Problem med GeForce 6600.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Problem med GeForce 6600.

Post by poller »

Jag köpte mig ett GeForce 6600 som bråkar en del med mig nu. Det fungerar klockrent i 2D men i 3D så spökar det med roliga färger och konstigheter, precis som om det vore överhettat. Jag har klockat ner kortet så mycket som det gick, men fortfarande samma fel. Har även provat några olika drivrutiner utan lycka. En underlig sak är att Nvidias egna demon man kan ladda ner från deras sida funkar klockrent, det är bara när jag försöker spela spel som det skiter sig.

Datorn i övrigt är en XP1800+, 1.5gb minne och Windows XP SP 2, kortet är AGP.

Några idéer?
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Re: Problem med GeForce 6600.

Post by Lord^Airow »

Poller wrote:Jag köpte mig ett GeForce 6600 som bråkar en del med mig nu. Det fungerar klockrent i 2D men i 3D så spökar det med roliga färger och konstigheter, precis som om det vore överhettat. Jag har klockat ner kortet så mycket som det gick, men fortfarande samma fel. Har även provat några olika drivrutiner utan lycka. En underlig sak är att Nvidias egna demon man kan ladda ner från deras sida funkar klockrent, det är bara när jag försöker spela spel som det skiter sig.

Datorn i övrigt är en XP1800+, 1.5gb minne och Windows XP SP 2, kortet är AGP.

Några idéer?
Vilken AGP-hastighet kör du kortet i?För 2x,4x och 8x har olika voltages.
Har för mig att det bara går köra kortet i 8x?Men vad händer om moderkortet bara stödjer 4x?

PS.Sorry om detta inte hjälpte men jag har inte så bra koll på Nvidia efterom jag har kört ATI så länge jag kan minnas (Har ändå ingenting emot Nvidia..dem e bra).DS
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Oftast brukar det vara så på billigare grafikkort med dåliga minneskretsar. Har du kylflänsar på minneskretsar?
DDS for life!
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Mitt moderkort har bara AGP 4x, ska prova i en dator med 8x imorgon.

Angående minneskretsarna så är de inte alls varma.
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

Poller wrote:Mitt moderkort har bara AGP 4x, ska prova i en dator med 8x imorgon.

Angående minneskretsarna så är de inte alls varma.
Som sagt ett 6600 och 6600GT klarar bara av agp8x...Inte för att det är någon skillnad mellan 4x och 8x (2fps skillnad i spel ::) eller liknande)..
Det kan vara detta att kortet strular...för 4x och 8x har olika voltages...4x är 1,5v och 8x var...0,8?..är osäker med voltagen på 8x men du förstår säkert skillnaden om du kör ett kort i volt den inte klarar av :-/ :)
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Om det visar sig bero på moderkortet:
Jag kan ju glädja lite i sorgen med att ett nytt moderkort inte kostar mer än 400kr, men det kanske käns lite dumt eftersom du kanske ändå skulle köpa en ny processor.

Det tråkiga är att ett 939-moderkort nästan kostar det dubbla av ett socket a-moderkort.

Tyvärr har jag som snabbast ett 4X AGP som jag skulle kunnat byta med dig =/

Om det visar sig bero på grafikkortet
Det kanske var värt de extra hundra kronorna att köpa ett nytt kort istället för ett begagnat.. ;)
Jag tycker att grön är en fin färg.
Post Reply