktigt att ha med? Jag har ingen aning men jag har alla 9 CD-skivor här så nu är min fråga:
Vad tycker ni? Kom ihåg att jag bara har 64Mb RAM, 2Gb HD och mkt litet erfarenhet av Linux.
Jag har sett vilka program ni föredrar men heter de likadant på CD-skivorna (lr finns de med över huvud taget). Tex vad menar Debian med --End user-- X window system? ska jag ha det eller?
Last edited by Jobber on 2003-10-31 20:44:25, edited 2 times in total.
Jobber
Posts: 137
Joined: 2002-03-08 11:21:28

Post by Jobber »

LOL! Fredag och Halloween :-) Om ni undrar vad jag menar med Demian så menar jag förstås debian...lessen för misstaget...litet trött efter en arbetsvecka tydligen
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Du kan använda knappen uppe till höger om ditt inlägg som heter "ändra" för att ändra ämnesraden. :)
hej.
Jobber
Posts: 137
Joined: 2002-03-08 11:21:28

Post by Jobber »

Tack för tipset linc...har aldrig postat fel tidigare :-)
User avatar
rdj
Posts: 241
Joined: 2002-03-25 17:16:42
Location: /home/Göteborg/
Contact:

Post by rdj »

Att välja program där är egentligen inte nödvändigt, själv väljer jag inget där. Som nybörjare är nog det bästa att välja X-window-system och Desktop Envoirement om du vill ha en grafisk miljö. Ska du köra den som server så är en grafisk miljö rätt onödig, då kan du hoppa över det.

Efter du installerat så kan du lätt välja de paket som du vill installera med hjälp av APT, läs mer om det här: http://se.debian.net/wiki-moinmoin/moin ... FAQ#line83

Ska du köra server så tycker jag du ska skita i massa grafiska saker som bara tar upp plats och endast välja t ex http-server och andra servertjänster som du vill köra.
Jobber
Posts: 137
Joined: 2002-03-08 11:21:28

Post by Jobber »

alltså ni är fantastiska här :) En fredagskväll inför "riktig" helg och man får ett snabbt och bra svar... jag bugar och bockar


P.S It is níce to be important but it is more important to be nice
Post Reply