Fildelning - ett hett ämne

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Fildelning - ett hett ämne

Post by Najze »

Idag dömdes den 44-åriga mannen från Borås som stod åtalad för att ha delat ut musik via DC++, som vi tidigare skrivit om. Åtalet från IFPI gällde fyra stycken låtar och ledde till 80 dagsböter á 250 kronor, det vill säga totalt 20 000 kronor. Mannen dömdes för brott mot upphovsrättslagen.

Svenska IFPI är nöjda med domen och har lagt ut ett pressmeddelande:
"Det här är en seger för upphovsrätten och vi är naturligtvis positiva till att det blev en fällande dom. Upphovsrätten är det fundament som hela musikbranschen baseras på. För att branschen ska fortsätta att utvecklas och för att konsumenterna ska få tillgång till fler musiktjänster tex via Internet och mobilen så behövs en tydlig och välfungerande upphovsrätt", säger Ludvig Werner ordförande i IFPI Svenska Gruppen.
I pressmeddelandet kan man även läsa att IFPI kommer att fortsätta att anmäla privatpersoner som begår brott mot upphovsrättslagen via Internet och fildelning.

Även för den 22-åriga man från Norrköping som anmäldes för upphovsrättsbrott för att ha innehavit och delat ut filmen Rånarna, föll domen idag. Mannen dömdes till 80 dagsböter á 30 kronor, totalt 2400 kronor. Läs mer hos Norrköpings Tidningar.

Globala IFPI meddelade igår att man har anmält ytterliggare 8000 fildelare i 17 olika länder som brutit mot upphovsrättslagen. Ett flertal av dessa länder har tidigare inte haft några fildelningsåtal, varav några är Brasilien, Mexiko och Polen. De anmälda har använt diverse olika P2P-nätverk, Bittorrent, WinMX, Direct Connect med flera, för spridning av verken.
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Re: Fildelning - ett hett ämne

Post by Lyngan »

Löjligt att en person ska ta smällen för något tusentals gör varje dag i sverige. Vem har inte laddat hem lite låtar eller diverse? ::) Sänk priserna så kanske det minskar? en film eller spel ska inte kosta 500kr+
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Personligen har jag svårt att se någon lösning på "problemet". Hur man än vrider och vänder på det så går det inte ihop.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Det var fyra låtar det. Hur skulle det gå om man blev åtalad för att ha delat ut tusentals låtar ?

Finns ju försäkringar mot detta så alla kan gå säkra.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Najze wrote:Personligen har jag svårt att se någon lösning på "problemet". Hur man än vrider och vänder på det så går det inte ihop.
Med rätt pris och en simpel lösning (drm-löst t ex) börjar majoriteten köra legalt av lathet.
Visst, en minoritet av oss som tankar sitter på elitistiska nät där det går i full fräs, men större delen sitter på tpb och tankar i ~10kb och är osäkra på om det ens är rätt sak de får ned.

Problemet är väl att skivindustrin och filmindustrin inte ens vill testa vad som händer, man vill ju faktiskt ta lika mycket betalt, trots att man tjänar mycket mer på internetdistrubitionen.
Hade ju varit intressant att se vad som hände om saker kom i lite proportion, att hyra filmen via nätet blev billigare än i butiken pga av kvalitetsskillnaden.
Att köpa musiken i mp3 kostade en femtedel mot vad det gjorde på skiva, för kvalitetsskillnad och minskat pris tack vare distrubitionstypen.

För det som säljs på nätet, är sämre produkter än piratkopian, till samma pris som originalet, är någon förvånad över att det inte slår ut piratkopior i större grad?



Tillbaka till huvudämnet, det känns som ett stort hyckleri att köra med så höga böter. Poängen med lagar är att det är något som de flesta ska ta för givet och hålla med om, men i det här fallet är det inte så.
De höga böterna visar ju inte på något annat än att man vill peka finger och skrämmas. Statuera exempel.
Jämför fyra låtar mot vad man kan få böta för våldsbrott, våldtäkt och liknande. Fyra låtar skulle gå under kategorin snatteri om man tog dem i butik, 20000kr?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Handlade det inte om att personen delade ut låtarna också? En viss skillnad enligt mig.
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

Jag tycker det är dåligt varför inte lägga energie på mera extrema brott tex knark,misshandel m.m, och dom där böterna är inte så jätte höga så jag tror inte att det får folk att sluta.
Daff

Post by Daff »

20.000 kr var mycket för bara 4 låtar. Svenskt rättväsende?
Folk kommer undan med misshandel, rån, etc för mindre. :[

Aja, fortfarande större chans att vinna på lotteriet och bli miljonär än att åka fast för fildelning.

De stora piraterna är väl säkert på privata hubbar, om de äns hänger på DC++.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Känns bra att man får mindre straff för våldtäkt och rån än för fildelning. känns vettigt och så.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Man kanske ska ut och råna lite så man har råd att betala för musiken/filmerna... och åker man dit.. ja.. man kommer ju billgare undan än att fildela :)
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

När man gör saker som inte är riktiga brott olagliga så skapar man fortfarande riktiga brottslingar. Jag förstår inte hur man kan göra halva sveriges befolkning kriminella över en natt.

De enda personerna som förlorar på det är dom riktigt stora företagen som hand om dom komersiella artisterna, så som Lena PH och Per gessle, men dom gör inte riktig musik ändå. Och vem i hela helvete skulle vilja ladda ner deras musik undrar jag?
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

skulle vara så otroligt roligt om någon hade mage nog att råna en butik nåt sånt, och sedan vid förhören när han blir tagen, säga att han gjorde det för att ha råd med filmer och musik, och sen få böter för mindre än 20 lax..
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja har alldrig brytt mig om att åka fast när ja laddar hem.
iofs står internet på morssan så då borde jag inte kunna åka fast ändå :)

o sen omk man får 20k i bäter så har man laddat hem saker frö mins det dubbla.
fildelning är bra! tråkigt att folk ska åka fast :(
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Bodego
Posts: 146
Joined: 2006-08-06 0:50:57
Location: Sverige -Alingsås

Post by Bodego »

Ja, snacka om skrämselpropaganda. Svenska rättssystemet är rena rama skämtet.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Varför ens ta upp det här ämnet? Alla vet ju att alla piratbyrån-kommunister kommer fram och ska dampa sig.


Fri leech? Hur ska då artisterna försörja sig? Hur hade ni tänkt?

Däremot kan jag hålla med om att böterna är sjuka, för en liten svensk skitfilm (vem fan tittar på svenska ruttna skitfilmer förövrigt?)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

enix wrote:Fri leech? Hur ska då artisterna försörja sig? Hur hade ni tänkt?
Konserter, merförsäljning och skivförsäljning för jag vill fortfarande tro att människor köper de skivor som de verkligen anser vara värda pengarna.

De skulle kanske rentav vara nyttigt för musikbranschen att få leva under hårdare förhållanden. På så sätt kan man locka fram genuina musiker istället för talanglösa sammanympade pojk- och flickband med vinstintresse.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Finns även lite säkerheter...8)

http://www.idg.se/2.1085/1.79469
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

enix wrote:Varför ens ta upp det här ämnet? Alla vet ju att alla piratbyrån-kommunister kommer fram och ska dampa sig.


Fri leech? Hur ska då artisterna försörja sig? Hur hade ni tänkt?

Däremot kan jag hålla med om att böterna är sjuka, för en liten svensk skitfilm (vem fan tittar på svenska ruttna skitfilmer förövrigt?)
Jo, alla vet ju hur mycket en artist får när du köper en CD för 200KR... Själv vägrar jag köpa musik från nätet med DRM och sämre format såsom mp3/wma för samma summa som att köpa skivan i butik. Vägrar även köpa CDs med div. 'kopieringsskydd' och annat på, det är i min mening inte längre en musik-CD (redbook) vid det laget.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

enix wrote:Fri leech? Hur ska då artisterna försörja sig? Hur hade ni tänkt?
Inte för att jag är emot din ståndpunkt, men exakt hur livnär sig författare nu
när det finns kopieringsapparater överallt och bibliotek?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

IcePic wrote:
enix wrote:Fri leech? Hur ska då artisterna försörja sig? Hur hade ni tänkt?
Inte för att jag är emot din ståndpunkt, men exakt hur livnär sig författare nu
när det finns kopieringsapparater överallt och bibliotek?
Problemet har inte kommit till böckernas värld ännu men man kommer troligen att se samma problem där när det finns tillräckligt bra teknik för att kunna läsa böcker digitalt.
Det är inte många idag som läser böcker på en pocket pc (handdator).
Men med ny teknik kommer författare ha samma problem om inte ännu värre.
Det kommer att bli värre en Knuts Hamsuns ”Svält”.
Eller så får man hitta på något nytt…precis som alla andra.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Mr Einstein wrote:Problemet har inte kommit till böckernas värld ännu men man kommer troligen att se samma problem där när det finns tillräckligt bra teknik för att kunna läsa böcker digitalt.
Fast "kunder" som läst boken gratis på biblan kommer ju inte stödköpa den
efteråt, så oavsett om det finns digitalt eller inte så är ju redan faktumet sedan
länge att så gott som alla böcker av värde går att låna helt utan kostnad.
Trots det har inte bokbranschen gått omkull.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Det må såvara att vi lånar böcker, CD –skivor, tidningar mm gratis på offentliga bibliotek men detta betyder inte att det är gratis för biblioteken att låna ut dem.
Hur författararvoden ser ut eller fördelas inom biblioteksverksamheten har jag ingen aning om – men det är i alla fall inte gratis.
Domino

Post by Domino »

Hein wrote:Man kanske ska ut och råna lite så man har råd att betala för musiken/filmerna... och åker man dit.. ja.. man kommer ju billgare undan än att fildela :)
Påminner lite om "Fun with Dick and Jane"

kan inte mer än att hålla med!
SlimeBall
Posts: 153
Joined: 2004-04-22 18:42:55
Location: Västerås

Post by SlimeBall »

Denna lag suger big time, verkligen!

Jag är själv musiker, har dock själv inte producerat eget material...ännu!
Men när det kommer så vet jag, att vi kommer inte att sälja våra skivor till hutlösa 200kr/st! Vi kommer att ta en endast symbolisk summa för våra skivor. På så satt antar jag att vi kommer få sålt platina och allt vad det nu heter efter första veckan ;)

Pengar får man ändå tillräckligt av genom PR och spelningar, så varför snåla på in i det sista och suga ut dom sista korvörena ur folkets plånbok?

nej, enligt mig så finns det två lösningar:

1. Sänk priser med at least 50% (CD Skivor) Vinsten är ändå tillräckligt stor för att föda ett halvt land.

2. Legalisera fildelning och låt de giriga falla i deras egen grop och inse att de inte kan fortsätta i samma spår.
Amd64 3500+, 1gb ram, GF 7800GTX,200gb
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

SlimeBall wrote:Denna lag suger big time, verkligen!

Jag är själv musiker, har dock själv inte producerat eget material...ännu!
Men när det kommer så vet jag, att vi kommer inte att sälja våra skivor till hutlösa 200kr/st! Vi kommer att ta en endast symbolisk summa för våra skivor. På så satt antar jag att vi kommer få sålt platina och allt vad det nu heter efter första veckan ;)
Det verkar som om artister (åtminstone i USA) får mellan 10-15% av skivornas
pris, dock oftast som lån, så firman drar av för alla andra kostnaden de kan
uppfinna under tiden.
Hursomhelst, om du skulle producera musik i den vanliga fållan så kommer du
inte kunna påverka priset ner till 50% ens om du jobbade gratis. 8-/
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Locked