Colans hemlighet?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Colans hemlighet?

Post by SBeaver »

Den eviga frågan, nu har jag åter kommit att fundera på den.
Varför har inte Cola-receptet läckt ut? Varför har ingen lyckats replicera coca-cola?
Det närmaste jag har druckit är nog Apotek-Arnes cola följt av den där som konsum sålde för några år sen.
Cola görs ju på massor av ställen i världen, kan ingen komma över receptet? i så fall måste det ju finnas en central fabrik som gör nån ingrediens till ALL världens COLA!?
Upplys mig tack
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

läs mer här: http://www.snopes.com/cokelore/formula.asp


som vanligt har vi herr google att tacka för informationen
DDS for life!
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Jaha så var det: "Moreover, at least one of the ingredients called for in the recipe would be next to impossible to secure in the U.S. (or to bring into the country): decocainized flavor essence of the coca leaf. As it now stands, only Stepan Co.'s New Jersey plant possesses the necessary DEA permit to import the leaves and remove the cocaine from them."

Det var alltså hemlig ingrediens iaf. Man kanske skulle röra ihop lite sån där kokain-cola och smaka på, det kanske smakar bättre.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Visst, men den är väl inte så hemlig om man kan hitta den med hjälp av google... ;D
DDS for life!
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

är det inte ganska lätt att analysera innehållet i en cola ?
att framställa det kan jag tänka mig vara lite jobbigare.

jag har en TXT där det står "receptet" på coca cola, om det är sant vet jag dock inte, men det är en intresant tillverkningsprocess.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad jag har hört är inte receptet särskilt hemligt i industriella kretsar, däremot har ju coca cola mönsterskydd och allt möjligt på sin produkt, så alla andra colatillverkare måste göra pyttesmå ändringar i sina recept.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Kan man inte bara kika i deras årsredovisning och se vad de köpt in?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

redhat wrote:Kan man inte bara kika i deras årsredovisning och se vad de köpt in?
Man kan hemlighålla såna saker rätt bra genom att handla från ett stort företag och be dom att inte specificera exakt vad som köptes.

Ingredienserna i sig är dock inte särskilt hemliga, däremot är den exakta blandningen skyddad och "hemlig"
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Ghlargh wrote:Man kan hemlighålla såna saker rätt bra genom att handla från ett stort företag och be dom att inte specificera exakt vad som köptes.

Ingredienserna i sig är dock inte särskilt hemliga, däremot är den exakta blandningen skyddad och "hemlig"
Tror inte det är allt för svårt att lista ut. Hemlighetsmakeriet är nog en smula uppblåst. Sen är blandningen, som Ghlargh sa, mönsterskyddad osv så det är väl ingen större fara för dem om receptet läcker ut.

Om det syns i årsredovisningen kan man väl ganska snabb räkna ut hur mycket av varje ingrediens som använts? Det mesta brukar stå där.

Om man får reda på att Coca Cola köpt ingrediens X för Y antalkronor från Företaget AB så kikar man på Företaget AB:s årsredovisning och ser vad de sålt. Tror att det är ganska svårt att dölja en så pass stor order.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tror mer att dte är mönsterskyddet snarare än hemlighetsmakeri som är den springande punkten. Rent praktiskt så skulle man i extrema fall bara kunan låta ett lab analysera exakt vilka joner och molekyler vi har i drickat, men skulle någon tillverka exakt samma sörja så kan CCC stäma arschlet av dem.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply