Fil delning?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

markmc wrote:Jag är imot copyright då jag anser att information ska vara fri.
Varför? Om jag skapar något så ska jag få bestämma över det, det ska inte tvingas vara fritt om jag inte vill att det ska vara det.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:So what... utländsk lag som utländsk lag. Det är bara det att det är jänkarna som har rekordet i att försöka tvings på oss sina tolkningar så det föll sig naturligt. Men givetvis skall jag erkänna att jag hade fel.
Man skulle på motsvarande sätt kunna säga att svensk lag inte har något med språk att göra utan bara är direktiv till domstolarna etc. och därför precis lika oväsentlig som den brittiska. Det handlar om den språkliga definitionen och hur "stöld" är ett juridiskt begrepp och därför har en inneboende koppling till lagen. I det fallet är svensk lag lika relevant som brittisk just eftersom stöld är ett begrepp som finns i båda länderna.
Det finns ju inget som förhindrar att definitionen på stöld skiljer mellan olika länder, speciellt på saker som inte är stöld i så vardaglig bemärkelse som att nisse tar pelles cykel och aldrig lämnar tillbaka den igen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Diskussionen är mer eller mindre meningslös då vi alla tycker olika.
Faktum kvarstår att nerladdningen är olagligt och att folk skiter i lagen, så även jag.
Det är märkligt att jag köper mer filmer nu än innan jag började med fildelning.
Det borde ju vara tvärtom.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Mr Einstein wrote:Faktum kvarstår att nerladdningen är olagligt och att folk skiter i lagen, så även jag.
Det är här vi har det intressanta, över en miljon svenskar uppskattas syssla med olaglig kopiering, om vi skattar siffran till en miljon slätt och likaså våran befolkning till nio miljoner slätt så har vi en lag som självt (utöver andra lagar) kriminaliserar 11% av befolkningen - detta är högst intressant ur en mer filosofisk synvinkel och är något vi alla kan ta ställning till.

Vi behöver inte blanda in något så analt som juridik i det hela.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja har alldrig köpt en dvd skiva med film på,kommer inte ens ihåg att ja köpt en vhs film heller.
för 2 år sedan önskade jag mig en dvd spelare till julklapp och nu har jag bara 2 filmer,en fick ja från aftonbladet o en fick ja när ja köpte skor :)

den senaska musik cdn ja köpte va absolut music31 för ganska så länge sen :P
dom ända skivorna ja köper är program o spel till datorn.

fildelning är bra på alla sätt tycker jag,är det någon som borde betala så är det väl min internetleverantör för det är deras fel att jag laddar hem.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Gebba wrote:är det någon som borde betala så är det väl min internetleverantör för det är deras fel att jag laddar hem.
Hur menar du? Kommer de hem till dig och tvingar dig att tanka?
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

jallabert wrote:
markmc wrote:Jag är imot copyright då jag anser att information ska vara fri.
Varför? Om jag skapar något så ska jag få bestämma över det, det ska inte tvingas vara fritt om jag inte vill att det ska vara det.
Du läste inte hela inlägget...
markmc wrote:Sen kan jag förstå att vissa såklart ska ha en summa för sina verk...
Gebba wrote:är det någon som borde betala så är det väl min internetleverantör för det är deras fel att jag laddar hem.
Titta här, sånna här mäniskor är en av dom värsta jag vet, skyller på någon annan. Visst, jag kan tänka mig att det kan vara ens ISPs fel att jag kan ladda hem, inte att det är min ISPs fel att jag laddar hem.

Den stora frågan är ju då; varför är det din ISPs fel?
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

jo men det är visserligen mitt fel,men det ända sättet dom kan ta betalt av mig på är igentligen om internetleverantören tar betalt av mig?

ja kanske har fel? visst finns det en liten chans att man får böter också,men ja borde inte kunna åka fast för det är ju morssan som internet står på =)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Pinto wrote:Stöld, inte stöld? jag bryr mig inte speciellt faktiskt. Jag ser inget fel med att ladda ner musik. Skivor är för dyrt, och dom ända artisterna som faktiskt förlorar på det är dom stora komersiella sådana. Och dom har så dom klarar sig ändå. Jag klarar av att sova om nätterna även ifall jag skäl metallicas musik.

Jag hade därimot missat en massa bra icke komersiell musik om jag inte hade kunnat ladda ner den. Det är mycket musik som jag har upptäckt på den vägen, och senare betalat för att gå och se artisten spela på en konsert. Det är där dom får in dom stora pengarna i vilket fall. Så ja känner mig inte som en tjuv i det aspektet.

När det gäller film och spel, så spelar jag väl en del. Och det är mest WoW och det betalar jag för, men även här laddar jag ner ett spel först för att prova ifall det är bra. De spelen som jag har fastnat för har jag faktiskt gått och köpt, och dom står här i min hylla.
Wörd

Angående filmer, så minns jag inte senaste gången jag laddade hem en. Det är inte samma sak som att kolla på TV eller bio.
Gebba wrote:är det någon som borde betala så är det väl min internetleverantör för det är deras fel att jag laddar hem.
Det är tobakföretagens fel att jag röker, det är McDonald's fel att jag är fet, det är vädrets fel att jag är förkyld (jag är verkligen det). Det är alltid lättare att skylla på andra :P

[EDIT]:[/b] Jag såg nu att du har "ändrat din inställning".
Last edited by _JesteR_ on 2006-11-09 20:02:36, edited 1 time in total.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

markmc wrote:
jallabert wrote:
markmc wrote:Jag är imot copyright då jag anser att information ska vara fri.
Varför? Om jag skapar något så ska jag få bestämma över det, det ska inte tvingas vara fritt om jag inte vill att det ska vara det.
Du läste inte hela inlägget...
markmc wrote:Sen kan jag förstå att vissa såklart ska ha en summa för sina verk...
Jo, jag läste det, men du sa ju att du vill att allt ska vara fritt, även om upphovsmannen vill något annat. Jag tycker också att det är bra om information är fri, men upphovsmannen ska själv bestämma om den ska vara fri eller inte.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

jallabert wrote:Jo, jag läste det, men du sa ju att du vill att allt ska vara fritt, även om upphovsmannen vill något annat. Jag tycker också att det är bra om information är fri, men upphovsmannen ska själv bestämma om den ska vara fri eller inte.
Jo, det har du rätt i! Grejjen är ju det att man kan tolka mitt inlägg som man vill och jag kan lika bra ha menat mig själv. Nu har jag lite halvskumma åsikter om allt och alla men det ska vi inte ta här för det handlar inte om fildelning.

Peace Out!
User avatar
robbobban
Posts: 501
Joined: 2006-10-17 18:10:59
Contact:

Post by robbobban »

Det är ju likest å tanka
CPU: Amd X2 4200+ @ 2600MHz | Minne: 2047 Pc3200 | HDD:410GB | Grafikkort: 9600SE 128MB
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

robbobban wrote:Det är ju likest å tanka
Huh?
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja menade att det igentligen inte skulle gå o ladda hem saker utan glocalnet för mig :)
men ja tycker bara det är bra,gratis musik är gint,mcdonalds är gott o äta på också ;D
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Det är dåligt för industrin och för oss användare. Vi kommer troligtvis få sämre utvecklade spel/filmer/musik om inte så många köper på lagligt sätt.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

kan bli så som du säger longstock men inte i alla fall.

programm o spel kan kräva en licens för att kunna uppdateras o för att kunna spela online spel måste man oftst köpa dom.
musiken blir nog inte sämre bara för vi köper mindre musik.
ja tycker det är väldigt bra att man inte köper så dålig musik som typ darin o bsshunter för då kommer dom bara göra mer o mer jobbiga låtar... :(
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Longstock wrote:Det är dåligt för industrin och för oss användare. Vi kommer troligtvis få sämre utvecklade spel/filmer/musik om inte så många köper på lagligt sätt.
Det beror väl på hur man ser det, hade industrin utnyttjat tillfället och folks lathet hade det gynnat dem själva. Se på steam och itunes.

För användarna har det gynnat på så sätt att många användare har en möjlighet att göra ett fullvärdigt test innan de köper, en möjlighet som vanligtvis inte finns. Jag menar, många spel släpps inte demo på, eller så kommer demot lååångt efter huvudsläppet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Gebba wrote:kan bli så som du säger longstock men inte i alla fall.

programm o spel kan kräva en licens för att kunna uppdateras o för att kunna spela online spel måste man oftst köpa dom.
musiken blir nog inte sämre bara för vi köper mindre musik.
ja tycker det är väldigt bra att man inte köper så dålig musik som typ darin o bsshunter för då kommer dom bara göra mer o mer jobbiga låtar... :(
Vad som är bra eller dålig musik hör inte hit egentligen.
Om man ska använda fildelning för att sålla bort dåliga artister så är ju risken att man även sållar bort bra artister.
Jag tror inte heller att musiken kommer att bli sämre bara för att artister får in mindre pengar.
Man skriver inte bättre låtar bara för att man dricker champagne ur guldkantande champagneglas.
I ett litet land som Sverige så kan nog säkert en och annan artist gå under men då beror det inte på fildelning utan
för att man skapar skitmusik som ingen vill lyssna på eller så skapar man musik för en väldig liten publik.
Ta Per Gessle t ex, mannen är fullbruten av pengar och ändå har han mage att klaga på att folk snor pengar från honom.
Och om fildelning är så katastrofalt så kan man undra varför Per Gessle överhuvudtaget fortsätter som musiker.
Tydligen är det fortfarande lukrativt att skapa musik.
En annan sak som är mycket märkligt är att Bert Karlsson lyckades sälja sin skivstudio.
Jag menar… vem köper en skivstudio i dessa dagar när få vill betala för musiken?
Här måste ligga en hund begraven.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:So what... utländsk lag som utländsk lag. Det är bara det att det är jänkarna som har rekordet i att försöka tvings på oss sina tolkningar så det föll sig naturligt. Men givetvis skall jag erkänna att jag hade fel.
Man skulle på motsvarande sätt kunna säga att svensk lag inte har något med språk att göra utan bara är direktiv till domstolarna etc. och därför precis lika oväsentlig som den brittiska. Det handlar om den språkliga definitionen och hur "stöld" är ett juridiskt begrepp och därför har en inneboende koppling till lagen. I det fallet är svensk lag lika relevant som brittisk just eftersom stöld är ett begrepp som finns i båda länderna.
Varför citerar du då inte den svenska lagtexten?
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910
Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna
sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse
i högst två år.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Gebba wrote:fildelning är bra på alla sätt tycker jag,är det någon som borde betala så är det väl min internetleverantör för det är deras fel att jag laddar hem.
Så internetleverantören skall kunna hållas ansvarig för kundernas gärningar? Vägverket skall betala skadeståndet för de som blir påkörda? Min farsa som garanterat aldrig tankar ner något skall betala din nedtankning på sin interneträkning? (Internetbolagen kommer att ta ut kostnaderna av kunderna, med marginal)

Inte ett hållbart argument.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Varför citerar du då inte den svenska lagtexten?
Därför att den både är bekant och lätt att hitta. Eller försöker du kanske säga att jag utelämnade den för att den inte tjänar mina syften?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

staretsen wrote:
Big_Bird wrote:Varför citerar du då inte den svenska lagtexten?
Därför att den både är bekant och lätt att hitta. Eller försöker du kanske säga att jag utelämnade den för att den inte tjänar mina syften?
Nej, jag kan inte förstå vad det skulle tjäna till att utelämna den svenska lagtexten. Upplys mig gärna om du kommer på något ondskefullt sätt att utnyttja utelämnandet. Men eftersom den är både lättförståelig och lätt att hitta är den också en relevantare grund för en diskussion om begreppet stöld i det svenska språket.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Kul detalj om stöld: för att ett tillgrepp ska utgöra stöld måste det innebära skada, inte enbart medföra skada. Det som byter "ägare" måste ha ett faktiskt förmögenhetsvärde. I ett fall från 90-talet kom HD fram till att tillgrepp av pass inte är stöld eftersom passet i sig inte har något värde.
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

Nu kommer lite dum text med många ogenomtänkta aspekter men, here goes,

Fildelning är bra för att det tar död på de stora komersiella artisterna som bara gör musik för att tjäna pengar på det, dessa artister är ju ändå ganska värdelösa enligt de flesta.

Om nu dessa dör ut så kommer mer ordentlig musik komma fram lättare och skulle inte bli skymda av de kommersiella artisterna som bara vill tjäna pengar på sin skitmusik.

Resultatet är att de som gillar de kommersiella artisterna skulle bli smartare och börja lyssna på ordentlig musik, OCH det skulle finnas MER ordentlig musik till LÄGRE pris för dessa artister vill inte tjäna pengar utan bara distribuera sin musik, och utan de kommersiella artisterna och stora skivbolagen som pumpar upp priserna skyhöga så skulle det också FÖRBLI billigt. Perfekt alltså.

Om nu verkligheten bara var lika simpel.
Glossolalia coats my skin
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

ulflaban wrote:Fildelning är bra för att det tar död på de stora komersiella artisterna som bara gör musik för att tjäna pengar på det, dessa artister är ju ändå ganska värdelösa enligt de flesta.
Ser du problemet?
Post Reply