Sågar du sidovagn?GuessWho wrote:(...) med sidovagn (...)
Håller på att ta kort för att kunna köra på min restaurerade Ural(med sidovagn)
Alltid kul att köra med någon annan om inte annatGuessWho wrote:Det blir nog inget med det. När jag väl har kortet och hoj så skulle jag kunna åka till Örebro någon helg om jag känner för det. Fast då behöver jag inte längre hjälp med att ta kortet... fast det finns väl alltid utrymme för förbättringar ändå.
Helt rätt, körskolehojarna har ju oftast skydd runt motor och styre just för att man ska kunna droppa dom utan att bli stående med en okörbar hoj.GuessWho wrote:Ja det är klart, ska jag lägga någon hoj så får det gärna vara körskolans. Det är väl delvis sånt man betalar för också när man tar körlektioner, att misshandla hojarna med att lägga dem, slita onödigt mycket på koppling o.s.v.
Sporthojar är obekväma, men oftast inte pga av sittdynan. Klart att sittunderlaget tär mer på baken än en soffa, men den tunna sadeln är just tunn för att du ska kunna flytta runt kroppen på sadeln utan att lyfta röven "ur" sadeln varje gång. Obekvämheten kommer oftast av den framåtlutade körställningen, vilket är murder i stadstrafik. När man kommer ut på landsvägen så kommer fartvinden mot överkroppen att ta bort vikt från handlederna och körställningen blir vettig. Tvärtemot blir det med en hoj som man sitter rakt på, bekvämt i staden men i fart så spänner man nacke och armar för att hålla sig kvar.GuessWho wrote:R1:orna är snygga, helt klart. Men jag vet inte, har inte kört något sådant, men ser ut som att det skulle kunna vara obekvämt om man kör längre sträckor på en hoj som har något som mer liknar sittunderlag än en sadel. Sen är det ju svårt att veta i förhand hur man kommer nyttja hoj när man väl har den, men om det blir mycket långrundor med övernattningar och sånt skulle det kunna vara praktiskt att ha topbox och/eller packväskor och det ser väl inte riktigt klokt ut på de mest anorektiska sport-race hojarna. Samtidigt så gillar jag det sportiga och vill inte ha en stor Goldwing med sidovagn och husvagn (Har faktiskt sett någon dra husvagn efter goldwing).
Så det skulle vara trevligt med något som är tillräckligt med touring för att fungera på längre rundor samtidigt som man vill ha något tillräckligt sportigt för att det ska vara smidigt att köra. Så sport-touring tror jag skulle passa mig.
Sen när det gäller ekonomin. Ja, man vill ju inte enbart gå efter att ta den billigast möjliga hoj oavsett vad det är för något. Men jag är inte gjord av pengar heller och det kostar ju att ta körkortet också, de kläder jag haft när jag kört med far är inte så bra heller så det måste jag väl också skaffa nytt, men behöver inte på direkten.
Så som första hoj hade jag tänkt något lite billigare. Som 20kkr - 30kkr ungefär. Ett par tusen över 30kkr kan gå det med. Men inte 40-50kkr eller mer.
Köper man en hoj för 20-30kkr så bör det inte vara så stort prisfall heller om man säljer den om ett par år. Sen är det ju skillnad också om man redan har en hoj och vill byta upp sig, om man säljer den gamla först så räcker det att lägga till mellanskillnaden.
sporthoj.com är det absolut största forumet för hojar, och det finns massor med information att få tag i där även när inte gäller de senaste sporthojarna. Gäller bara att titta i rätt forumsdel, och sålla rejält bland dom värsta inläggen. Men i stort sett så brukar det vara ganksa städat när det är seriösa frågor som diskuteras. Jag är med där under snarlikt nick som jag har här.GuessWho wrote:Sen funderar jag lite på mc forum också. Har du några tips där?
Jag har sneglat lite på Sporthoj.com, men det verkar mestadels vara race hojar och köra på bana som gäller där? Själv hade jag tänkt att ha en hoj där framhjulet går ungefär lika många mil som bakhjulet och inte något som reser på sig bara man tittar på gasen. Även om jag gärna har något som är hyfsat smidigt och sportigt.
Nej, det går bra. Tack!GuessWho wrote:Det låter härligt. Är det för sent att gratulera i efterskott ?
Jag har aldrig kört med sidovagn. Skulle kunna vara intressant att prova. Men man skulle nog riva många koner på vägverkets högfartsbana. :pübermensch wrote:Sågar du sidovagn?
Håller på att ta kort för att kunna köra på min restaurerade Ural(med sidovagn)
Delad glädje är dubbel glädje brukar det väl heta.phastas wrote:Alltid kul att köra med någon annan om inte annat
På körskolan körde jag Zephyr 750. Man sitter upprätt ungefär som på en offroad hoj, fast detta är en gatuhoj och det finns inga kåpor på den. När man körde på 90-väg och motorväg märkte man faktiskt att man tog upp en del vind, speciellt om det dessutom kombineras med motvind. Eftersom det var så korta sträckor så var det inte direkt tröttande. Men det var ändå så att man tänkte att det kan bli jobbigt i längden.phastas wrote: Obekvämheten kommer oftast av den framåtlutade körställningen, vilket är murder i stadstrafik. När man kommer ut på landsvägen så kommer fartvinden mot överkroppen att ta bort vikt från handlederna och körställningen blir vettig. Tvärtemot blir det med en hoj som man sitter rakt på, bekvämt i staden men i fart så spänner man nacke och armar för att hålla sig kvar.
Är det aerodynamiken eller att man får vikten långt bak som gör det?phastas wrote:Packning. Toppbox är nog det sämsta man kan sätta på en hoj, förändrar köregenskaperna mer än nått annat. Bra om man vill köra sin pizza hem kanske, men...
och om du någon gång ska ha med passagerare så hamnar de i ryggsäcken?phastas wrote:Jag brukar ta en ryggsäck och lägga på passagerarplatsen och spänna fast.
Då vet du varför det sägs att det var bättre förr.Herr Thomas wrote:På den gamla goda tiden, runt 1980 eller så när jag tog körkort för lätt MC var det en baggis att ta "lappen" och billigt var det också. När man fyllde 18 var det bara att gränsla en tung MC utan några som helst begränsningar.
Stort grattis!GuessWho wrote:Jag klarade det
Tackar, tackar.fretol wrote:Stort grattis!
You bet, om inte annat så kan jag ju tipsa om vägar runt Örebro så man slipper nöta motorvägGuessWho wrote:Delad glädje är dubbel glädje brukar det väl heta.
Jag kan ju säga till när jag köpt något om du är intresserad.
Nu är ju Zephyr en väldigt naken motorcykel med konservativ körställning om man säger så, så jag kan mycket väl tänka mig att man fångar mycket fartvind med den. Och som körskolehoj passar den ju perfekt då den ligger rätt till med kubik, inte väger alltför mycket och med en körställning som gör manöverprov och körning i stadstrafik enkelt.GuessWho wrote:På körskolan körde jag Zephyr 750. Man sitter upprätt ungefär som på en offroad hoj, fast detta är en gatuhoj och det finns inga kåpor på den. När man körde på 90-väg och motorväg märkte man faktiskt att man tog upp en del vind, speciellt om det dessutom kombineras med motvind. Eftersom det var så korta sträckor så var det inte direkt tröttande. Men det var ändå så att man tänkte att det kan bli jobbigt i längden.
Det är ju svårt att säga hur man kommer bruka motorcykel innan man har det... men kan tänka mig att det blir mest 70 och 90 väg. Finns ju en del fina landsvägar. Klart att det blir stadskörning också, men borde inte bli så ofta man kör mer än en halvtimme stadskörning i sträck
Både och. Vikten vill man hålla så nära CG som möjligt, och med en toppbox så placerar man den så långt bort som det bara går. Det i kombination med aerodynamiken gör det till det sämsta valet när det gäller att stuva packning. Man kan tycka att det inte borde spela så stor roll eftersom den ligger bakom föraren, men det är mellanrummet mellan föraren och toppboxen som spökar, vilket i sig kan leda till självsvängningar. Sidoväskor är inte lika illa, då dom sitter närmare CG och i luft som är "smutsig" hela vägen förbi mc. Ryggsäck på passagerarsadel kommer aerodynamiskt sett i kontakt med föraren.GuessWho wrote:Är det aerodynamiken eller att man får vikten långt bak som gör det?
Borde inte den vind kåpor+förare upptar ta bort mycket av vinden från toppbox?
Umm...just detGuessWho wrote:och om du någon gång ska ha med passagerare så hamnar de i ryggsäcken?
Så... du ska ha din hornet och en offroad och sen en till hoj? Blir det inte lite trångt i lägenheten?redhat wrote:Jag funderar på att köpa en till hoj nu till hösten och jag sneglar lite på en Husaberg 650 -01. Någon som vet om det finns några klassiska fallgropar på den och vad kostar försäkringen?
Nästa vår så blir det nog en KTM 990 (eller 950) Adventure om jag inte hunnit ångra mig.
Jao, men jag undrar om inte Husan får stå i garaget då. Sålänge man är singel är det iofs möjligt att ha båda i lägenheten!GuessWho wrote:Så... du ska ha din hornet och en offroad och sen en till hoj? Blir det inte lite trångt i lägenheten?
Fast klart, en 4-5 hojar i vardagsrummet, en duk och projektor, sen kan du och dinna polare sitta på varsin hoj och glo på någon bra film.
Vad försäkringen kostar, ja det får du kolla upp vad det blir för dig. Men försäkringsbolag brukar ha offroad försäkringar som inte brukar vara så dyra. Skulle gisa på att den blir billigare än din Hornet i försäkring.
Grattis till hojen! Ett klokt val medGuessWho wrote:Om någon undrar om det blev någon hoj så kan jag säga att, ja det blev det.
Till slut blev det en Kawasaki ZR-7S. En touring/sport-touring hoj med halvkåpa. Ganska neutral körställning på gott och ont. Det blir inte så ansträngande i stadstrafik men i högre hastigheter så får man krypa ihop mer om man inte vill blåsa av.
Oooh, husor...-00 och -01 modellerna brukar var väldigt billiga, och det för att dom dras med ett välförtjänt rykte om att rasa. Har sett ett flertal av dom i bitar. -02 och framåt så blev det mycket bättre. ¨redhat wrote:Jag funderar på att köpa en till hoj nu till hösten och jag sneglar lite på en Husaberg 650 -01. Någon som vet om det finns några klassiska fallgropar på den och vad kostar försäkringen?
Nästa vår så blir det nog en KTM 990 (eller 950) Adventure om jag inte hunnit ångra mig.
En bekant skaffade nyligen en offroad, jag frågade idag vad han tog för försäkring på den. Men det var en gammal hoj han skaffade, en 80-talare, så han valde bilsport & mc's Classica försäkring. Den försäkringen är skitbra, helårs helförsäkring och kostar bara som en familjepizza, lite synd att man måste köra något från första världskriget bara.redhat wrote:Vilket försäkringsbolag är billigast på Husaberg då?
Sen kan ju flera faktorer spela in på vad din försäkring kommer att kosta. Hur gammal du är, var du bor, hur länge du har haft körkort, om du har andra försäkringar i samma bolag, om du är medlem i smc och/eller någon klubb och dylikt.Din mc ska vara landsvägsregistrerad och finnas med bland nedanstående mc-modeller för att du ska kunna teckna Offroadförsäkringen.
...
Husaberg-modeller: FE 400 /E, FS 400 E, FE 450, FS 450 E, FE 501 /E, FE 501 Odin, FE 550 E, FC 600 Odin, FE 600 /E, FE 600 Odin, FR 600 E, FE 650 E, FS 650 E
...
Varför har du hojen i lägenheten om du har garage?redhat wrote:Jao, men jag undrar om inte Husan får stå i garaget då. Sålänge man är singel är det iofs möjligt att ha båda i lägenheten!
Tack Tyckte modellen såg ganska bra ut och verkade vara en okej första hoj. Sen inte så dyr för en relativt ny och fräsh hoj, även om det landade en bit över 30k. Var lite sugen på en VFR ett tag men antingen verkade det vara 5000 - 7000 mil eller mer, eller så ville de ha ganska mycket för dem. Kanske är värda det. Men någonstans får man dra gränsen. Körkortet var ju inte heller gratis...phastas wrote:Grattis till hojen! Ett klokt val med
Låter ju inte så dyrt. Enda med biltema är att de verkar nästan ha en fanatisk sekt till att märka precis allt med biltema märkning. Skulle inte bli förvånad om personalen t.o.m. har biltema märkta underkläder. Är kanske inte det tuffaste märket att ha på sin hoj.phastas wrote:Om du känner att körställningen är för upprätt så kan du byta styret till ett lägre, typ crosstyre. Även om det bara är några cm lägre som kommer det bli stor skillnad på körställningen, och om det är bredare än original så kommer hojen kännas mer lättstyrd och kontrollerbar genom den ökade hävstångseffekten. Och se tuffare ut
Biltema har ett för under 300 kr som säkert skulle fungera ypperligt
Nya kläder är alltid trevligt, och en säkerhets fråga oxå. Beror ju förstås på huuuur gamla sakerna är och sitter, men ett sladdrigt ställ från 80-talet sviker på alla säkerhets- och modepunkter. Hlälm likaså, bör bytas efter 5-6 år. Fast jag vet ju hur svårt det är att slänga nått som var dyrt...GuessWho wrote: Tack Tyckte modellen såg ganska bra ut och verkade vara en okej första hoj. Sen inte så dyr för en relativt ny och fräsh hoj, även om det landade en bit över 30k. Var lite sugen på en VFR ett tag men antingen verkade det vara 5000 - 7000 mil eller mer, eller så ville de ha ganska mycket för dem. Kanske är värda det. Men någonstans får man dra gränsen. Körkortet var ju inte heller gratis...
Sen ska man väl ha lite nya kläder någon gång också. Har ett gammalt skinnställ som jag har haft när jag åkt ihop med far. Inte senaste modellen direkt. Fast ser inte så hemskt ut (om du frågar mig). Men ja, någon gång vill man väl ha lite nytt. Lutar åt att det blir någon gång i vinter/vår så man har fräsha grejer till nästa säsong.
Sen vad tror du om Örebro, blir det någon helg med bra väder innan vintern är här? (Du kan pm:a om du vill)
Just det styret har bara ett lite blått "B" i mitten, men vill man betala det tredubbla för ett Pro-Taper är det ju bara att göra det . Vill man ha ett FatBar så lägger man på ett par hundringar till på styret och en massa mer för nya fästen (om man inte gör en fuling och fräser ur dom man har).GuessWho wrote:Låter ju inte så dyrt. Enda med biltema är att de verkar nästan ha en fanatisk sekt till att märka precis allt med biltema märkning. Skulle inte bli förvånad om personalen t.o.m. har biltema märkta underkläder. Är kanske inte det tuffaste märket att ha på sin hoj.
Men skulle vara intressant att se vilken skillnad annat styre på samma hoj ger. Får fundera lite på det. Annars tycker jag den är ganska lättstyrd redan. Kanske bara för att jag är så stark (eller så kanske jag fegkör för mycket ?).
Blir svårt att få till en tur tillsammans...jobba utomlands, jobba på huset hemma (bygger övervvåning) och en massa andra tusen grejer som händer just nu betyder att planerad körning existerar inte längre, utan det blir lite med tjejen övningskörning och när hon tröttnar på mig och skickar ut mig på en korttur på kvällen. Men vill du ha hjälp med styret så kan man ju försöka få ihop nåttGuessWho wrote:Efter allt pissväder, ostadigt väder och bara bra väder när man inte är ledig, så kom en ledig lördag med bra väder. Så jag var ut och tog en skön runda. Höll inte riktigt koll på hur långt den hade gått innan jag körde iväg, men blev väl i runda slängar en 15-20 mil idag. + att jag stannade vid någon mindre spelhall och körde ett par omgångar Outrun 2
Var skönt att komma ut. Ibland hade jag vägarna mer eller mindre för mig själv vilket är fint för då kan man köra lite som man vill. Oavsett om man känner för att dra på lite extra eller cruisa runt. På hemvägen mötte jag hyfsat många bikers och hälsade på de flesta.
Till er som har motorcykel,
Har ni kommit ut och kört mycket på sistånde eller har det inte blivit så mycket med det?
Åker ni mycket till diverse träffar och evenamang eller bara tar egna rundor?
Brukar ni åka själv eller är ni ett gäng som brukar vara ute och köra?
I göteborg samlas vi varje lördag och söndag Vid stadsbiblioteket brukar bli ett 50 tal hojjar blandat med sport /turing /Motards sen kör vi åt olika håll beroende på takt och körstil, brukar bli 5 timmar åka inklusive fika etc. Otroligt trevligt.GuessWho wrote:
Till er som har motorcykel,
Har ni kommit ut och kört mycket på sistånde eller har det inte blivit så mycket med det?
Åker ni mycket till diverse träffar och evenamang eller bara tar egna rundor?
Brukar ni åka själv eller är ni ett gäng som brukar vara ute och köra?
Jobbar du med marknadsföring för Biltema eller?phastas wrote:Just det styret har bara ett lite blått "B" i mitten, men vill man betala det tredubbla för ett Pro-Taper är det ju bara att göra det . Vill man ha ett FatBar så lägger man på ett par hundringar till på styret och en massa mer för nya fästen (om man inte gör en fuling och fräser ur dom man har).
Lättstyrd...den kan alltid bli bättre
Ganska mycket som ändras med styret. Bredare ger mer kraft/bättre finkänslighet när man styr, vilket i sig ger bättre precision in i kurvor men oxå svårare att pressa in den mellan bilar, men precisionen gör att man kanske vågar mer
Lägre ger mer framåtlutad körställning, vilket ger dig mer vikt på framhjulet, vilket ger bättre känsla för vad framhjulet håller på med vilket är A och O när det gäller kurvor.
Och så ser det tufft ut! Allt för 300 spänn
Hehe, jobbar inte för dom, men det är svårt att rekommendera någon nått som kostar 3 ggr mer bara för att man ska prova...GuessWho wrote:Jobbar du med marknadsföring för Biltema eller?
Vilket av deras styren tänkte du på, de har några stycken (kollade på http://www.biltema.se/ ) ?
Får väl mäta och uppskatta hur brett styre jag har nu, känns inte som någon större mening att byta om det blir lika samma, förutom ett stiligt B.
Hur brett styre har du själv ?
Jag såg något annat intressant de hade
- Sidostödsplatta MC - Plastplatta att lägga under sidostödet vid löst underlag. 9,90 kr
Ibland kan det kännas som det inte är helt klockrent att ställa hojen på vissa ställen och det är ju lätt värt en 10:a att slippa välta hojen.
Jo det är ju klart. Ska man ha det för att prova så är ju 270 spänn och man inte behöva byta något annat mera rätt än något för runt tusenlappen.phastas wrote:Hehe, jobbar inte för dom, men det är svårt att rekommendera någon nått som kostar 3 ggr mer bara för att man ska prova...
Sen om du gillar det, då är det ju bara att gå fullt ut och köpa ett märkes FatBar med nya överfall...men iaf, styret som borde passa rakt upp-och-ner på din hoj är 82-178
Mitt styre är redan så brett som det kan bli då det är ett fullblods FatBar...sitter original på Ducati Monster S2R1000
Sidostödsplatta ja...får man alltid ha till monstret, då stödet är så litet och den lutar mycket från början så det är en massa vikt på stödet...äter sig igenom asfalt på nolltid en medelvarm dag. Jag andvänder en tillstampad Sort Guld aluburk som underlägg
phastas wrote:Jag andvänder en tillstampad Sort Guld aluburk som underlägg