vill ha en mp3-spelare, vilken?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

vill ha en mp3-spelare, vilken?

Post by dangon »

Funderar på att köpa en ipod.. nackdelen är att de oftast har inbyggda batterier. Hur mkt kostar det att byta ut batteriet om det så behövs i framtiden? Finns det nån ipod som inte är med inbyggt batteri utan använder sig av Nimh-batterier som håller rätt länge d med?

Eller finns det nån som Ni rekommenderar från andra tillverkare? vill ha en på minst på 6GB-20GB.

tacksam för svar
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

En iPods batteri håller i 1-2år, jag hade rekomenderat en iPod mini som har en grymt bra batteritid. Samt är en bråkdel så stor som den riktiga iPoden.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

Tjacke wrote:En iPods batteri håller i 1-2år, jag hade rekomenderat en iPod mini som har en grymt bra batteritid. Samt är en bråkdel så stor som den riktiga iPoden.
går det att byta ut batteriet i en ipod? och hur mkt kostar d?
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Kostnaden är runt 1000-lappen. Inte så blodigt med tanke på vad du får för mp3spelare.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

Tjacke wrote:Kostnaden är runt 1000-lappen. Inte så blodigt med tanke på vad du får för mp3spelare.

har kollat tittat närmare på en iriver H10 5GB som är relativt bra med tanke på att batteriet är löstagbart vilket betyder att man kan byta ut det själv(?).. inte sant? Det körs av en Lion-batteri som är på 12 timmar, e d billigt att byta ut en lionbatteri?
jon_bodybuilder
Posts: 101
Joined: 2005-06-29 18:45:35

Post by jon_bodybuilder »

Jag kan personligen säga (av egen erfarenhet och här vet jag vad jag snackar om) att Jens of Sweden MP-120 är en mycket prisvärd spelare...!

Den är snygg, 1Gb minne för under 1,5k och den har en underbar speltid... Jag kan spela ca 22-24 H med min, men nackdelen för dig, som det verkar, är den att det är inbyggt batterie... Ärligt talat vet jag inte vad du har emot inbyggt batterie (även om alla har rätt till sin åsikt) så anser jag det att med inbyggt bettrie finns det inga nackdelar förutom det att efter ett mycket lång tid blir batteriet väldigt lågpresterande...

Men med inbyggt batterie får du ner vikten enorm (MP-120 väger endast ca 40 gram) och du får en mycket bättre speltid än med ett AAA batterie...

Läste för ett tag sen på Jens of Swedens forum (hittar inte forumet längre, det kanske är nerlaggt) att batteriet var ett utav typen där du kunde ladda batteriet extremt många gånger tackvare att det som man kallar det saknar minne, och därför inte behöver vara tomt för att ladda det...

Iaf när jag räknade på antalet gånger det gick att ladda utan att det skulle förlora effekt (batteriet) och så utgick jag från att man lyssnade 10h varje dag och att batteriet hade en speltid på 20h kom jag fam till att du skulle kunna ha MP-120:n i 3 år utan att batteriet skulle förlorta effekt....

Sen läste jag oxå att det kostade 300kronor för ett nytt batterie, somd em skickar hem till en, och att det inte skulle vara särskilt svårt att byta...

Så efter 3 år (i värsta fall) behöver du byta batteriet, en omkostnad på ca 350kronor när frakten är inräknad...

I alla fall jag har haft Mp-120 i 4 månader nu, och den har inte hängt sig en ändå gång, den är totalt underbar, och efter att ha laddat den i endast 3h får du ut ca 22 timmars speltid, vilket är väldigt inponerande....

Valet är ditt, men jag ångrar inte en sekund att jag köpte denna Mp3:n, för den (enligt min mening) äger...

// JON
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

jon_bodybuilder wrote:Jag kan personligen säga (av egen erfarenhet och här vet jag vad jag snackar om) att Jens of Sweden MP-120 är en mycket prisvärd spelare...!

Den är snygg, 1Gb minne för under 1,5k och den har en underbar speltid... Jag kan spela ca 22-24 H med min, men nackdelen för dig, som det verkar, är den att det är inbyggt batterie... Ärligt talat vet jag inte vad du har emot inbyggt batterie (även om alla har rätt till sin åsikt) så anser jag det att med inbyggt bettrie finns det inga nackdelar förutom det att efter ett mycket lång tid blir batteriet väldigt lågpresterande...

Men med inbyggt batterie får du ner vikten enorm (MP-120 väger endast ca 40 gram) och du får en mycket bättre speltid än med ett AAA batterie...

Läste för ett tag sen på Jens of Swedens forum (hittar inte forumet längre, det kanske är nerlaggt) att batteriet var ett utav typen där du kunde ladda batteriet extremt många gånger tackvare att det som man kallar det saknar minne, och därför inte behöver vara tomt för att ladda det...

Iaf när jag räknade på antalet gånger det gick att ladda utan att det skulle förlora effekt (batteriet) och så utgick jag från att man lyssnade 10h varje dag och att batteriet hade en speltid på 20h kom jag fam till att du skulle kunna ha MP-120:n i 3 år utan att batteriet skulle förlorta effekt....

Sen läste jag oxå att det kostade 300kronor för ett nytt batterie, somd em skickar hem till en, och att det inte skulle vara särskilt svårt att byta...

Så efter 3 år (i värsta fall) behöver du byta batteriet, en omkostnad på ca 350kronor när frakten är inräknad...

I alla fall jag har haft Mp-120 i 4 månader nu, och den har inte hängt sig en ändå gång, den är totalt underbar, och efter att ha laddat den i endast 3h får du ut ca 22 timmars speltid, vilket är väldigt inponerande....

Valet är ditt, men jag ångrar inte en sekund att jag köpte denna Mp3:n, för den (enligt min mening) äger...

// JON
Det beror ju på vilken spelare du snackar om oxå ang. batteribytet.. Du har tur som har Jens of Sweden.. men vet du vad det kostar att byta ut en ipod-batteri?

e d nått fel på en Lithium ion batteri?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Du kommer att vilja byta ut din mp3-spelare innan batteriet tar slut för sista gången. Att batteriet är löstagbart spelar liten eller ingen roll, du kommer ändå behöva köpa ett nytt från tillverkaren (som förmodligen slutat tillverka dem sedan länge när du behöver det).

Köp en iPod, det finns inga ordentliga skäl att låta bli med tanke på hur mycket bättre och snyggare än konkurrenterna den är.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Samsung har rätt vettiga modeller annars. Batteritiden knäcker allt jag sett hittils, något som är viktigt iaf för mig. Ogg-stödet är en riktigt trevlig bonus. Kostar som en ipod shuffle, så jag ser inte varför man skulle vilja ha en sådan öht ;)

http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=45172
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag köpte min iPod för snart två år sedan, köpte nyss ett nytt batteri med högre kapacitet för runt 150 SEK.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Är det så billigt?

Hujhuj, synd bara att iPod 20/60Gb är så stor i jämförelse mot iPod mini.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Kom bara i håg att ipodar nästan kräver itunes vilket är ett jävla mupp program för folk som inte kan hantera utforskaren typ :[
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Annars kan du byta batteriet själv i en ipod för ~500kr.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Branstrom köpte ju sitt för 150kr, så det var inte dyrt alls. Har för mig att det kostade runt 1000:- lappen men hade visst fel.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

Tjacke wrote:Branstrom köpte ju sitt för 150kr, så det var inte dyrt alls. Har för mig att det kostade runt 1000:- lappen men hade visst fel.
e d lätt att byta ut det? och var kan man få tag på ett batteri för ipod för 150kr? det e ju bra att veta oxå innan man bestämmer sig.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Skulle jag köpt lungt pga drag n drop funktionen i utforskaren som inte ipodarna klarar av.

Sen kanske man slipper mac ideen att itunes/ipoden döper om alla mp3or man för över till slumpis namn vilket är helt patetiskt.

Usb laddningen funkar oxå bara på en datorn man har använt itunes biblioteket på sist på vilket oxå är en stor nackdel med ipod, vet att det är så på shuffle men troligen är det så på mini oxå.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

iPod låter som det vore den bästa mp3-spelaren... en sån blir det iaf till mig.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Den är nästan lika stor som den största iPoden och personligen tycker jag att den är ful. Om jag inte missminner mig kan touchpaden bara användas till att scrolla med vilket känns sämre än ett hjul med flera funktioner.

Här är en jämförande bild:

Image
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

kan inte en Creative Zen Touch vara nåt då?

lr om du tycker den är för stor så finns ju Zen Micro
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
Post Reply