Explorer tuggar 75-90 %

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Kranke
Posts: 27
Joined: 2006-04-28 1:22:17
Location: Sundsvall
Contact:

Explorer tuggar 75-90 %

Post by Kranke »

Hej!

Då och då segar mitt system ner otroligt mycket, till synes utan anledning. Då jag kontrollerar Aktivitetshanteraren så står "Explorer.exe" och tuggar 50% medans "System" käkar 30-45%. Detta resulterar givetvis i att mitt system känns som XP på en 486:a, ungefär. Det enda som hjälper är att starta om datorn.

1) Är det någon inbyggd tjänst i XP som tar kraft?
2) Enligt Aktivitetshanteraren har jag inga "skumma" program aktiva, alltså bara program och tjänster jag själv valt att köra. Kan det finnas spywares som är maskerade och inte syns i den listan?

Tycker inte att jag borde ha några sådana bekymmer med min konfiguration. Någon som har tips eller funderingar kring ovan nämnda?

Tack på förhand!
AMD64x2 4400+, GF 7800GT 256MB, A8N32-SLI Deluxe, 3GB DDR-DIMM, Antec Performance One P180
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Post by AngryTino »

ser enligt dina secifikationer att du har en monster dator...vad kör du för antivirus program? har du norton så kan den ta hur mycket minne som helst och sega ner datorn ordentligt. Annars borde din dator klara av XP som smör. Har du alla de nyaste drivrutinerna till din dator?? kör du färdiga drivisar eller beta??
Kranke
Posts: 27
Joined: 2006-04-28 1:22:17
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Kranke »

Jag kör AVG som Antivirus. Slutade använda Norton för flera år sedan. Varenda ny version som kom käkade mer och mer. Visst, det fungerar riktigt bra och täcker det mesta, men till vilket bekostnad?

Drivrutiner sedan. Jag kör färdiga drivisar, inga betas, och mig veterligen har jag de senaste (eller åtminstone de senare). Alltså, inga gamla bulkade drivisar.

Vet fortfarande inte vad detta beror på.

Har dock blivit lite smartare sedan sist; jag har hittat bland annat en sak som utlöser problemet. Jag har en trasig (antar jag, för den vägrar starta i någon spelare) film som när jag trycker på "aktiverar" trögheten i systemet. Om jag försöker öppna den händer inget annat än att VLC (vilket jag har asocierat till filtypen) öppnas, och systemet börja tröga sig, ända tills jag startar om datorn.

Hoppas jag var tillräckligt tydlig! :D
AMD64x2 4400+, GF 7800GT 256MB, A8N32-SLI Deluxe, 3GB DDR-DIMM, Antec Performance One P180
User avatar
Cymorph
Posts: 13
Joined: 2006-04-30 1:55:10
Location: Sverige

Post by Cymorph »

In my opinion så tror jag att du har en för bra dator för köra XP, eller något, haha.
Nej men har du testat att ominstallera XP? Inget i aktivitetshanteraren som ligger och suger kraft? Har du testat att köra systemåterställning tills datorn funkar normalt? Kan vara något litet, riktigt litet som suger kraft.
Lycka till!

Mvh
General Portion snusare
Kranke
Posts: 27
Joined: 2006-04-28 1:22:17
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Kranke »

Som jag nämnda i huvudinlägget så har jag inga skumma saker i aktivitetshanteraren, utan bara tjänster jag själv valt att köra.

Systemet är väldigt nytt, kan inte tänka mig att jag ska behöva ominstallera det då.

Hittar varken virus eller spyware någonstans. Funderar dock över om det än någon tjänst i XP som börjar arbeta i bakgrunden, fast att jag är aktiv i systemet (det finns såna tjänster som är inställda att arbeta i bakgrunden när systemet inte haft aktivitet på X tid).
AMD64x2 4400+, GF 7800GT 256MB, A8N32-SLI Deluxe, 3GB DDR-DIMM, Antec Performance One P180
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Systemets Vänteprocess tar alltid all processorkraft som är över ungefär, då den håller slots lediga för andra program att ta, så den ska man itne klaga på. Men det verkar konstigt att din explorer tar så mycket.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Kranke wrote:Som jag nämnda i huvudinlägget så har jag inga skumma saker i aktivitetshanteraren, utan bara tjänster jag själv valt att köra.

Systemet är väldigt nytt, kan inte tänka mig att jag ska behöva ominstallera det då.

Hittar varken virus eller spyware någonstans. Funderar dock över om det än någon tjänst i XP som börjar arbeta i bakgrunden, fast att jag är aktiv i systemet (det finns såna tjänster som är inställda att arbeta i bakgrunden när systemet inte haft aktivitet på X tid).
Det är den gamla kassfilm.avi sjukan, den suger totalt slut på din maskin, ett sätt att få slut på detta är att ta bort orsaken (Filmen) :P
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

annars söker du på xp avi fix på google så hittar du rätt snabbt att det finns fixar till problemet
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Kranke
Posts: 27
Joined: 2006-04-28 1:22:17
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Kranke »

Tack, nu fick jag bort filen. Återstår att se om systemet trögar. På återhörande!
AMD64x2 4400+, GF 7800GT 256MB, A8N32-SLI Deluxe, 3GB DDR-DIMM, Antec Performance One P180
Post Reply