Cannabis --> Peps Persson

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

_JesteR_ wrote:Från egen erfarenhet (och andras) så kan ja säga att weed inte är farligare än alkohol, det är ju faktsikt naturens under man njuter av och inte några kemikalier. Dom som påstår att gräs slulle vara farligt är i min åsikt bara okunniga (för att dom aldrig har provat) ;D

PS. Självfallet bör man ha gränser, för mycket är aldrig bra, samma gäller för alkohol.
Argumentet att det skulle vara bra för att det är naturligt håller inte. Vit flugsvamp är naturligt, men jag vet ingen som äter det.

Alkohol(mer specifikt etanol då) förekommer också naturligt, vissa bär jäser när de fallit till marken och blir alkoholhaltiga. Fåglar äter sedan bären och blir ibland märkbart påverkade. Men vem skulle använda det som argument för att alkoholen är bra? :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

übermensch wrote:
_JesteR_ wrote:Från egen erfarenhet (och andras) så kan ja säga att weed inte är farligare än alkohol, det är ju faktsikt naturens under man njuter av och inte några kemikalier. Dom som påstår att gräs slulle vara farligt är i min åsikt bara okunniga (för att dom aldrig har provat) ;D

PS. Självfallet bör man ha gränser, för mycket är aldrig bra, samma gäller för alkohol.
Argumentet att det skulle vara bra för att det är naturligt håller inte. Vit flugsvamp är naturligt, men jag vet ingen som äter det.

Alkohol(mer specifikt etanol då) förekommer också naturligt, vissa bär jäser när de fallit till marken och blir alkoholhaltiga. Fåglar äter sedan bären och blir ibland märkbart påverkade. Men vem skulle använda det som argument för att alkoholen är bra? :)
Jämförbart med att det är naturens under man njuter av att det kittlar i magen när man hoppar ut för ett stup, sen om man dör spelar ingen roll.
Kan inget om mycket
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Om c.a 35-1h kan jag berätta att LSD inte är skadligt tror jag.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

stealth wrote:Om c.a 35-1h kan jag berätta att LSD inte är skadligt tror jag.
Om ca. 10 år vet du att du inte får en flashback. :)
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

stealth wrote:Om c.a 35-1h kan jag berätta att LSD inte är skadligt tror jag.
Allt har med psyket och stämningen att göra en tripp i fel skalle eller en skalle med tillfällig obalans kan vara fruktansvärt skadligt.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Tur man inte knarkar.
Kan inget om mycket
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

übermensch wrote:Argumentet att det skulle vara bra för att det är naturligt håller inte. Vit flugsvamp är naturligt, men jag vet ingen som äter det.

Alkohol(mer specifikt etanol då) förekommer också naturligt, vissa bär jäser när de fallit till marken och blir alkoholhaltiga. Fåglar äter sedan bären och blir ibland märkbart påverkade. Men vem skulle använda det som argument för att alkoholen är bra? :)
Om faktumet att det är naturligt inte håller, så gör kanske de att ingen har dött pga användningen av marijuana. Ser absolut ingen anledning att hålla igång förbudet.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

_JesteR_ wrote:Om faktumet att det är naturligt inte håller, så gör kanske de att ingen har dött pga användningen av marijuana. Ser absolut ingen anledning att hålla igång förbudet.
Naturlighet har inget med dödlighet att göra. Att ens ta upp det som ett argument från början är därför ganska onödigt.

Visst, ingen har dött av en överdos. Men hur klara är de som rökt ett tag? Ingen av de jag känner som rökt mer än 2år är särkskilt klara i skallen, sega och väldigt disträa. Vilket de inte var tidigare. Om det beror på röka eller något annat låter jag vara osagt. Om någon annan gjort en liknande eller totalt motsatt observation är jag väldigt nyfiken.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

übermensch wrote:
_JesteR_ wrote:Om faktumet att det är naturligt inte håller, så gör kanske de att ingen har dött pga användningen av marijuana. Ser absolut ingen anledning att hålla igång förbudet.
Naturlighet har inget med dödlighet att göra. Att ens ta upp det som ett argument från början är därför ganska onödigt.

Visst, ingen har dött av en överdos. Men hur klara är de som rökt ett tag? Ingen av de jag känner som rökt mer än 2år är särkskilt klara i skallen, sega och väldigt disträa. Vilket de inte var tidigare. Om det beror på röka eller något annat låter jag vara osagt. Om någon annan gjort en liknande eller totalt motsatt observation är jag väldigt nyfiken.
Att dom inte är klara i skallen och "sega" har varken du eller staten nånting att göra med. Om jag väljer att ta ett bloss så är det mitt val och endast jag blir påverkad. Dessutom verkar dina polare inte veta vart gränsen går.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Mikkel Öhrman
Posts: 78
Joined: 2005-03-29 19:44:41
Location: Svergie, Nacka
Contact:

Post by Mikkel Öhrman »

Orsaken varför cannabis inte är lagligt (tror jag!) är väll för att det ger grova skador på organen i din kropp, men man kan nog göra lika dumma saker men alkohol i kroppen och lite rök.. ;) det jag däremot inte kan förstå är hur cigg är lagligt medans cannabis inte är det, men jag är nog för, men det betyder inte att jag tycker att alla ska springa omkring och röka ihjäl sig.
Mikkel Öhrman

amo.hopto.org - Ordet är fritt
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mikkel Öhrman wrote:Orsaken varför cannabis inte är lagligt (tror jag!) är väll för att det ger grova skador på organen i din kropp, men man kan nog göra lika dumma saker men alkohol i kroppen och lite rök.. ;) det jag däremot inte kan förstå är hur cigg är lagligt medans cannabis inte är det, men jag är nog för, men det betyder inte att jag tycker att alla ska springa omkring och röka ihjäl sig.
Ja håller nog med dej. En mer detaljerad beskrivning av cannabis:
THC hämmar (i motsats till t.ex. opiater) inte andningen, det finns heller inga dokumenterade fall där dödsorsaken var överdos av THC. Dock finns det dödsfall där THC (cannabis) funnits i kroppen, t.ex. där en alkoholpåverkad person hamnat på rygg, varpå uppkastningar blockerat andningsvägarna.
KÄLLA
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

alltså, Marijuana är lika farligt som tobak, punkt slut. Men man kanske inte är så klar i skallen som man hållit på och blossat konstant i 2 år, men det ger inga permanenta skador (vilket 2 år användning av LSD klart gör), det är fortfarande möjligt att bli helt återställd...

En sak som talar emot marijuana är ju att det är ca 10 gånger mera beroendeframkallande än etanol eller nikotin
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Mikkel Öhrman
Posts: 78
Joined: 2005-03-29 19:44:41
Location: Svergie, Nacka
Contact:

Post by Mikkel Öhrman »

Jo, det är väll ungefär samma sak man får upp om man kollar cigg? (fast spyningar har man ju hört om förr)
Stuggi wrote: En sak som talar emot marijuana är ju att det är ca 10 gånger mera beroendeframkallande än etanol eller nikotin

Jo tyvärr.. och det är nog också en stor anledning att det inte säljs i svergie

fan man skulle vart född typ 1984.. cigg vart ju förbjudet att sälja till personer under 18år först 1997 1 januari..
Mikkel Öhrman

amo.hopto.org - Ordet är fritt
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

Vad jag oroar mig för är de som kommer sälja cannabis om det nu skulle legaliseras. Så som jag har förstått det så är det väldigt beroendeframkallande med cannabis. Kommer inte dessa försäljare utnyttja folks starka beroende av denna drog? Cannabisrökarna missbrukar drogen och försäljarna missbrukar cannabisrökarna. Det känns bara så himla onödigt. Eller är jag helt fel ute? Jag vill gärna veta.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ragzter wrote:Vad jag oroar mig för är de som kommer sälja cannabis om det nu skulle legaliseras. Så som jag har förstått det så är det väldigt beroendeframkallande med cannabis. Kommer inte dessa försäljare utnyttja folks starka beroende av denna drog? Cannabisrökarna missbrukar drogen och försäljarna missbrukar cannabisrökarna. Det känns bara så himla onödigt. Eller är jag helt fel ute? Jag vill gärna veta.
Samma mönster ser du hos vanliga tobaksciggaretter och ibland alkohol.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Mikkel Öhrman
Posts: 78
Joined: 2005-03-29 19:44:41
Location: Svergie, Nacka
Contact:

Post by Mikkel Öhrman »

Tyvärr har du rätt _JesteR_.
Mikkel Öhrman

amo.hopto.org - Ordet är fritt
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

ragzter wrote:Vad jag oroar mig för är de som kommer sälja cannabis om det nu skulle legaliseras. Så som jag har förstått det så är det väldigt beroendeframkallande med cannabis. Kommer inte dessa försäljare utnyttja folks starka beroende av denna drog? Cannabisrökarna missbrukar drogen och försäljarna missbrukar cannabisrökarna. Det känns bara så himla onödigt. Eller är jag helt fel ute? Jag vill gärna veta.
Än sen? Har du gett dig in i något tungt beroendeframkallande har du bara dig själv att skylla.

Jag säger legalisera.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

schon wrote:Jag e för Cannabis, ganska mycket oxå. Jag kan faktiskt inte förstå hur sprit kan vara legalt när Cannabis inte är det.
Det ligger i Sveriges kultur att sprit ska vara lagligt, det har alltid druckits i Sverige. Knarket kom däremot mycket senare från öst och hade inte den snyggaste påverkan på oss nordbor.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

nicke wrote:Än sen? Har du gett dig in i något tungt beroendeframkallande har du bara dig själv att skylla.

Jag säger legalisera.
Jag håller verkligen inte med dig alls, överhuvudtaget. Vi är för guds skull människor och många av oss blir deprimerade ibland, även om det inte alltid syns så tydligt. Det är vanligt med destruktiva beteenden; vissa tar till med alkohol och det har blivit nog med helvete utav det (visst är det dumt, men det förekommer!). Du kan säga 'Skaffa en psykolog då!' men de växer inte precis på träd. Och att folk då ska börja knarka för att de mår så dåligt och att 'de får skylla sig själva' tycker jag är fullkomligt absurt. Inte nog med det så ska nån girig jävla pengagris sitta och sluka dessa sorgsna själar på pengar. Det finns NOG av sådana svin här i världen.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Nån gång ska ja åka till Amsterdam på semester ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

ragzter wrote:Jag håller verkligen inte med dig alls, överhuvudtaget. Vi är för guds skull människor och många av oss blir deprimerade ibland, även om det inte alltid syns så tydligt. Det är vanligt med destruktiva beteenden; vissa tar till med alkohol och det har blivit nog med helvete utav det (visst är det dumt, men det förekommer!). Du kan säga 'Skaffa en psykolog då!' men de växer inte precis på träd. Och att folk då ska börja knarka för att de mår så dåligt och att 'de får skylla sig själva' tycker jag är fullkomligt absurt. Inte nog med det så ska nån girig jävla pengagris sitta och sluka dessa sorgsna själar på pengar. Det finns NOG av sådana svin här i världen.
Moralen kan inte alltid styra. I första hand är det alltid dit egna fel, du kan inte skylla på nån annan för att de t.ex. marknadsfört sig på ett mycket smart sätt. I så fall var du dum nog att gå på det.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
rag
Posts: 107
Joined: 2002-12-08 22:58:49

Post by rag »

lither wrote:Moralen kan inte alltid styra. I första hand är det alltid dit egna fel, du kan inte skylla på nån annan för att de t.ex. marknadsfört sig på ett mycket smart sätt. I så fall var du dum nog att gå på det.
Nu är det så att det finns dumma människor här i världen. Bryr du dig inte om dem?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Staten syftar inte bara till att hindra att folk dör, staten vill även se till att landet håller sig balancerat genom att så många som möjligt kan arbeta.

Särskilt nu när det kommer en stor boom av pensionärer är det viktigt att vi inte skaffar fler personer som är förstörda av knark och därför inte kan arbeta.

Jag tror staten nöjer sig mycket väl med alla som är söndersupna, samt alla som är sönderknarkade på olaglig väg, man vill inte göra det hela värre genom att legalisera något som visserligen inte dödar, men som bevisat gör folk ganska knäppa i roten efter några års användning.

Kanske kan vi öppna majabarer där man bara släpps in om man är över 65 år gammal?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

ragzter wrote:
lither wrote:Moralen kan inte alltid styra. I första hand är det alltid dit egna fel, du kan inte skylla på nån annan för att de t.ex. marknadsfört sig på ett mycket smart sätt. I så fall var du dum nog att gå på det.
Nu är det så att det finns dumma människor här i världen. Bryr du dig inte om dem?
Definiera dumma; de som går på marknadsföringen?
Jo, jag bryr mig. Men jag känner inget medlidande. Ta ciggaretter som en tydligt exempel: "Rökning påverkar skadligt din hälsa", "Rökning under graviditen är korkat" och "Rök inte, du kan få lungcancer liksom" verkar undgå de flesta.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

ragzter wrote:Jag håller verkligen inte med dig alls, överhuvudtaget.
Utmärkt
ragzter wrote:Vi är för guds skull människor
Exakt, och det implicerar en egen vilja, bedömningsförmåga och framför allt i det här fallet ansvarstagande.
ragzter wrote:och många av oss blir deprimerade ibland, även om det inte alltid syns så tydligt. Det är vanligt med destruktiva beteenden; vissa tar till med alkohol och det har blivit nog med helvete utav det (visst är det dumt, men det förekommer!).
Jaha?
ragzter wrote:Du kan säga 'Skaffa en psykolog då!' men de växer inte precis på träd.
Det är fortfarande drogmissbrukarens fel, och förvänta dig ingen specialbehandling för att du gav dig in i vad du visste kunde skada dig.
ragzter wrote:Och att folk då ska börja knarka för att de mår så dåligt och att 'de får skylla sig själva' tycker jag är fullkomligt absurt.
Nej, jag anser att det är precis så det ska fungera. Handling och konsekvens. Var du dum nog att ge dig in i något du visste var tungt(?) beroendeframkallande och potentiellt destruktivt? Gå inte till farbror staten och böla. Svårt att bli anställd som drog(miss)brukare? Tråkigt för dig, men du satte dig själv i din sits.
lither wrote:Moralen kan inte alltid styra. I första hand är det alltid dit egna fel, du kan inte skylla på nån annan för att de t.ex. marknadsfört sig på ett mycket smart sätt. I så fall var du dum nog att gå på det.
lither wrote:Definiera dumma; de som går på marknadsföringen?
Jo, jag bryr mig. Men jag känner inget medlidande. Ta ciggaretter som en tydligt exempel: "Rökning påverkar skadligt din hälsa", "Rökning under graviditen är korkat" och "Rök inte, du kan få lungcancer liksom" verkar undgå de flesta.
Ett par, i min åsikt, utmärkta uttalanden.

Fotnot: Jag har aldrig provat att röka något annat än tobak (något jag raskt slutade med), och jag planerar inte att göra det. Det är fortfarande min åsikt att bruk av tungt beroendeframkallande droger är rent korkat, men det är fortfarande ett val alla ska få ha. Har du kontroll över drogbruket? Ha så kul.
Last edited by Niklas Berggren on 2005-08-16 0:54:39, edited 1 time in total.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply