Teknisk info om överklockning.

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Hajen
Posts: 10
Joined: 2002-06-11 12:15:31
Location: Jönköping
Contact:

Teknisk info om överklockning.

Post by Hajen »

Är på jakt efter teknisk information om hur överklockning på verkar hårdvaran. Alltså rent tekniskt varför det hjälper att höja spänningar, öka kylning mm. Någon som har några länkar till sidor om detta på lager. Det är alltså mycket fakta jag är ute efter. Sidorna får gärna vara av hög teknisk grad.

Tack på förhand
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

Om jag förstod min gamla elektroniklärare rätt (han har lite talproblem, men är väldigt kunnig) så hjälper högre spänning genom att emitern på transistorerna får tillräcklig spänning tidigare eftersom fyrkantsvågsgeneratorn inte är perfekt (den drar en bit åt sinusvåg som du säkert vet). Eftersom att när spänningen höjs så går spänningen något snabbare upp till tillräckligt hög nivå för att transistorn ska kunna börja leda. Lite svårt att förklara, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Men detta har jag inte fått bekräftat, men med väldigt låg kunnskap innom elektroinik kan man ju lista ut att det stämmer, men det jag inte fått bekräftat är om det finns annat som också påverkar.

Angående kylning har jag letat lite smått, men inte hittat något vättigt. Om du hittar något så posta gärna något om det...
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

Så, ni vill veta lite mer om varför kylning hjälper?

Reason numero 1: För att inte överhetta delarna så att de går sönder

Reason numero 2: Hör talas om superledare? Ju kallare en ledare är, desto snabbare leder den elektriska signaler.
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Re: Teknisk info om överklockning.

Post by pro-zeed »

Hajen wrote:Är på jakt efter teknisk information om hur överklockning på verkar hårdvaran. Alltså rent tekniskt varför det hjälper att höja spänningar, öka kylning mm. Någon som har några länkar till sidor om detta på lager. Det är alltså mycket fakta jag är ute efter. Sidorna får gärna vara av hög teknisk grad.

Tack på förhand
En ganska bra förklaring, men enkel o förstå, på varför kallare dator funkar bättre är:

Ju varmare en komponent i datorn är (minne, prolle, hd m.m), ju större blir avståndet mellan de olika delarna i komponenten, o då tar d lite längre tid för signalerna att nå fram... för som alla vet, så vidgar sig metaller vid upphettning...
Men har du kallare komponenter, minskar avstånden (eller bibehåller de avständ de ska ha) o de elektriska signalerna kommer fram utan problem!
För med elektroniska prylar funkar d så här:
Ju kallare de är, ju bättre är de!
En sak som bevisar detta är: En halvledare, som leder ström lite sisådär i vanlig rumstemperatur, blir en perfekt ledare vid -274 grader (eller vad nu den absoluta nollpunkten är...)
Så, bra luftflöde i datorn, ger längre livslängd på dina komponenter och ser till så att prestandan inte försämras...
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Ajajajajaj...

1: Halvledare är i allmänhet i det närmaste fullständiga isolatorer när 0K (absoluta nollpunkten), du vill att dom ska vara varma för att de ska leda ström. Detta beror på att värmen "pumpar" upp elektroner från det lägre energibandet till det högre. I grundtillstånd så är det lägre fyllt och det övre tomt, vilket leder till att elektronerna inte kan röra sig (vilket krävs för en ström). Pumpa upp några och dels kan de röra sig i det övre bandet, och dels tillåter luckorna i det lägre en viss rörelsefrihet. För i princip alla ledare så gäller däremot att resistiviteten sjunker med temperaturen. (Vad gäller supraledare så är det värt att notera att många av de lite sämre ledarna bland metallerna har lättast för att bli supraledare, medans de lite bättre ledarna i många fall aldrig kan bli supraledare. De nya keramiska "högtemperatur"supraledarna är alldeles utmärkta isloatorer i princip ända ner till den temperatur där de blir supraledande.)

2: Nu ska vi se här, om jag tolkar jmin siffor rätt så får vi att en kopparbit som värms från 40C till 50C ökart i längd med ca 0,017%. Om vi tar en ledning på 1cm (vilket borde vara minst så långt som något inne i processorn) så ger detta en längdskillnad på 0,17mm. Med ljusets hastighet tar det ca 6*10^-13s att färdas denna extra sträcka. Detta att jämföra med tiden det tar för en klockcykel i en 2,5GHz-processor, 4*10^-10s. Att längdskillnaden skulle göra någon skillnad finner jag därför som högst otrolig.

Jag skulle väl snarare tro att kkombinationen höjd resistans i ledare + allmänt annorlunda elektriska egenskaper i resten gör att den fyrkantsvåg som vi vill ha i datorn blir allt svårare och svårare att känna igen som en fyrkantsvåg, tills dess att datorn inte längre kan h¨ålla ordning på den. Krasch.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Enligt Vapochill ger en tempminskning på 40 grader eller liknande (vill jag minnas) en fullt mätbar prestandaökning i vart fall. :) (tror det var runt 5%)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Hajen
Posts: 10
Joined: 2002-06-11 12:15:31
Location: Jönköping
Contact:

Post by Hajen »

SAuna wrote:Så, ni vill veta lite mer om varför kylning hjälper?

Reason numero 1: För att inte överhetta delarna så att de går sönder

Reason numero 2: Hör talas om superledare? Ju kallare en ledare är, desto snabbare leder den elektriska signaler.
Ja just det, detta var ju precis den tekniska information jag var ute efter........

Kanske var mer vilka egenskaper i kislet som påverkas mest medmera jag var ute efter. Men det var andra som uppfattade det. Tackar
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hm, hur tusan ska prestandan öka enbart av en nerkylning? Med tanke på att du varken ändrar klockfrekvensen eller antalet instruktioner per cykel så har jag lite svårt att se var den extra prestandan skulle komma ifrån. Möjligen lägre felprocent men så mycket kan det väl ändå inte ge?
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

det var ett år sedan de pratade om det så jag minns inte så noga men när de pratade om det så verkade det vettigt och de har det som ett försäljningsargument i vart fall :)
Tänkte mer nämna det så att den som är intresserad kanske kan kolla upp mer om det hela.

Kanske står mer på deras sida?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
pro-zeed
Posts: 288
Joined: 2002-06-16 16:46:19
Location: Landskrona
Contact:

Post by pro-zeed »

aiwass wrote:Ajajajajaj...

1: Halvledare är i allmänhet i det närmaste fullständiga isolatorer när 0K (absoluta nollpunkten), du vill att dom ska vara varma för att de ska leda ström. Detta beror på att värmen "pumpar" upp elektroner från det lägre energibandet till det högre. I grundtillstånd så är det lägre fyllt och det övre tomt, vilket leder till att elektronerna inte kan röra sig (vilket krävs för en ström). Pumpa upp några och dels kan de röra sig i det övre bandet, och dels tillåter luckorna i det lägre en viss rörelsefrihet. För i princip alla ledare så gäller däremot att resistiviteten sjunker med temperaturen. (Vad gäller supraledare så är det värt att notera att många av de lite sämre ledarna bland metallerna har lättast för att bli supraledare, medans de lite bättre ledarna i många fall aldrig kan bli supraledare. De nya keramiska "högtemperatur"supraledarna är alldeles utmärkta isloatorer i princip ända ner till den temperatur där de blir supraledande.)

2: Nu ska vi se här, om jag tolkar jmin siffor rätt så får vi att en kopparbit som värms från 40C till 50C ökart i längd med ca 0,017%. Om vi tar en ledning på 1cm (vilket borde vara minst så långt som något inne i processorn) så ger detta en längdskillnad på 0,17mm. Med ljusets hastighet tar det ca 6*10^-13s att färdas denna extra sträcka. Detta att jämföra med tiden det tar för en klockcykel i en 2,5GHz-processor, 4*10^-10s. Att längdskillnaden skulle göra någon skillnad finner jag därför som högst otrolig.

Jag skulle väl snarare tro att kkombinationen höjd resistans i ledare + allmänt annorlunda elektriska egenskaper i resten gör att den fyrkantsvåg som vi vill ha i datorn blir allt svårare och svårare att känna igen som en fyrkantsvåg, tills dess att datorn inte längre kan h¨ålla ordning på den. Krasch.
Du får ursäkta mig... jag tänkte på två saker samtidigt när jag skrev... det blev nog tvärtom mot vad jag tänkte...
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker..."
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

*ASG*

Post by Gosman »

Gillar din beskrivning (det som står längst ner) till ditt sista inlägg.... *ASG*
User avatar
SAuna
Posts: 114
Joined: 2002-05-16 20:43:29
Location: Skåne
Contact:

Post by SAuna »

Tillägg: resistansen i en ledare minskar även ju kallare den blir.
War is about peace, and to get peace you have to killa a lot of people.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Genesis wrote:Om jag förstod min gamla elektroniklärare rätt (han har lite talproblem, men är väldigt kunnig) så hjälper högre spänning genom att emitern på transistorerna får tillräcklig spänning tidigare eftersom fyrkantsvågsgeneratorn inte är perfekt (den drar en bit åt sinusvåg som du säkert vet). Eftersom att när spänningen höjs så går spänningen något snabbare upp till tillräckligt hög nivå för att transistorn ska kunna börja leda. Lite svårt att förklara, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Jo, en transistor behöver X elektroner för att slå om. Dessa kommer i en viss takt, som
bestäms av den frekvens som cpu:n körs i som i sin tur är satt efter hur fort transistorerna
kan slå om. Det är inte hastigheten på elektronerna eller längden
på sträckorna, utan hur fort de tidigare transistorerna slagit om som avgör. Ju fler
elektroner man får dit, desto fortare slår de om. Om man höjer frekvensen så närmar man
sig den punkt då nån transistor inte längre hinner slå om som den ska, varpå intressanta
buggar i exekveringen uppstår nånstans. Oftast fryser eller kraschar maskinen.

Om man höjer volten så får samtliga komponenter mer spänning och sänder då fler
elektroner genom sig vid omslag och det hjälper dem att kunna gå i ännu högre frekvenser.
Mot att de genererar mer värme förstås. När värmen stiger till en kritisk nivå så kommer
andra spontana fel uppstå, så man måste möta höjd spänning med bra kylning.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

Axman wrote:Enligt Vapochill ger en tempminskning på 40 grader eller liknande (vill jag minnas) en fullt mätbar prestandaökning i vart fall. :) (tror det var runt 5%)
Det har jag också hört av vapochill användare och det verkar stämma. En polare som körde med ganska kraftiga peltiers på sin gamla t-bird och fick ner tempen till en bra bit under 0 grader märkte också en prestandaförbättring utan att han överklockade något alls. Så det ligger något i deras försäljningsargument :)
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

SAuna wrote:Tillägg: resistansen i en ledare minskar även ju kallare den blir.
Metalliska ledare, andra material behöver inte uppträda så. :)
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

aiwass wrote:
SAuna wrote:Tillägg: resistansen i en ledare minskar även ju kallare den blir.
Metalliska ledare, andra material behöver inte uppträda så. :)
Vilka material uppträder inte så?
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

som aiwass skrev så utvidgas koppar endast marginellt men
0.017%*10mm är mindre än 0,17mm, endast 0,0017mm
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

xX wrote: Vilka material uppträder inte så?
Halveledare behöver ett visst energitillskott för att bli ledande, så deras resistans minskar i allmänhet med förhöjd temperatur (den blir i vart fall hög som fan om det är för kallt).
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Frux
Posts: 64
Joined: 2002-07-02 16:24:26

Post by Frux »

Genesis wrote:så hjälper högre spänning genom att emitern på transistorerna får tillräcklig spänning tidigare eftersom fyrkantsvågsgeneratorn inte är perfekt (den drar en bit åt sinusvåg som du säkert vet). Eftersom att när spänningen höjs så går spänningen något snabbare upp till tillräckligt hög nivå för att transistorn ska kunna börja leda
Låter väldigt vettigt enligt min mening.

Att man skulle få bättre prestanda enbart genom att sänka temperaturen med några grader är tyvärr bara nonsens. Fysiska faktum som resistans vid olika temperaturer och värmeutvidgning och dess påverkan på prestanda är FULLSTÄNDIGT försumbart vid de temperaturer en vanlig dator arbetar med!! Påstår sig någon ha fått skillnader i prestanda så beror det på slumpen eller andra faktorer. Punkt slut! ;)

Sen att prestandan sjunker till noll om processorn blir 100 grader varm och går sönder är ju en annan sak...
Guest

Post by Guest »

IcePic wrote:
Genesis wrote:Om jag förstod min gamla elektroniklärare rätt (han har lite talproblem, men är väldigt kunnig) så hjälper högre spänning genom att emitern på transistorerna får tillräcklig spänning tidigare eftersom fyrkantsvågsgeneratorn inte är perfekt (den drar en bit åt sinusvåg som du säkert vet). Eftersom att när spänningen höjs så går spänningen något snabbare upp till tillräckligt hög nivå för att transistorn ska kunna börja leda. Lite svårt att förklara, men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Jo, en transistor behöver X elektroner för att slå om. Dessa kommer i en viss takt, som
bestäms av den frekvens som cpu:n körs i som i sin tur är satt efter hur fort transistorerna
kan slå om. Det är inte hastigheten på elektronerna eller längden
på sträckorna, utan hur fort de tidigare transistorerna slagit om som avgör. Ju fler
elektroner man får dit, desto fortare slår de om. Om man höjer frekvensen så närmar man
sig den punkt då nån transistor inte längre hinner slå om som den ska, varpå intressanta
buggar i exekveringen uppstår nånstans. Oftast fryser eller kraschar maskinen.

Om man höjer volten så får samtliga komponenter mer spänning och sänder då fler
elektroner genom sig vid omslag och det hjälper dem att kunna gå i ännu högre frekvenser.
Mot att de genererar mer värme förstås. När värmen stiger till en kritisk nivå så kommer
andra spontana fel uppstå, så man måste möta höjd spänning med bra kylning.

tack för den förklaringen, du gjorde mig om inte annat något visare :ppp du är gud, det är bara att insé ;p fan hur kan du allt sånt? =)
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

eh, kanske fel fråga, men ni är ju lite mer haj på microelektronik än vad jag själv är....

Vet ni när nano-kretsarna kan tänkas göra sitt genombrott i datorerna?
mig veterligen har mekaniken stora förutsättningar att slå ut dagens halvledare på det planet,
eftersom nano-reläer har ett teoretiskt snabbare förändringstillstånd än halvledarestrukturen själv.

Jag vet att de har reläer som testas f.n. men det är just nu 1000ggr för stora än vad de ska vara...nano-storleken...
Det har ju redan klurat ut hur 'tapeter' ska visa färgbilder...
Är bara lite nyfiken...
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Du behöver inte nanoteknologi för att få en tap att ändra färg, det ger bara bättre upplösning...

Men vad gäller nanomekaniska datorer så ska du nog inte vänta allt för spänt. Personligen så tror jag snarare att vi går och får kvantdatorer i stället (räknar elektronerna en och en i stället för strömmar). Det faktum att man har lyckats få en enda atom att fungera som en transistor värkar ju ganska lovande för antalet transistorer per chip... Här springer vi dock in i nanotekniken igen, då det mer eller mindre per definition är detta som krävs för att tillverka så små kretsar.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply