Inga fanfarer för DRM i Pentium D

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

nem wrote:]Jo, det kan man. Och varför skulle man inte kunna det i framtiden?

Apple försöker få er att tro att de har makt, men i det här fallet är de nästan helt utlämnade till skivbolagen.
På vilket sätt blir du av med DRM om du bränner filerna?
Det jag undrade om man kunde göra var att bränna det som en musik-cd och det vore ju onekligen väldigt korkat om man kunde göra det, för då är det ju bara att rippa skivan igen så har man dem utan DRM.

Med framtidens DRM så kommer du att kunna bränna DRM filerna på en skiva (inte en vanlig musik-cd) men du kommer inte kunna använda skivan utan tillgång till internet. Och säger då DRM mojset till att man bara får använde filerna på den datorn man köpte det på så kan man bara använda skivan i den dator man köpte filerna från.

Sen förstår jag inte riktigt om det är meningen att man måste köpa om all musik när man har skaffat sig en ny dator?
Självklart inte kan man tycka men idag verkar så vara fallet med vissa lösningar.
pixtor wrote:men ehm.. ok.. vi säger man kör ett system med drm.
ok man vill ha något olicencerat att köra. Vad gör man? jo, man lurar datorn att tro att man har drm licens. Jag menar, det sitter inte ett litet troll i datorn o kollar om det är olagligt. det är en dum burk som bara fattar 1 och 0... och man kan göra vad man vill med den, och jag tror knappast man är ute efter dem som klarar av att fixa det.. utan man är ute efter den stora massan som piratkopierar. Piratkopiering har blivit för lätt nuförtiden.. det är därför man är orolig. Men om man gör det litet svårare så hålls piratkoiperingen hos piraten... och borta från medelsvensson. Allt går o cracka.. fatta d!!..

P.S.. jag kollar på TV1000 och Canal Digital gratis...o d är "omöjligt" att cracka..
Trollet du pratar om heter internet - och ja, trollet kollar om det är olagligt. Och de ettor och nollor du pratar om är ettor och nollor som är krypterade med 2048 bitar.

Det är väldigt lätt att påstå att allt annat har blivigt crackat och att det därför inte är några problem. Men då ska man också komma ihåg att alla tidigare system som jobbar mot piratkopierare jobbar i motvind. När kärnan i windows och processorn har inbyggda funktioner för det hela så är det en helt annan femma, särskilt när man blandar in internet i det hela.

Som det är idag så har ju jag som användare tillgång till allt som speltillverkaren gjort för att undvika att jag kopierar deras spel.
pixtor

Post by pixtor »

[host] Steam-hacket [host]... [host]emuleringar[host].. hmm måste satt nått i halsen.. :P... alltså, vad är det som är krypterat egentligen, menar du? själva programkoden, eller koden som skickas till programmet för att programmet ska tillåta att all annan kod körs, eller?... kan man inte bara redigera programmet o hoppa över där den begär efter den maffiga 2048 bitars koden?.. och du måste överdriva... :-/ 2048 bitar?.. kom igen... 128 och 256 är ju redan rena döden....
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Hittade en intressant artikel, ganska lång men kul läsning.

http://piratbyran.org/index.php?view=articles&id=84
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Och eftersom DRM ska finnas i Bioset så borde man få problem att starta datorn väl när det är en server nere hos telia :?

Alltså kan man inte köra en dator utan tillgång till internet?
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

tjoff wrote:På vilket sätt blir du av med DRM om du bränner filerna?
Det jag undrade om man kunde göra var att bränna det som en musik-cd och det vore ju onekligen väldigt korkat om man kunde göra det, för då är det ju bara att rippa skivan igen så har man dem utan DRM.
Exakt! Vad är det egentligen du inte förstår?

http://www.apple.com/itunes/burn.html
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

2kbitars kryptering, shit, skulle väl få även C7an på knä, hehe.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

pixtor wrote:[host] Steam-hacket [host]... [host]emuleringar[host].. hmm måste satt nått i halsen.. :P... alltså, vad är det som är krypterat egentligen, menar du? själva programkoden, eller koden som skickas till programmet för att programmet ska tillåta att all annan kod körs, eller?... kan man inte bara redigera programmet o hoppa över där den begär efter den maffiga 2048 bitars koden?.. och du måste överdriva... :-/ 2048 bitar?.. kom igen... 128 och 256 är ju redan rena döden....
I princip kan man säga att allt är krypterat. Jag vet inte exakt ad för storlek på nycklar som används överallt men vad jag läst så är det 2048 som gäller för det mesta. Dvs. mer än tillräcklig för detta millenium ;) - om de nu inte får igång kvantdatorn.

Och när jag säger att allt är krypterat så menar jag allt. Information som skickas mellan enheter inom datorn är krypterad. Du kan alltså inte koppla in en "sniffer" eller liknande mellan ex. ljudkortet och moderkortet och tro att du kan få ut nåt av värde.
On the first level comes the hardware, on the second comes TCPA and then comes the user. The complete communication works with a 2048 bit strong encryption, so it's also secure enough to make it impossible to decrypt this in realtime for a longer time. This secures that the TCPA can prevent any unwanted software and hardware. The long term result will be that it will be impossible to use hardware and software that's not approved by the TCPA.
Det där är taget från: http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html
Ja, jag vet att againsttcpa är en hyffsat vinklad sida men faktan kvarstår.

Självklart beror allt på hur långt man kommer med DRM men om man säger att det går hela vägen (vilket inte kommer vara fallet på ett tag eftersom all hårdvara måste vara DRM kompatibelt (dvs. även nätverkskortet m.m.)). Men eftersom allt är såpass krypterat så blir det inte särskilt lätt att göra ett steam-hack eller någon emulering.

Återigen, det här är inte som något annat som släppts hittils inom datorvärlden i alla fall (den som vi kommer åt i alla fall). Det är mycket mer och som sagt, hårdvarustöd gör stor skillnad. Visst skulle det i teorin gå att göra ett steam-hack eller emulera men de kunskaperna som krävs för att göra det blir ju så enormt mycket svårare att få tag på jämfört med hur det är med steam som jag betvivlar är särskilt avancerad.

Självklart är det svårt att säga vad utgången kommer att bli eftersom sånt ändras väldigt mycket och om nu DRM får tillräckligt stort motstånd kanske delar av det ändras men om "bara" hälften går igenom känns det rätt illa.
nem wrote:
tjoff wrote:På vilket sätt blir du av med DRM om du bränner filerna?
Det jag undrade om man kunde göra var att bränna det som en musik-cd och det vore ju onekligen väldigt korkat om man kunde göra det, för då är det ju bara att rippa skivan igen så har man dem utan DRM.
Exakt! Vad är det egentligen du inte förstår?

http://www.apple.com/itunes/burn.html
Hmm, vad är då vittsen med den DRM de använder?
Pumping_iron wrote:Och eftersom DRM ska finnas i Bioset så borde man få problem att starta datorn väl när det är en server nere hos telia :?

Alltså kan man inte köra en dator utan tillgång till internet?
Finns sådana skräckscenarier ja.
Och verkligheten kom bra mycket fortare än jag trodde den skulle göra.
Den kom med HalfLife 2, nästan i alla fall.
Visst går det att köra utan internet men bara när du väl fått igång skiten och gått med på att spara lösenordet m.m. (om du nu inte crackar det eller liknande men det är jusst det som är problemet när/om DRM slår igenom).
pixtor

Post by pixtor »

suck.... :( ... emm.... linux då?.. kan det vara vår Episod IV? :P (A New Hope för de som inte fattar ::) )

Om man har linux utan DRM, o så.. kan man tydligen stänga av DRM i bios.... så... vad är problemet, d bare o skite i Microsoft Fönsteröje

Jag menar, jag är jättesäker på att speltillverkare byter till Linux om folk migrerar dit pga detta. Eller åtminstonde portar allt.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

nem wrote:
tjoff wrote:På vilket sätt blir du av med DRM om du bränner filerna?
Det jag undrade om man kunde göra var att bränna det som en musik-cd och det vore ju onekligen väldigt korkat om man kunde göra det, för då är det ju bara att rippa skivan igen så har man dem utan DRM.
Exakt! Vad är det egentligen du inte förstår?

http://www.apple.com/itunes/burn.html
Hmm, vad är då vittsen med den DRM de använder?[/quote]Jag har ju hela tiden sagt att tekniken finns där för att skivbolagen kräver den.

Det finns ingen vattentät DRM, Apple förstår detta och försöker därför inte att skapa det.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Spliff

Inga fanfarer för DRM i Pentium D

Post by Spliff »

Det som är det hemska med det hela är att folk inte förstår vad det är som händer. Pratar man med folk så säger dom, "det är OK för jag gör inget olagligt". Men om man säger så här att när säkerhetspolisen i forna DDR hade sin storhetstid så var 1/3 av alla invånare informatörer, ganska så mycket kan man tycka, men man kunde fortfarande göra saker i det tysta.
Nu kommer ALLT du gör att övervakas när systemet är utbyggt. Det innebär att om du vill använda din dator till legitima saker så är det inte säkert att det går, tex du kommer inte att kunna köra Linux eller annan ej licencierad programvara. Nu kanske man tänker att man ska vara smart och skita i att köpa den nya hårdvaran med DRM och istället bara köra gammla processorer mm. Känn dig blåst för så dumma är dom inte. Skulle du vilja få information från tex din kommun om diverse saker så kommer det inte att gå, programmen som kommunen kör kommer inte tillåta att du öppnar dokumenten som du har tankat ner tex en PDF-fil. Med andra ord så kommer du att tvingas in i systemet vare sig du vill eller inte. Då tänker kanske en del att det bara är att knäcka systemet "för alla system går att knäcka", glöm det alla system går inte att knäcka jag tänker då på OTP " One Time Pad" nu är det här inte samma sak men det som är av intresse är hur kraftfull krypteringsallgoritmen är den behöver inte hålla för alltid den behöver bara hålla låt oss säga 10-20 år för då kommer nästa system. Men en kryptering på 2048 bitar behöver vi inte vara speciellt oroliga för att knäcka på VÄLDIGT lång tid.
pixtor

Post by pixtor »

Hmmm.... det här var ju en sjukt bra idé, av tillverkarna d v s. Men jag ser inte varför intel, IBM och andra hårdvarutillverkare är så intresserade av att investera i detta. Om de kanske hade bara skitit idet hade det runnit ut i sanden och de hade sluppit betala en hel massa stålar i att utveckla drm-hårdvara.

Men... emm.. hur ska man kunna lyssna på musik i bärbara cd-spelare om de inte är upkopplade mot internet? :S... om man nu menar att krypterings-nyckeln ska hämtas från internet.

Och sen bärbara datorer, det är ju ännu värre.

Eller menar man att man ska hämta en nyckel en gång som håller jättelånge eftersom den är så svår att forcera?
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

pixtor wrote:suck.... :( ... emm.... linux då?.. kan det vara vår Episod IV? :P (A New Hope för de som inte fattar ::) )

Om man har linux utan DRM, o så.. kan man tydligen stänga av DRM i bios.... så... vad är problemet, d bare o skite i Microsoft Fönsteröje

Jag menar, jag är jättesäker på att speltillverkare byter till Linux om folk migrerar dit pga detta. Eller åtminstonde portar allt.
Antar att du inte läst tråden..
Tvivlar starkt på att spelföretagen bryr sig ett smack om att de som är lite mer insatta byter till linux, särskilt inte när windowssidan blivigt så mycket säkrare för deras spel. Vipps så slapp de oroa sig för att deras spel blev crackade :p
nem wrote:
nem wrote:
tjoff wrote:På vilket sätt blir du av med DRM om du bränner filerna?
Det jag undrade om man kunde göra var att bränna det som en musik-cd och det vore ju onekligen väldigt korkat om man kunde göra det, för då är det ju bara att rippa skivan igen så har man dem utan DRM.
Exakt! Vad är det egentligen du inte förstår?

http://www.apple.com/itunes/burn.html
Hmm, vad är då vittsen med den DRM de använder?
Jag har ju hela tiden sagt att tekniken finns där för att skivbolagen kräver den.

Det finns ingen vattentät DRM, Apple förstår detta och försöker därför inte att skapa det.[/quote]

Det var ju positivt. Har bara "erfarenhet" av windoes media restrictioner som finns och de kan vara rätt hårda. Eftersom apple varigt så försiktiga med att låta ipoden skicka filer till andra datorer samt att man måste registrera ipoden m.m. så antog jag att deras DRM var i samma stil.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Det räcker inte med att storebror ser dig, storebror ska även kontrollera dig och styra dig nu.

Allt handlar om pengar.

Vem säger ifrån?

Enda fördelen jag skulle kunna se är att de skulle tillämpas i banksystem och myndigheter, men när det drabbar vanliga människor med begränsningar och utgifter för att pengarna styr allt så suger det ganska rejält!

Kan inte folk få ha ett privatliv? Egen källkod (open source) och rätten att kunna skriva egen olicensierad programvara? Någon kommer väl att säga ifrån?

Leve piraterna och andra nyskapande kreativa människor på gott och ont, de kommer snart inte finnas längre när allt kontrolleras och styrs, ingen kommer kunna skapa eget på egen hand utan att behöva ta kontakt med företag och få sitt arbete licensierat..
Kan inget om mycket
pixtor

Post by pixtor »

Men jag undrar... kommer man få köra saker som inte kräver drm licens på sin dator? Eller kan man bara köra drm-licenserad programvara?..
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det måste gå att kunna köra program som inte är drm-licenserad, annars skulle inte t.ex. företag kunna skriva egna program för att utföra vissa småsaker.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Spliff

Ämne: Inga fanfarer för DRM i Pentium D

Post by Spliff »

HLC wrote:Det måste gå att kunna köra program som inte är drm-licenserad, annars skulle inte t.ex. företag kunna skriva egna program för att utföra vissa småsaker.
Så nu har du alltså förstått, det är inte meningen att andra företag ska kunna skapa program utan det ska göras av dom som har licens eller att dom är med i organisationen. med andra ord TOTAL KONTROLL

Som dom säger i det militära -Frihet är bra men kontroll är bättre
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

tjoff wrote:Det var ju positivt. Har bara "erfarenhet" av windoes media restrictioner som finns och de kan vara rätt hårda. Eftersom apple varigt så försiktiga med att låta ipoden skicka filer till andra datorer samt att man måste registrera ipoden m.m. så antog jag att deras DRM var i samma stil.
Well, Apple är jävligt mycket bättre än Microsoft.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Spliff: Det jag sa var beviset för att det inte kommer vara någon total kontroll, för då tappar de majoriteten av de användare utgör marknaden idag. Vad skulle t.ex. forskare göra när de behöver programmera ett program som simulerar olika optiska fenomen, inte fasen skulle de köpa ett program som de själva kunde skriva på mindre än en arbetsdag.

Nej, jag tror ni oroar er i onödan.. Kontrollen kommer vare sig vara allsmäktig eller styrd av skivbolagen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Code Red
Posts: 38
Joined: 2004-01-29 23:43:17
Contact:

Post by Code Red »

Det kommer så klart att finnas en marknad för fria datorer som krypterar vissa saker utåt för att lura servrarr på Internet att de är säkra.
Precis som att det finns moderkort som låste upp prollarna för överklockning. Jag menar Hur mycket hård och mjukvara finns det inte för att underlätta piratkopiering?
Dessutom måste det finnas bakdörrar för att MS ska kunna ge service på systemen. Jag menar processorn brann och därmed är allt på hårddisken oåtkomligt....
Om det finns bakdörrar kommer dessa att läcka... Folk kommer att börja jobba på MS för att göra det.

Jag skulle uppskatta en grymt säker jobbdator som inte går att sänka eller bryta sig in i. Det skulle vara nice.

Ok, jag piratar en hel del nu men mediabranchen ska inte tro att de vinner mig som kund för att de hindrar min kopiering. Jag klarar min med den 1000 plattor och 500-600 filmer och hundratalet spel.
a man without a plan is not a man....

http://www.codered.se/
The_Swedish_Chef

Post by The_Swedish_Chef »

Det säger ju sig själv att DRM kommer att knäckas, för alla hårdvarutillverkare och mjukvaretillverkare måste ha tillgång till specen för DRM + att det kommer finnas flera miljoner(?) datorer med DRM + att dom inte kan ändra DRM varje vecka + att crackers kommer att jobba dygnet runt för knäcka det och när det är knäckt så kommer en massa datorer kunna styras av icke önskvärda personer, over and out.
Locked