Vitaminer hit och dit

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Vitaminer hit och dit

Post by Mind »

Jag har märkt det att Överallt så bombaderas vi av att alla krämer som schampo och gele och tillomed Deo har massa "livsviktiga" mineraler och Vitaminer i sig. så vitt jag vet så kan man bara få i sig sådant genom att äta det.
speciellt minns jag reklamen för nått schampo som innehöll vitamin B5 och gjorde värsta grejen av det, sen kom det fram att det innehöll Cancerframkallande ämnet rockagill.
Nu upptäckte jag att min aftershave(vad man nu har för nytta av den) innehåller B5 , wtf ska man äta det eller :P

Är allt detta bara nån dålig marknadsförning eller kan man verkligen ha nytta av allt detta extraböset som man gnider in i huden ?
Det känns som "marknaden" behandlar än som en blåst idiot när man läser innehållsförteckningen.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Vitaminer hit och dit

Post by Dissident »

Är inte hår döda celler?
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Re: Vitaminer hit och dit

Post by pync »

Huden kan absorbera massor av ämnen som du sedan får ut i blodet, men jag tror inte att man behöver fler ämnen än de man får i mat.
Dissident wrote:Är inte hår döda celler?
Är inte ditt inlägg lite OT?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Vitaminer hit och dit

Post by Dissident »

pync wrote:
Dissident wrote:Är inte hår döda celler?
Är inte ditt inlägg lite OT?
Nja, varför skulle man vilja ha vitaminer och skit i det om det redan är dött?
User avatar
trollfis
Posts: 43
Joined: 2003-04-23 18:34:53
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vitaminer hit och dit

Post by trollfis »

Dissident wrote:Nja, varför skulle man vilja ha vitaminer och skit i det om det redan är dött?
Det är inte dött, därför har man vitaminer i det :)
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Re: Vitaminer hit och dit

Post by pync »

Dissident wrote:
pync wrote:
Dissident wrote:Är inte hår döda celler?
Är inte ditt inlägg lite OT?
Nja, varför skulle man vilja ha vitaminer och skit i det om det redan är dött?
Vitaminerna absorberas av huden och hårsäckerna, då producerar de i framtiden bättre hår, isho.

Isho=in schampotillverkarnas honest opinion.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

lite komiskt att ha det i aftershave då, först rakar man bort det, sen gödslar man det så det kommer mer :P som att skjuta sig själv i foten ju.
User avatar
trollfis
Posts: 43
Joined: 2003-04-23 18:34:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by trollfis »

Mind wrote:lite komiskt att ha det i aftershave då, först rakar man bort det, sen gödslar man det så det kommer mer :P som att skjuta sig själv i foten ju.
så det kommer mer skrev väl ingen?

"då producerar de i framtiden bättre hår" <- skillnad.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag skulle kunna ge er en lektion om vitaminer men jag vet inte om det är nödvändigt.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Om vi säger att en tjej har 0,5m långt hår, och det är lagom risigt och slitet. Hon köper ett superschampo och i rklamen ser det sannerligen ut som att vitaminer å skit går in i hårstråna och reparerar dem ögonblickligen. *FEL*

Om vi säger att ett hårstrå växer 1cm per månad, så tar det drygt 4 år för samma tjej att få 0,5m hår som är starkare, snyggare, blankare, lättare och allt vad reklamen lovar. Om nu vitaminerna hjälper över huvud taget.

Balsam och andra saker med t.ex silikon i gör ju håret lättare och blankare och tjockare, och håller max tills nästa gång man tvättar håret. Men starkare? knappast.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hörde någonstans, har för mig att snubben var läkare, att hårsäckarna är bland de girigaste av kroppens celler, så om man inte lider av rejäl näringsbrist så lär håret få vad håret behöver.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Mina hårsäckar lär isf ha gått en kurs i givmildhet, iaf de mitt på skallen... ;D
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

MadModder wrote:Mina hårsäckar lär isf ha gått en kurs i givmildhet, iaf de mitt på skallen... ;D
Det var witty..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Aouw IT BURNS IT BURNS !
jag testade schampot idag, det var en brännande känsla när det rann ner i pannan och i skrevet, sen blev det alldeles kallt Image
fan vet vad dom har för kemikalier i det, tur att jag inte fick det i ögonen, dom är känsliga som fan.
JaaK
Posts: 30
Joined: 2003-11-25 22:59:58
Location: sthlm

Post by JaaK »

min biologi lärare i 9:an sa att det där är bara skitsnack, vitaminer kan inte tas upp varken av hårsäckarna eller håret.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

alltså i viss mån jo, men det där skitsnacket om att shampo ska reparera håret borde man inte lyssna på ;)

däremot kan säkert shampo få dåligt hår att se bra ut :P
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

wille wrote:däremot kan säkert shampo få dåligt hår att se bra ut :P
Och exakt var dras gränsen mellan bra och dåligt hår?
User avatar
Kristofer
Posts: 2
Joined: 2003-09-28 15:52:08

Post by Kristofer »

Schampo, balsam och olika sorters hudkrämer är produkter som sedan länge är färdigutvecklade - det går därför inte längre att konkurrera genom att tillverka en bättre produkt. De jättestora multinationella kosmetikaföretagen (det rör sig bara om ett fåtal företag även om det finns en uppsjö av märken) löser problemet genom smart marknadsföring, det är därför vi ständig tvingas höra deras komiska lögnaktiga klicheér som "Nya (sätt in valfritt märke här) med sin Nya revolutinerande vitaliserande formla innehåller Vitamin (sätt in valfri Vitamin ) och mineral (sätt in valfri mineral här) med extrakt från den helande (sätt in valfri frukt eller grönsak här) som redan de gamla (sätt in valfritt gammalt kulturfolk här t.ex egyptierna) visste hade helande egenskaper när det gällde (sätt in valfri kroppsdel som man kan ha problem med, t.ex hårtopparna).

Hår består (precis som naglar och delvis ytterhuden) som många vet av keratin, det är inget levande ämne och har ingen nytta av några vitaminer eller mineraler. Silikon (den verksamma beståndsdelen i balsam) har en tillfällig effekt men är också den enda... ::)
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Oj, vad du vet Kristofer :).
Men vill någon nu tala om för mig vad dåligt och bra hår är lite mer exakt?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Dåligt hår är det som växer i stora skogar utanför under-/badkläderna ;D

Nämen... tja... dåligt hår? Finns det sådant? Håret fyller väl sin funktion hur det än ser ut antar jag. Däremot om man har ett risigt, slitet och tovigt hår med kluvna toppar så kan man väl säga att håret ser dåligt ut. :)
Post Reply