Bra smärtstillande.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Bra smärtstillande.

Post by Hipshot »

Vad är bra att ta om man har tandvärk?
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Re: Bra smärtstillande.

Post by Anzy »

Hipshot wrote:Vad är bra att ta om man har tandvärk?
Tjaa om du inte kan finna svaret på det själv så kanske du ska ta dig en funderare!? ::)
Vilket är vanligast förekommande smärtstillande (lagligt för alla åldrar)?
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

Pulpit skall givetvis rotbehandlas. Annars rekommenderar Läkemedelsboken 2005/2006 lokalanestesi, dextropropoxifen, tramadol eller ketobemidon för själva smärtlindringen.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

t-man wrote:Pulpit skall givetvis rotbehandlas. Annars rekommenderar Läkemedelsboken 2005/2006 lokalanestesi, dextropropoxifen, tramadol eller ketobemidon för själva smärtlindringen.
Experten har talat! ;) hehe
Nu kan man ju då ha pulpit (inflammation i tandens pulpa) som orsakas av flera saker..bla värme & kyla och kan gå över av sig självt efter ett tag!
Inget ABSOLUT rotfyllande bla bla bla.. :o
Edit: Hipshot.. ta en dubbel dos Alvedon och chilla...om det inte hjälper, så uppse tandläkare! Kan nämligen bli så att smärtan utgår, men allt behöver inte va frid å fröjd för det! De kan nämligen bildas var i tanden (vilket du inte märker direkt) och detta kan sedan sprida sig vidare i din mun..tjaa hela ansiktet. Sånt vill man ju inte!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

har man riktig tandvärk så vet då inte jag nått som lindrar
jag tycker man kan äta alvedon 500 som godis utan att det hjälper

nått som var löjligt skönt var när jag hade så och kom till tandläkaren
och man fick en stor spruta bedövning
aaaaaa smärtan helt borta mmmm ;D
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Är det smärta så ta en ipren och uppsök en tandläkare så snart det går.


Är det isningar/ilningar så prova ipren tills smärtan har gått över och prova sensodyn, den kan hjälpa vid lättare isningar/ilningar.



Gör det ont i tänderna så tyder det på at något är fel. Antingen är det någon fyllning som är otät eller så är det karies. Uppsök tandläkare i vilket fall som helst!
DDS for life!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Nja-
Två tänder har spruckit och emalj har trillat bort ::)
Bet i en liten sten i går, spottade ut mycket mera.
Köpte ett fett lager Alvve, får se vad som sker.
Har lite probs med tandläkare eftersom jag är typ rädd. Går till en speciell, men han är bortrest just nu.
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

Den rekommendation jag fått av tandläkare är 2 alvedon och 1 ipren samtidigt.

Jag vet, det låter konstigt, men det funkade bra på mig.
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

Jag har knaprat Voltaren för ryggskott engång och det hjälpte mig väldigt väl.
Det är smärtstillande så oavsett besvär bör det hjälpa dig för stunden.

Tror tablettformen är receptbelagd.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Brufen är bra, men receptbelagt.
Kan med fördel kombineras med Treo eller Alvedon vid extrem värk då detta ger bättre lindring än att ta två tabletter av samma sort.

Kan tänka mig att samma gäller för till exempel Ipren och Alvedon eller Treo och Alvedon om man vill hålla sig receptfritt men jag har inga rekommendationer på den fronten.
Risken för humoristiska biverkningar är väl inte överhängande vad det gäller just receptfria värktabletter, men i största allmänhet bör man vara försiktig med läkemedel och inte tappa respekten för dem :)

Om du går till akuttandvården kan du säkerligen få något receptbelagt utskrivet till dess att du kan få en tid för en riktig lagning. (dock har jag funnit det bättre att bara gå till folktandvården då jag sällan behövt vänta mer än två dagar för att få en tid inbokad där).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Mind wrote:Jag har knaprat Voltaren för ryggskott engång och det hjälpte mig väldigt väl.
Det är smärtstillande så oavsett besvär bör det hjälpa dig för stunden.

Tror tablettformen är receptbelagd.

Voltaren är receptbelagt och är främst avsedd för behandling av Reumatoid Artrit. Har du inte RA eller om din tandläkare inte säger något annat så avstå från Voltaren - kan i vissa fall öka smärtan!

Gå till en tandläkare, jag förstår att du är inte så förtjust i dem. Men det är bättre att gå dit och få en tillfällig lindring än att sitta med smärta!
DDS for life!
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Dunka huvudet i väggen flera gången tills du till slut svimmar av.

Kemiska preparat fungerar fan så dåligt mot riktig tandvärk.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Det finns inga receptfria preparat som har nån som helst verkan, kanske om man nu tar en tio av en smärtstillande, men det har andra aspekter som inte är så bra (vissa receptfria "painkillers" innehåller såna ämnen att om du tog så mycket att de tog bort smärtan helt så skulle du slockna). Dock finns det recpetbelagda lätta painkillers som man kan få om man går till akuten och gnäller om att man har ont och att ens tandläkare är bortrest och att man alltid gått dit etc. så kan de ge dig såna där tabletter som göra att munnen domnar bort, det är en sorts sugtablett, dem kan man btw ha mycket skoj med... :D
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Stuggi wrote:Det finns inga receptfria preparat som har nån som helst verkan, kanske om man nu tar en tio av en smärtstillande, men det har andra aspekter som inte är så bra (vissa receptfria "painkillers" innehåller såna ämnen att om du tog så mycket att de tog bort smärtan helt så skulle du slockna). Dock finns det recpetbelagda lätta painkillers som man kan få om man går till akuten och gnäller om att man har ont och att ens tandläkare är bortrest och att man alltid gått dit etc. så kan de ge dig såna där tabletter som göra att munnen domnar bort, det är en sorts sugtablett, dem kan man btw ha mycket skoj med... :D

Att skölja med bedövningsmedel hjälper inte mot tandvärk, du kan dock få en injektion som alvägsnar smärtan helt... tillfälligt. Fast det kan lika gärna en tandläkare göra.
DDS for life!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Tranadol.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Man kan ju faktiskt få tandvärk pga inflammation i tandköttet oxå.
Då kan man på apoteket (reseptfritt) köpa någon munhålelösning som innehåller klorhexidindiglukonat (<--långt och svårt ord).
Tex: Corsodyl.
Jag använder det, för att jag har problem med en visdomstand..det är bakteriedödande!
Post Reply