Fujitsu-Siemens 19T2-skärm - ingen bild

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Fujitsu-Siemens 19T2-skärm - ingen bild

Post by Cappuccino »

(Min brors skärm.)

När man startar skärmen så visas ingen bild, bara svart.
I ett par sekunder lyser "den lilla lampan"/strömindikatorn grönt för att sedan övergå i blinkande orange.
Ibland när man startar skärmen så syns ett lodrätt vitt streck över skärmens mitt i ett par sekunder.

Bakgrund: Nätkabeln satt i en förlängningssladd, med flera uttag, som hade en egen strömbrytare.
Tydligen skall han helt enkelt ha tryckt på strömbrytaren och således stängt av bl.a. bildskärmen.
Efter detta uppstod ovanstående problem (utan några explosioner eller liknande, illavarslande ljud).

Jag har: läst manualen, testat skärmen på en fungerande dator, googlat och besökt fujitsu-siemens meningslösa hemsida
samt prövat en annan nätkabel. Fujitsu-siemens kundsupport återstår förvisso men jag har ingen tillgång till telefon just nu.

Några förslag eller gissningar? :P
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Re: Fujitsu-Siemens 19T2-skärm - ingen bild

Post by Boffe »

Jag får ingen bild på skärmen. Fläktarna går men i övrigt händer inget. Vad är fel?
Lösning: Detta fel orsakas vanligtvis av minne eller processor, och i enstaka fall moderkort.
Det första du skall göra är att montera ut allt ur chassit och lägga moderkortet på eller skärbräda av trä eller liknande. Nästa steg är att nollställa inställningarna i BIOS (s.k. ClearCMOS, se moderkortsmanualen för instruktioner som gäller för ditt moderkort), glöm inte att sätta tillbaka jumpern till normalläge igen. Observera att strömkabeln måste vara utdragen när detta görs! Därefter monterar du processor, en minnesmodul, grafikkort, nätaggregat, tangentbord, skärm och testar. För att starta datorn nu gör du på följande vis: Titta på moderkortet där du vanligtvis ansluter powerknappen. Mellan två av dessa pinnar står det på moderkortet "pwr". Kortslut dessa pinnar snabbt med hjälp av något metallföremål. Du skall då få bild på skärmen vilket ger dig möjlighet att gå in i BIOS. Om detta inte fungerar provar du att flytta minnet till en annan minnesplats och gör en ClearCMOS igen. Upprepa detta steg tills du prövat alla minnesplatser. Om du efter detta fortfarande inte får något resultat på skärmen är nästa steg att pröva med annan processor och/eller annat minne på moderkortet.


Allt hämtat från www.komplett.se
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Re: Fujitsu-Siemens 19T2-skärm - ingen bild

Post by rokk »

Cappuccino wrote:(Min brors skärm.)

När man startar skärmen så visas ingen bild, bara svart.
I ett par sekunder lyser "den lilla lampan"/strömindikatorn grönt för att sedan övergå i blinkande orange.
Ibland när man startar skärmen så syns ett lodrätt vitt streck över skärmens mitt i ett par sekunder.

Bakgrund: Nätkabeln satt i en förlängningssladd, med flera uttag, som hade en egen strömbrytare.
Tydligen skall han helt enkelt ha tryckt på strömbrytaren och således stängt av bl.a. bildskärmen.
Efter detta uppstod ovanstående problem (utan några explosioner eller liknande, illavarslande ljud).

Jag har: läst manualen, testat skärmen på en fungerande dator, googlat och besökt fujitsu-siemens meningslösa hemsida
samt prövat en annan nätkabel. Fujitsu-siemens kundsupport återstår förvisso men jag har ingen tillgång till telefon just nu.

Några förslag eller gissningar? :P
Troligen skärmen som gått hädan om det inte är något du missat helt enkelt.. slå en pling till supporten så löser det sig nog =)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Boffe: första raden som du skrev... ja hade samma prob. Men det va inte fel på några saker utan felet var att jag var tvugen att trycka i så kallade P4 kontakten som ligger bredvid processorn (fyrkantig med 2 jord och 2 12V) utan den så funkade det inte...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Boffe
Posts: 297
Joined: 2005-01-03 19:52:42
Location: Dreamhack ?
Contact:

Post by Boffe »

[Men jag har ett AMD-moderkort, så.. jag har ingen p4 (Pentium4) uttag på moderkortet, jag har ASUS A7N8X Deluxe
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Blaha blaha. suck... :-/

Ok jag tänkte att många hade slitit ut sina skärmar genom åren men jag antar att ni uppgraderar innan olyckan är framme. Senast jag köpte en ny skärm var när det började ryka som fa* ifrån min 17"-are och bilden bara dog, vilket fick mig att inse att min brandvarnare uppenbarligen inte fungerar. I och för sig så är kanske just bildskärmsproblem det svåraste att lösa, särskilt över nätet. I princip det enda jag kan göra med en bildskärm, i form av reparationer, är att byta säkring.

Men det är inte min skärm så det är lugnt. 8)

ps. Boffe: Läs hela inlägget innan du klistrar in samma inlägg i tre olika trådar. Jag har som sagt, prövat skärmen på en garanterat fungerande dator (nämligen min), plus att problemet uppstod plötsligt och inte vid nytt datorbygge eller uppgradering.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
tedrob
Posts: 70
Joined: 2003-12-26 23:57:28

Post by tedrob »

Har en Fujitsu Siemens platthistoria, fick samma fel som du beskriver när jag skulle använda den första gången.
Läste i manualen att burken måste vara strömlös när man ansluter skärmen till burken. Så jag drog ur alla sladdar å gjorde som man skulle, då funkade den.
Hoppas det hjälper.

;D
And when I vest my flashing sword And my hand takes hold in judgement I will take vengeance upon mine enemies And I will repay those who hase me O Lord, raise me to Thy right hand And count me amoung Thy saints. //Il Duce
Post Reply