Cannabis!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

SONY wrote:
pync wrote:Vem orkar ha den här sortens debatter med folk som bara vet vad de lärde sig på Samhällskunskapen på högstadiet?
Eller för den delen finniga gymnasieelver som inte är torra bakom öronen! ;)
Din önskan blir uppfylld, jag tänker inte föra diskussionen med dig. //pync
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Dissident wrote:
SONY wrote:
pync wrote:Vem orkar ha den här sortens debatter med folk som bara vet vad de lärde sig på Samhällskunskapen på högstadiet?
Eller för den delen finniga gymnasieelver som inte är torra bakom öronen! ;)
Din önskan blir uppfylld, jag tänker inte föra diskussionen med dig. //pync
Uuuuhh, någon tog åt sig .... ;D
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

SONY wrote:Uuuuhh, någon tog åt sig .... ;D
Kul.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

Bjorne_ wrote:
syntetisk wrote:Självklart, finns inget vettigt argument emot det. Så varför tar sig staten rätt att beröva dem på sin frihet?
Staten tar ut skatt! Varför bestämmer jag inte min egen skatt? Det påverkar ju mitt liv. Staten bestämmer över militären! Varför bestämmer inte jag över militären? Det påverkar ju mitt liv.
Varför.. (insert valfritt här). Förstår du min synvinkel? Man kan inte bestämma över allt själv. Man ska särskilt inte bestämma över sånt själv som skadar andra människor.

Dessutom, att staten skulle kunna få in mer skattepengar vid en legalisering är inget hållbart argument. Du kan ju ta och titta på systembolaget, även om de har monopol så finns ju försäljning av smuggelsprit. Staten skulle fungera likadant som i andra monopolfrågor, man måste kunna finansiera en del av problemen som drogerna frammanar med skatter på försäljningen.

Du lämnade dessutom min fråga obsevarad om du tycker att ett brott bör legaliseras så att andra brott kan minska (det ska inte bara gälla droger).

Redan idag har vi ett ansvar på oss när vi brukar droger, vi lyder ex. under lagen även om vi är missbrukare.
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

SAuna wrote:Staten tar ut skatt! Varför bestämmer jag inte min egen skatt? Det påverkar ju mitt liv. Staten bestämmer över militären! Varför bestämmer inte jag över militären? Det påverkar ju mitt liv.
Varför.. (insert valfritt här). Förstår du min synvinkel? Man kan inte bestämma över allt själv. Man ska särskilt inte bestämma över sånt själv som skadar andra människor.
Det är egentligen också fel att staten _TVINGAR_ dig att betala skatt, varför ska man behöva lämna landet för att slippa det? Menar staten äger inte direkt Sverige, ingen äger Sverige. Men det finns ingen effektiv lösning på det, ännu. Men jag håller med dig, varför bestämmer inte jag själv? Vart hittar staten rätten att tvinga dig?
Dessutom, att staten skulle kunna få in mer skattepengar vid en legalisering är inget hållbart argument. Du kan ju ta och titta på systembolaget, även om de har monopol så finns ju försäljning av smuggelsprit. Staten skulle fungera likadant som i andra monopolfrågor, man måste kunna finansiera en del av problemen som drogerna frammanar med skatter på försäljningen.
Hasch kostar mellan 80 och 100 kr per gram på gatan just nu. Framställningskostanden för ett gram hasch/marijuana är inte många ören.
Så ska nog inte vara så svårt att konkurrera ut de krimminella, att man inte hade dragit in så mycket skatt må stämma, då majoriteten av folket förmodligen inte hade röker speciellt ofta, vilket också hade orsakat lägre sjukvårdskostander.
Men sedan får du också se det så att många turister hade valt Sverige istället för något annat land pågrund av att det var lagligt här.

Du lämnade dessutom min fråga obsevarad om du tycker att ett brott bör legaliseras så att andra brott kan minska (det ska inte bara gälla droger).
En del lagar tycker jag ska bort ja, lagar som skyddar dig själv från dig själv, som inte påverkar andra, tycker jag ska bort.

Jag är för mer ansvar.
Redan idag har vi ett ansvar på oss när vi brukar droger, vi lyder ex. under lagen även om vi är missbrukare.
"Under lagen"?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hur är effekterna av passiv rökning?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

nem wrote:Hur är effekterna av passiv rökning?
Som vanlig rökning, men värre.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Kom bara att tänka på en artikel om passiv rökning (i.o.f.s. tobak).
http://www.kuro5hin.org/story/2002/7/26/121629/037 wrote:In 1993, the EPA released the findings of a study, in which they proclaimed that the effects of Environmental Tobacco Smoke (ETS), also commonly referred to as Second Hand Smoke (SHS), upon non-smokers were indeed harmful beyond any shadow of a doubt. Their findings stated that up to 3000 deaths of non-smokers from lung cancer was directly related to ETS from smokers. Immediately, the media, and anti-smoking zealots, embraced this study as the proof that smoking should be restricted in many public areas.

However, shortly after the findings were released, a federal court ruled that the first six chapters of this study were, in fact, either non-truthful or sensationalized in their findings and methods. These chapters were ordered to be vacated from the study as a whole. As a result, the EPA is now no longer allowed to use those first six chapters of their findings as staunch facts, but still references them in regards to the dangers of SHS. Many other studies, which are decidedly anti-smoking, use the results from the first six chapters as the basis for their studies, and try to provide more proof of the findings within them.

Other studies, however, which are not paid for by anti-smoking lobbyists, seem to find far different results, or results that seem to reduce the sensationalist findings of the anti-smoking studies.
IL1
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Bjorne_ wrote:
SAuna wrote:Staten tar ut skatt! Varför bestämmer jag inte min egen skatt? Det påverkar ju mitt liv. Staten bestämmer över militären! Varför bestämmer inte jag över militären? Det påverkar ju mitt liv.
Varför.. (insert valfritt här). Förstår du min synvinkel? Man kan inte bestämma över allt själv. Man ska särskilt inte bestämma över sånt själv som skadar andra människor.
Det är egentligen också fel att staten _TVINGAR_ dig att betala skatt, varför ska man behöva lämna landet för att slippa det? Menar staten äger inte direkt Sverige, ingen äger Sverige. Men det finns ingen effektiv lösning på det, ännu. Men jag håller med dig, varför bestämmer inte jag själv? Vart hittar staten rätten att tvinga dig?
Det är ju inte riktigt så enkelt som att "ingen äger Sverige". Vägar, som du använder, kostar pengar. Sjukhus, som du nog vill ha kvar, kostar pengar. Och så vidare, och så vidare.
Ett skattefritt samhälle "fungerar" kanske efter världen har rasat samman, men inte än.

Jag, precis som många andra, tycker att det är lite omotiverat att förbjuda något som är mindre farligt än alkohol, men frågan är ju om effekten skulle bli den man önskade om man släppte det fritt. Det vet vi nog inte förrän efteråt, och då är det redan för sent :P
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

tkh wrote:
Bjorne_ wrote:
SAuna wrote:Staten tar ut skatt! Varför bestämmer jag inte min egen skatt? Det påverkar ju mitt liv. Staten bestämmer över militären! Varför bestämmer inte jag över militären? Det påverkar ju mitt liv.
Varför.. (insert valfritt här). Förstår du min synvinkel? Man kan inte bestämma över allt själv. Man ska särskilt inte bestämma över sånt själv som skadar andra människor.
Det är egentligen också fel att staten _TVINGAR_ dig att betala skatt, varför ska man behöva lämna landet för att slippa det? Menar staten äger inte direkt Sverige, ingen äger Sverige. Men det finns ingen effektiv lösning på det, ännu. Men jag håller med dig, varför bestämmer inte jag själv? Vart hittar staten rätten att tvinga dig?
Det är ju inte riktigt så enkelt som att "ingen äger Sverige". Vägar, som du använder, kostar pengar. Sjukhus, som du nog vill ha kvar, kostar pengar. Och så vidare, och så vidare.
Ett skattefritt samhälle "fungerar" kanske efter världen har rasat samman, men inte än.

Jag, precis som många andra, tycker att det är lite omotiverat att förbjuda något som är mindre farligt än alkohol, men frågan är ju om effekten skulle bli den man önskade om man släppte det fritt. Det vet vi nog inte förrän efteråt, och då är det redan för sent :P
Jag är mycket väl medveten om att ett samhälle inte skulle funka särskilt effektivt utan skatt. En Cannabis legaliseirng hade dock inte varit i närheten så radikal. Dessutom så kan man förbjuda det igen, ifall man nu tror att förbud får någon effekt hos användare...
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Jag tycker inte det ska legaliseras... tror inte det är bra helt enkelt dvs bidrar inte med något gott.

Cigg och sprit hade nog inte blivigt lagligt om det kommit som en ny produkt nu.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

naken^ wrote:Jag tycker inte det ska legaliseras... tror inte det är bra helt enkelt dvs bidrar inte med något gott..
Sedan när var inte frihet gott?

Låter ju nästan som halva 64bits vill att Sverige blir en diktatur :o
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:Jag tycker inte det ska legaliseras... tror inte det är bra helt enkelt dvs bidrar inte med något gott..
Sedan när var inte frihet gott?

Låter ju nästan som halva 64bits vill att Sverige blir en diktatur :o
För det har ju nåt med cannabis att göra..
We dance to all the wrong songs
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:Jag tycker inte det ska legaliseras... tror inte det är bra helt enkelt dvs bidrar inte med något gott..
Sedan när var inte frihet gott?

Låter ju nästan som halva 64bits vill att Sverige blir en diktatur :o
Ja för att dra en halvkass liknelse:

Såklart att frihet är något bra.. men samtidigt kan man inte låta allt vara fritt... folk har olika åsikter om vad som ska vara fritt och jag tycker inte cannabis eller andra droger ska vara fria. Sen att påsta att jag tycker vi ska leva i en diktatur för jag är av den åsikten är bara befängt.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

naken^ wrote:
Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:Jag tycker inte det ska legaliseras... tror inte det är bra helt enkelt dvs bidrar inte med något gott..
Sedan när var inte frihet gott?

Låter ju nästan som halva 64bits vill att Sverige blir en diktatur :o
Ja för att dra en halvkass liknelse:

Såklart att frihet är något bra.. men samtidigt kan man inte låta allt vara fritt... folk har olika åsikter om vad som ska vara fritt och jag tycker inte cannabis eller andra droger ska vara fria. Sen att påsta att jag tycker vi ska leva i en diktatur för jag är av den åsikten är bara befängt.
Men ifall staten tvingar folk att leva på ett visst sätt, vad kallar ni det då?
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:
Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:Jag tycker inte det ska legaliseras... tror inte det är bra helt enkelt dvs bidrar inte med något gott..
Sedan när var inte frihet gott?

Låter ju nästan som halva 64bits vill att Sverige blir en diktatur :o
Ja för att dra en halvkass liknelse:

Såklart att frihet är något bra.. men samtidigt kan man inte låta allt vara fritt... folk har olika åsikter om vad som ska vara fritt och jag tycker inte cannabis eller andra droger ska vara fria. Sen att påsta att jag tycker vi ska leva i en diktatur för jag är av den åsikten är bara befängt.
Men ifall staten tvingar folk att leva på ett visst sätt, vad kallar ni det då?
Vet inte om man kan tolka det stå lätt bara..... Om jag vill ha friheten att röja folk ur vägen som inte passar mig så är det ju min fulla rätt att göra så annars lever vi i en diktatur ?.

Det är ju inte så att cannabis frågan vunnit stora landområden i Sveriges debatt om drogliberalisering. Hade större delen av svenska folket velat liberalisera detta hade vi nog haft en folkomröstning om det för länge sedan och så är ju inte fallet. Detta kallas demokrati och kan inte jämföras med diktatur. Dom endå som ser det som diktatur är dom få personer somvill liberalisera det.

Visa personer i USA är av uppfattningen att vi lever i ett Komunistiskt land för vi har en socialdemokratisk regering och 2 statligt ägda kanaler på TVn. För dom tycker så ..gör det inte till att det stämmer.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

naken^ wrote:
Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:
Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:Jag tycker inte det ska legaliseras... tror inte det är bra helt enkelt dvs bidrar inte med något gott..
Sedan när var inte frihet gott?

Låter ju nästan som halva 64bits vill att Sverige blir en diktatur :o
Ja för att dra en halvkass liknelse:

Såklart att frihet är något bra.. men samtidigt kan man inte låta allt vara fritt... folk har olika åsikter om vad som ska vara fritt och jag tycker inte cannabis eller andra droger ska vara fria. Sen att påsta att jag tycker vi ska leva i en diktatur för jag är av den åsikten är bara befängt.
Men ifall staten tvingar folk att leva på ett visst sätt, vad kallar ni det då?
Vet inte om man kan tolka det stå lätt bara..... Om jag vill ha friheten att röja folk ur vägen som inte passar mig så är det ju min fulla rätt att göra så annars lever vi i en diktatur ?.


Det är ju inte så att cannabis frågan vunnit stora landområden i Sveriges debatt om drogliberalisering. Hade större delen av svenska folket velat liberalisera detta hade vi nog haft en folkomröstning om det för länge sedan och så är ju inte fallet. Detta kallas demokrati och kan inte jämföras med diktatur. Dom endå som ser det som diktatur är dom få personer somvill liberalisera det.

Visa personer i USA är av uppfattningen att vi lever i ett Komunistiskt land för vi har en socialdemokratisk regering och 2 statligt ägda kanaler på TVn. För dom tycker så ..gör det inte till att det stämmer.
Ifall jag odlar upp en växt, röker den, sedan så kommer polisen hem till mig, tar mig till ett fängelse, berövrar mig på min frihet.
Var får dem rätten i från att göra detta? Jag skadade ingen, ingen annan förutom jag själv hade något med detta att göra. Varför ska majoriteten av Sveriges befolking bestämma över mig? Var hittar dem rätten? Kom en gud ner och bad de göra det eller?

Jag kan förstå hur amerikanarna tänker, menar det blir ju hur lätt som helst för staten att bestämma vad som ska ses och inte ses av folket. Prakt exempel på detta är Sefyr, det visades ett avsnitt, sedan ogillades det av Svenska staten så det plockades bort.

Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
Tror du själv att majoriteten av Svenska folket vill legalisera en drog ?

Jag har några bekanta som tycker Amfetamin ska legaliseras .. då e det OK då med ? eller varför inte heroin? (dock ej några bekanta som vill legalisera det ;) )
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Bjorne_ wrote:Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
Det där kan ju iofs diskuteras. Folk som är insatta i drogpolitik är väl främst folk som har intressen inom droger, brukar droger själva eller kanske säljer? Med vissa undantag då.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Phobic wrote:
Bjorne_ wrote:Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
Det där kan ju iofs diskuteras. Folk som är insatta i drogpolitik är väl främst folk som har intressen inom droger, brukar droger själva eller kanske säljer? Med vissa undantag då.
Instämmer... tror inte att dom representerar den stora massan av det svenska folket.
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

naken^ wrote:
Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
Tror du själv att majoriteten av Svenska folket vill legalisera en drog ?

Jag har några bekanta som tycker Amfetamin ska legaliseras .. då e det OK då med ? eller varför inte heroin? (dock ej några bekanta som vill legalisera det ;) )
Jag tror inte att majoriteten av det svenska folket vill ha det legalt pågrund av ovishet. Svenska staten har bombat svenskar med lönger och propaganda de senaste 35 åren och håller fortfarande på. Så det är inte så konstigt.

Amfetamin skulle också kunna legaliseras, det är visserligen legalt redan, dock recept belagt. Amfetamin lägger dock ganska stort ansvar på användaren då det är fysisktberondeframkallande. Heroin är också en ganska farlig drog, det som är farligast är att den är en av de absolut bästa drogerna som finns. Vilket gör att det är en drog som är väldigt svår att bara prova en gång, har du en gång varit hög på den så vill du bli det igen. Men med lite självdiseplin så går det faktiskt.

Ett passande citat:
"I have often compared the drug war to going to the toilet. It is like trying to stop people from defecating by outlawing toilets."
- Eric Johnson
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Fredde wrote:
spyse wrote:FRågan är varför är det olagligt? För att det är farligt för kroppen? Ja då ska man ju förbjuda en massa saker.....är det för att förhindra "ruseffekten" som det har ja då kanske man skulle förbjuda sex oxå?
Ja du... Det är förbjudet för att det är farligt för kroppen och i värsta fall även en fara för andra. Därav en belastning för samhället... (Även om det är så att Alkohol är mycket värre så är det onödigt att legalisera...)

Lyckligtvis drar vi människor lärdom av historien och vill inte utsätta oss själva för fler laster. Det är därför lagar stiftas ideligen mot preparat som visar sig kunna missbrukas. Nu skall t.ex sömnpillren Rohypnol förbjudas. Det är från början ett läkemedel men det har visat sig att många individer inte kan handsakas med den och använda den till det den är avsedd till och istället blivit kallad "våldsdrogen"

Varför ska sex förbjudas!? Förstår inte vad du menar om jag skall vara ärlig!?
massa massa könssjukdommar
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:
Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
Tror du själv att majoriteten av Svenska folket vill legalisera en drog ?

Jag har några bekanta som tycker Amfetamin ska legaliseras .. då e det OK då med ? eller varför inte heroin? (dock ej några bekanta som vill legalisera det ;) )
Jag tror inte att majoriteten av det svenska folket vill ha det legalt pågrund av ovishet. Svenska staten har bombat svenskar med lönger och propaganda de senaste 35 åren och håller fortfarande på. Så det är inte så konstigt.


Amfetamin skulle också kunna legaliseras, det är visserligen legalt redan, dock recept belagt. Amfetamin lägger dock ganska stort ansvar på användaren då det är fysisktberondeframkallande. Heroin är också en ganska farlig drog, det som är farligast är att den är en av de absolut bästa drogerna som finns. Vilket gör att det är en drog som är väldigt svår att bara prova en gång, har du en gång varit hög på den så vill du bli det igen. Men med lite självdiseplin så går det faktiskt.

Ett passande citat:
"I have often compared the drug war to going to the toilet. It is like trying to stop people from defecating by outlawing toilets."
- Eric Johnson
hmmmm vet inte riktigt...känns inte som du köpt min röst än =)
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

naken^ wrote:
Bjorne_ wrote:
naken^ wrote:
Många vill ha Cannabis legalt, av de som är insatta i drogpolitik så är det förmodligen majoriteten som vill ha det legalt.
Tror du själv att majoriteten av Svenska folket vill legalisera en drog ?

Jag har några bekanta som tycker Amfetamin ska legaliseras .. då e det OK då med ? eller varför inte heroin? (dock ej några bekanta som vill legalisera det ;) )
Jag tror inte att majoriteten av det svenska folket vill ha det legalt pågrund av ovishet. Svenska staten har bombat svenskar med lönger och propaganda de senaste 35 åren och håller fortfarande på. Så det är inte så konstigt. Det finns nämligen droger även i fängelsen, ifall vi inte klarar av att hålla drogerna borta från fängelset, hur ska vi då kunna få bort dem från samhället?

Amfetamin skulle också kunna legaliseras, det är visserligen legalt redan, dock recept belagt. Amfetamin lägger dock ganska stort ansvar på användaren då det är fysisktberondeframkallande. Heroin är också en ganska farlig drog, det som är farligast är att den är en av de absolut bästa drogerna som finns. Vilket gör att det är en drog som är väldigt svår att bara prova en gång, har du en gång varit hög på den så vill du bli det igen. Men med lite självdiseplin så går det faktiskt.

Ett passande citat:
"I have often compared the drug war to going to the toilet. It is like trying to stop people from defecating by outlawing toilets."
- Eric Johnson
hmmmm vet inte riktigt...känns inte som du köpt min röst än =)
Tror du inte att det kan vara så att förbudet gör mer problem än själva drogen? Sverige har mest missbrukare i % i hela europa. Vi kör även den hårdasta narkotika politiken, det säger inte dig något? Vi har fler missbrukare än Holland, trotts att det lever mer folk i Holland. Kriget emot droger kostar enorma summor. Att ha någon fängslad i ett år kostar mer än en milijon kroner, sedan att det i princip aldrig gör att personen slutar med droger är en annan sak. Det finns nämligen också droger i fängelsen, ifall vi inte klarar av att hålla drogerna borta från fängelsen, hur ska vi då kunna få bort dem från samhället?

Bättre att försöka göra det bästa av sitautionen, istället för att sträva efter något som aldrig kommer hända i ett humant samhälle de närmaste hundra åren, förmodligen heller inte innan människan är utrotad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ok... låt oss säga att riksdagen plötsligt får ett kollektivt hjärnsläpp.
*pling!*
De röstar igenom en lag som legaliserar statligt kontrollerat knark som säljs i statliga haschbodar. Detta i hopp om att få slut på kriminaliteten och smugglingen.

Då är jag den förste att ta tåget till stockholm och påminna de jävla korkade folkvalda om att Cigarretter och Alkohol fortfarande smugglas och illegela cigg- och sprittrafik är en källa till rätt så stor kriminalitet.

Denna metod funkar bara i Alexander Bards hjärna där allt är lite rosafärgat och fint bara det är liberalt.

För guds jävla skull, kan inte knarkliberalerna gör jämförelser med redan existerande system och komma fram till en sån enkel sak så har ni ett argument mot narkotika redan där.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply