Age of Empires 3 & vista!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Age of Empires 3 & vista!

Post by w0mbat »

Halloj!

Installerade AOE3 på min dator nu idag, och har windows vista home premium som operativsystem.
Installationen fungerade som den skulle, men jag fick tanka den nyaste patchen manuellt eftersom autoupdaten inte fungerade med vista.
Problemet är att när man ska starta spelet så kommer först AOE3 logon upp på skärmen, sen försvinner den, och inget mer händer.

Om man sedan kollar i aktivitetshanterarern under processer ligger en som heter age of empire 3, men däremot ligger det ingen såndan under program.

Nån som har någon koll på vad som kan vara problemet?
Har långt bättre datorn är systemkraven iaf, så kan inte vara hårdvaran som spökar iaf.

Tack på förhand för vilka tips ni nu kan komma med, och om ni undrar något mer är det bara att fråga.

*har testat*:
Har uppdaterat mina drivrutiner till grafikkortet
Testat att köra i windows xp kompatibelt läge
klickat i att den alltid ska startas som administratör

MVH
wombat
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Spelet är inte kompatibelt med DEP, så lägg till ett undantag för det i DEP-reglerna. (DEP för alla program är inte påslaget som standard)

Image
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Har inte dep för alla program påslaget, är det fortfarande det som spökar?

Om svaret är ja: vad har det för andra effekter om jag slår på DEP?
att jag kommer behöva gå in och manuellt sätta massa program som undantag för att kunna starta dem?
Last edited by w0mbat on 2007-08-12 22:38:41, edited 1 time in total.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Hmm, då måste det väl nästan vara något annat. Noterade bara att det inte fungerade med DEP när jag försökte. Skall boota om och försöka med DEP i standardläge och se vad som händer. Noterar här om fem minuter.
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

mkk wrote:Hmm, då måste det väl nästan vara något annat. Noterade bara att det inte fungerade med DEP när jag försökte. Skall boota om och försöka med DEP i standardläge och se vad som händer. Noterar här om fem minuter.
Hehe orkade vänta 10 minuter, testat ännu? och isf vad hände? ^^
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Stötte på lite strul, men inget problem med att få spelet att starta efteråt, "tyvärr".
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

USch, förstår inte vad det kan vara, brukar kunna luska ut hur jag ska lösa mina problem själv, men när man inte ens får ett felmeddelande och inte heller hittar folk med liknande problem på internet blir det väldigt svårt :(

Har ett antal spel installerade och det är bara aoe3 som jag inte får att funka...

Ska väll testa o ringa supporten imorgon, men med tanke på att det ofta känns som om supportpersonerna är rätt okunniga har jag inga större förhoppningar :(
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Prova även en gång med UAC avstängt för säkerhets skull. Ifall det kunde vara den som strular med just licens-rutan som bara kommer upp första gången man startar AOE3.
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Förlåt min okunnighet, vet inte ens vad UAC står för och hur jag stänger av det :-/
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Mitt fel. :) UAC är det i Vista som ser till så att de där frågerutorna kommer upp så fort man försöker göra något viktigt. ;) Inställningen hittas under användarkonton i kontrollpanelen. Med det avstängt så startas program i administratörs-läge som det var i XP.

Image
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det var nog en felstavning av ACU, Armored Command Unit.

Skämt åsido, detta hände mig med gamla Far Cry, trodde det var fel på skivan men det löste sig, minns inte riktigt hur. Inte mycket till hjälp va? ;/
Har du försökt installera om? Patcha?
meh
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

Joel:
Jag har försökt med o installera om
Jag har testat med olika patchar

Mkk:
Jag testade utan UAC, och då blev det värre än innan, "aoe3 logo bilden" kom aldrig upp, och hela datorn hängde sig i princip så fick göra en norsk omstart :(
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

w0mbat wrote:..//.. norsk omstart :(
Vad är det? Att bränna huset?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Hipshot wrote:
w0mbat wrote:..//.. norsk omstart :(
Vad är det? Att bränna huset?
Hålla in Pwr-knappen?
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

El_Raspberry wrote:Hålla in Pwr-knappen?
yupp


*uppdatering:

Pratat med microsoft support i ungefär en timma igår morse, dem föreslog massa åtgärder som jag mestadels redan testat, och ett par saker jag inte testat, inget av det funkade dock, så fick nått program som samlade ihop massa information om min rigg som jag skickade till supporten så skulle dem klura på det och återkomma till mig senare i veckan, så ska bli intressant och se om dem kan komma på vad som är fel. Jag har iaf ingen aning om vad det kan vara som spökar.
johanlund
Posts: 3
Joined: 2007-08-16 13:02:56

Post by johanlund »

Jag har exakt samma problem med AOE 3. Har du lyckats lösa det?
johanlund
Posts: 3
Joined: 2007-08-16 13:02:56

Fixat!

Post by johanlund »

Jag har lyckats lösa mitt problem - det visade sig att mitt antivirusprogram Norman behövde stängas av.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag spelade aoe 3 i vista har för mig jag körde det i xp kompatibelt läge så funkade det hmmm tror inte jag gjorde nått annat
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Re: Fixat!

Post by w0mbat »

johanlund wrote:Jag har lyckats lösa mitt problem - det visade sig att mitt antivirusprogram Norman behövde stängas av.
Hmm har norman antivirus, dock inte lyckats stänga av det, hur gör jag för o stänga av skiten så jag kan kolla om det funkar? Förstår verkligen inte varöfr det inte finns nån avstängningsknapp till norman, alla andra virusprogram jag haft har haft det som alternativ. Men om det finns på norman har jag iaf inte lyckats hitta det!
johanlund
Posts: 3
Joined: 2007-08-16 13:02:56

Post by johanlund »

Högerklicka på Norman-ikonen nere till höger. Välj "Stoppa genomsökning vid åtkomst". Då fungerar AOEIII!
w0mbat
Posts: 83
Joined: 2002-03-29 0:48:40
Contact:

Post by w0mbat »

johanlund wrote:Högerklicka på Norman-ikonen nere till höger. Välj "Stoppa genomsökning vid åtkomst". Då fungerar AOEIII!
Tackar, det funkade helt utmärkt, inte hunnit spela ännu då jag har universitetsnollning på tapeten för tillfället, men nu vet jag att jag kan spela det när det har lugnat ner sig i alla fall :)
Post Reply