Argumentationstråd 1 - Kommentarer

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Argumentationstråd 1 - Kommentarer

Post by lither »

För de som vill kommentera tråden Argumentationstråd 1, Sveriges neutralitet under WW2.
Själva debatten sköts i tråden som länkades.

För regler, ta en titt här.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Jag tycker jag äger än så länge. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Jag tycker att det ibland kan vara svårt att starta upp ett argumenterande inlägg som motparten sedan har att ta ställning till. De olika debattörerna sitter inne med helt olika grundkunskaper och debatten kan därför mer komma att likna en chat, vilket ju reglerna - med begränsade antal argument - motsäger.

Det bästa vore kanske att vi började varje debatt med ett gemensamt insamlande av information rörande ämnet. Då skulle vi också lära oss något.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Cappuccino wrote:Jag tycker att det ibland kan vara svårt att starta upp ett argumenterande inlägg som motparten sedan har att ta ställning till. De olika debattörerna sitter inne med helt olika grundkunskaper och debatten kan därför mer komma att likna en chat, vilket ju reglerna - med begränsade antal argument - motsäger.

Det bästa vore kanske att vi började varje debatt med ett gemensamt insamlande av information rörande ämnet. Då skulle vi också lära oss något.
Är det inte meningen att om man vill vinna så får man gräva upp sin egen research? Däremot så tycker jag att det vore en bra idé att vid avslutad argumentation att alla medverkande avslöjar sina källor.

Om alla sitter med samma källor så är det inte alltid det blir så mycket debatt, snarare att man dissikerar informationen som ligger vid ens fötter. Sen så tycker jag att om alla är medvetna om ens källor så är det väldigt svårt att ljuga eller dölja information, målet med argumentationstråden är ju trots allt att vinna, inte att ha "rätt" åsikt eller fakta.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
GästenVLHA
Avstängd
Posts: 615
Joined: 2005-10-11 19:18:38
Location: Inte Göteborg

Post by GästenVLHA »

Intressant diskussion. Väntar på lite argument från övriga debattörer.
Arbete ger frihet
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag vet inte riktigt, men det känns som att det inte riktigt är en lagdebatt där man framför sina "argument". Snarare motargumenterar man den andres inlägg. Det känns lite knepigt med ordnad debatt på forumsformen..
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Jag vet inte riktigt, men det känns som att det inte riktigt är en lagdebatt där man framför sina "argument". Snarare motargumenterar man den andres inlägg. Det känns lite knepigt med ordnad debatt på forumsformen..
Även i ordnad debatt så motargumenterar man varandra. Det enda kruxet här är att spela tillsammans med sitt lag, något som ibland är väldigt svårt. Flitiga PM's med vad man tänkte säga, växla lite fram och tillbaka tills bägge är nöjda låter som en enkel lösning.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Och på tal om det. Öh, fruktfanatikern_bf du får gärna kolla din inbox för PM's. Det står en hel det där som väntar på dig.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

Jag önskar att man tog bort begränsningen på antalet inlägg; det är svårt att framföra det man har på det viset...

Andra världskriget är ett av de största händelserna i mänsklighetens historia, och ärligt talat så förtjänar både ämnet och folket som läser debatten att man skriver genomtänkta saker - det krävs då fler tilfällen att lägga fram sina argument och längre tid för efterforskning...

Jag tänkte sitta några timmar på biblioteket under helgen och göra en del efterforskning om t.ex vad olika länder viste om tyskland vid oligka tidpunkter innan kriget; det är ju viktigt att känna fienden innan man går till krig, va?

Så avskaffa nu begränsningen för antalet inlägg, och låt oss se det här som en projekt i utbildning och låt debatten pågå så länge folk är intresserade...

Eller?
Casio fx-3900P
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Nej, vill du ha tid för efterforskning är det ingen fara för min del, ta den tid du behöver. Däremot så är begränsningen en del av charmen. Det är inte ett almännbildningsprogram utan en argumenttråd. ;)

Vi kan starta en allmänbildningstråd där folk skriver i stort sätt ren fakta, men i denna debatt försöker jag mobba till mig en vinnst.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ordnade debatter brukar begränsas först och i många fall avsluta med fri debatt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
sae
Posts: 61
Joined: 2005-03-24 15:13:00
Location: Lund
Contact:

Post by sae »

OK...

Jag kommer med nån oemotsäglig sanning på söndag kväll eller så...
Casio fx-3900P
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Då säger jag att mitt lag vann, ty Sae uteblev och hitils är jag den enda som kom med nästan vettiga argument. Vad säger Lither som är den kvarvarande medlemen i Juryn?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Jag kan nog håll med om att ni vann på någon form av WO, men jag måste dock lägga in ett klagomål eftersom mitt första argument var ett svar på ditt tidigare inlägg. Så jag fick aldrig komma med öppningsargumentet och slogs liggandes med försvarande argument.

Men eftersom detta är den första av många komma argumentationstrådar så drar vi lärdom av detta tills nästa gång.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Jag måste påstå att argumentationen blev rätt banal. Många argumentatörer verkade missa idén med att man skulle framföra ett visst antal argument.

Personligen skulle jag vilja att det skedde lite ändringar i reglerna. Varje lag skulle enligt min önskning börja med var sitt argumenterande tal som max fick vara 500 ord. Sedan följer en omgång där lagen under viss tid får bolla frågor fram och tillbaka. En lämplig tid kan vara en veckas tid. Kortare tid kan anges ifall samtliga debattörer har kommit överens om ett datum då debatten ska ske på. När denna tid går mot sitt slut (18:00 en vecka efter debatten öppnades) ska det laget som började med sitt tal, även börja.

Avslutningstalet som är tänkt som en summering av lagets åsikter. Det är bra ifall lagmedlemmarna pratas vid (msn, irc, telefon) innan de postar viktiga tal som öppnings och avslutningstal.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

wille wrote:Jag måste påstå att argumentationen blev rätt banal. Många argumentatörer verkade missa idén med att man skulle framföra ett visst antal argument.

Personligen skulle jag vilja att det skedde lite ändringar i reglerna. Varje lag skulle enligt min önskning börja med var sitt argumenterande tal som max fick vara 500 ord. Sedan följer en omgång där lagen under viss tid får bolla frågor fram och tillbaka. En lämplig tid kan vara en veckas tid. Kortare tid kan anges ifall samtliga debattörer har kommit överens om ett datum då debatten ska ske på. När denna tid går mot sitt slut (18:00 en vecka efter debatten öppnades) ska det laget som började med sitt tal, även börja.

Avslutningstalet som är tänkt som en summering av lagets åsikter. Det är bra ifall lagmedlemmarna pratas vid (msn, irc, telefon) innan de postar viktiga tal som öppnings och avslutningstal.
Fan det är ju genialt!
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

wille wrote:Avslutningstalet som är tänkt som en summering av lagets åsikter. Det är bra ifall lagmedlemmarna pratas vid (msn, irc, telefon) innan de postar viktiga tal som öppnings och avslutningstal.
Meningen med hela tråden var att personliga åsikter inte skulle avgöra vilken sida man stod på och att man endast skulle argumentera inte att sammanfatta åsikter eller vilka sidor som finns, utan för att juryn sedan skulle avgöra vilket lag som var skickligast debattörer.

Anledningen att inläggen skulle vara begränsade till antalet var för att undvika den eviga pajkastningen som alltid uppkommer under alla debatter på forum.

Nej, jag tycker begränsningen till fyra inlägg var bra, för då svider det ordentligt om man klantar sig och drar iväg ett dåligt inlägg, och sådan var meningen med det hela.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply