Strul vid ominstallation, partitionerna huller om buller, hj

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
thomasl
Posts: 29
Joined: 2004-12-11 13:40:01
Location: Åtvidaberg
Contact:

Strul vid ominstallation, partitionerna huller om buller, hj

Post by thomasl »

Bakgrundsfakta:
Laptop HP Compaq NX7300
80 GB HD uppdelad i C: på ca 15GB och resten på D:

Skulle installera om systemet och la över allt viktigt på D: som brukligt. Körde igång HP:s recoveryprogram som jag har använt mig av en gång förut. Nu fick den andra skivan för sig att inte funka som den skulle så programmet slutade funka på 47%. Stängde av och körde istället vanliga XP-skivan. När jag kommer till mina partitioner så ser jag att HP:s program har fifflat med dem så att C: är ca 8 GB FAT32 och resten opartitionerat. Fick panik och stängde av och nu sitter jag här och ser hur viktiga program, mail och dokument sedan nästan 10 år tillbaka kan gå förlorade (har en del på backup men ändå).

Hur ska jag gå tillväga för att kunna få tillbaka allt eller någonting iaf?

Kan Partition Magic hjälpa mig?

Tänkte koppla in hårddisken med adapter till min gamla stationära men det går ju inte då 2.5:an är S-ATA och det har jag inte i den stationära.

Planerar att sticka iväg och köpa en ny hårddisk imorgon åtminstone, men det hjälper mig ju föga.

Finns det adapter från 2.5" S-ATA till 3.5" IDE? Eller kanske S-ATA till PCMCIA eller liknande? Måste ju först kunna komma åt disken för att överhuvudtaget ha en möjlighet att kunna få tillbaka någon information på den.

HJÄLP!
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Litar inte på OEM tillverkarnas diskar själv, brukar alltid blåsa rent på nya bärbara.

Men iaf så är det mest troligt att HP skivan partionerat disken så som den var när du köpte den, med andra partitioner än vad du använde dig av sist.

Finns adaptrar för 2.5" till 3.5", bla. på datorbutiken har en själv och fungerar bra.

Kör recovery verktyg på 2.5" disken i en stationär, te.x active uneraser.
thomasl
Posts: 29
Joined: 2004-12-11 13:40:01
Location: Åtvidaberg
Contact:

Post by thomasl »

Skaffade en extern USB-låda för SATA-disken och fixade program för att leta runt på disken.
R-Studio identifierade partitionen som fanns innan och så, hittade en jäkla massa filer. Men innan den hann klart så stannade den på ett ställe i evigheter och ville inte längre.
Så jag bytte och testade GetDataBack istället.
Den hittade också partitionen och en massa filer. Gjorde en image-fil av dem, men precis i slutet fick jag blåskärm. Vet inte om den hann helt klart men alla image-filer fanns på hårddisken åtminstone.
Så då testade jag att öppna dem i programmet och sökte igenom dem. Precis i slutet så fick jag återigen blåskärm, noterade felet KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR.

Det konstiga, vid båda tillfällena, är att första ide-kanalen med mina två hårddiskar på slutade att funka. De fanns inte vid en reboot. Var tvungen att gå in i datorn och pilla lite, tog bort och satte dit kablar och sånt. Sen funkade det igen.

Vad i hela friden kan det vara som gör att den inte lyckas fullfölja återställningen?
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Tror det har att göra med image filen av hårddisken att göra, testa S-ata disken i en annan dator om du har möjlighet, händer det ingenting där är det någonting annat.

"This can be caused by a boot sector virus, problems with the hard drive,
or memory problems."

Du fick ingen felkod 0x00000077 ovs?
thomasl
Posts: 29
Joined: 2004-12-11 13:40:01
Location: Åtvidaberg
Contact:

Post by thomasl »

Jodå den felkoden fick jag också.
Kollade systemloggen och såg följande:
"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk1\D under en växlingsåtgärd."

Mina program jag använder är installerade på D: så då är det kanske inte så konstigt om det strular, med fel på disken.

Ska göra en nyinstallation av XP imorron på min andra disk och bara installera GetDataBack och börja om från början.
thomasl
Posts: 29
Joined: 2004-12-11 13:40:01
Location: Åtvidaberg
Contact:

Post by thomasl »

Installerade om Windows på den andra disken och sökte igenom 2.5:an med GetDataBack igen. Hittade samma partitioner, gjorde en image-fil på C: (den enda disken) nu men nu hann jag inte mer än en halvtimma (av ca 2 timmar) innan exakt samma blåskärm dök upp.

Nu hittar jag dock inte någon varning i systemloggen, bara detta fel:
"AMLI: ACPI BIOS försöker läsa från en felaktig I/O-portadress (0xcfc) som finns i skyddat adressintervall som tillhör 0xcf8 - 0xcff. Detta kan resultera i instabilitet i systemet. Kontakta återförsäljaren för teknisk support."

Verkar omöjligt att få tillbaka nåt från disken trots att programmet verkar göra sitt jobb...
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Ska du göra en rå image-fil kan du väl köra dd från en linux-live cd?
thomasl
Posts: 29
Joined: 2004-12-11 13:40:01
Location: Åtvidaberg
Contact:

Post by thomasl »

486-moddare wrote:Ska du göra en rå image-fil kan du väl köra dd från en linux-live cd?
Jag tänkte göra en image-fil genom GetDataBack och sen plocka ut så mycket jag kan därifrån. Vet inte om man kan göra det från vilket program som helst?

Linux har jag aldrig någonsin använt så det ger jag mig helst inte in på nu. Ska testa en annan burk som jag har ståendes här för att se så det inte är något hårdvarufel som gör att blåskärmarna dyker upp.
thomasl
Posts: 29
Joined: 2004-12-11 13:40:01
Location: Åtvidaberg
Contact:

Post by thomasl »

Den andra burken var helt körd, kom inte ens så långt att jag kunde installera GetDataBack innan den startade om, blåskärmade eller bara slutade svara.

dd på Linux Live, vad är det då?
thomasl
Posts: 29
Joined: 2004-12-11 13:40:01
Location: Åtvidaberg
Contact:

Post by thomasl »

Det hela löste sig. Det visade sig vara en minneskrets i min gamla häck som strulade. Plockade loss den och körde vidare med 512MB. Aningen långsammare men inga blåskärmar efter det. Drog över hela 2.5:an till en annan disk, och sen packade upp allt till en tredje disk. En snabbtitt och allting verkar se ut som det ska. Fan vad skönt, nu ska jag bara hitta en ny skärm till laptopen också.
Post Reply