Vet jag, hur jag ser jag ut i andras ögon ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

nva wrote:Om du (jag menar inte just dig evilivar, utan mer generellt) känner dig osäker så är det lätt att du, i ett ljust ögonblick, inser att du inte alls har någon anledning att gå och tycka att du är sämre, tvärtom, du är mycket bättre. Men vad leder då detta till? Jo, i och med att du ser en skillnad på dig och andra (egentligen samma sak som tidigare fast på andra hållet) så känner du av ett visst avstånd och får därmed en ofamiljär känsla till andra människor vilket naturligvis leder till den där osäkerheten.
Det jag vill ha sagt är att jag tror att det enda rätta är att vara ödmjuk
och försöka känna samhörighet med andra, d.v.s. man ska inte döma på
förhand utan att känna personen ordentligt för då tror man automatiskt
undermedvetet att de gör samma sak med en själv vilket skapar någon
form av fientlighet som tar död den där sambandskänslan som iallafall
jag tror är en viktig del av ett bättre självförtroende.
/../
Men trots det så tror jag att människor
i grund och botten är, och vill vara, goda och att den enklaste vägen att
verkligen inse detta och därmed må bättre är genom ärlighet, öppenhet
och ödmjukhet.
Hear, hear!
Dalai Llama är dessutom ingen flummig människa. Han är mycket klok.

Furthermore, förmodligen alla har sådana här brister som nämnts i tråden, men det är inte många som ser dom i sig själva.

och t3o: Klart du inte ska festa om du inte är sugen på det. Känn dig inte misslyckad bara för att andra människor har en annan.. "filosofi" än dig. Jag har inte heller haft en flickvän, och du ser ut att vara yngre än mig.. ;) Man MÅSTE inte ha haft en flickvän innan man är 20 eller nåt, det finns faktiskt en del "såna".
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
evilivar
Posts: 55
Joined: 2002-03-18 11:46:37
Location: söderhamn
Contact:

Post by evilivar »

nva wrote:

Jag tror det är fel att intala sig själv att man är bättre än andra med syftet
att man ska få bättre självförtroende, tvärtom så anser jag att det är just
det som är källan till problemet, dock är det lätt att tro att det är
lösningen vilket gör det till en ond cirkel kan man säga.
.
Att tycka andra är sämre kan avgöra hur man behandlar vissa situationer och jag säger inte direkt att man skall gå runt jämt och se ner på människor för då lär man sig inget eftersom man måste även kunna se upp til rikigt dukigtam människor.

För mig var det bara ett sätt att ta mig igenom min mobbning som jag utsattes för 6-9, eftersom jag visste att jag var smartare och dukigtare än dom som mobbade mig så kunde jag filtrera bort det dom gjorde så att jag inte brydde mig så mycket.
jag säger inte att du är dum, det blir bara lite fel när du tänker
User avatar
chaos
Hedersbit
Posts: 287
Joined: 2002-02-19 21:12:56
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chaos »

real_Escobar wrote:
chaos wrote:
t3o wrote:Jag är nog ganska misslyckad...
jag har aldrig haft en flickvän
jag betraktar mej som ful (vilket jag e)
jag festar aldrig

datorn är det enda jag har, det är även den som tar/tog död på allt det andra
Hmm.. inte för att ja e gay lr något ;D
Men iaf de e du på bilden så lär du inte ha några större prob att skaffa flickvän..

Som sagt.. ja e inte homosexuell på något vis ;D
Jag tror inte att någon här skulle ha trott att du var homo även om du skrev det utan ursäkterna, och om någon är så fördomsfull så tycker jag synd om honom/henne.
Så lugnar vi oss lite me att vara så seriös ::)
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

chaos wrote:(Allt det där)
Det skulle då vara större risk att jag misstog dig för att vara en TJEJ.. ;D


-Arvidos, trodde att Chaos var en tjej.
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

Arvidos wrote:och t3o: Klart du inte ska festa om du inte är sugen på det. Känn dig inte misslyckad bara för att andra människor har en annan.. "filosofi" än dig. Jag har inte heller haft en flickvän, och du ser ut att vara yngre än mig.. ;) Man MÅSTE inte ha haft en flickvän innan man är 20 eller nåt, det finns faktiskt en del "såna".
Kan faktiskt inte hålla med mer. Vissa tror att man måste festa och måste ha en flickvän därför att det är "normalt" att ha det. Stundtals har även jag trott det. Men alla människor är ju olika. Man ska ju inte känna sig misslyckad bara för att man gör vad man vill när man vill. Ärligt talat tror jag att jag är mindre misslyckad än dom flesta "normala" människor. Fast det kanske bara är något jag intalar mig ;)

Hursomhelst tror jag att man mår bäst av att inse att man mår bäst av att vara sig själv.
User avatar
Tunis
Posts: 402
Joined: 2002-04-21 23:23:00
Location: Stockholm

Post by Tunis »

GibIt wrote:
Arvidos wrote:och t3o: Klart du inte ska festa om du inte är sugen på det. Känn dig inte misslyckad bara för att andra människor har en annan.. "filosofi" än dig. Jag har inte heller haft en flickvän, och du ser ut att vara yngre än mig.. ;) Man MÅSTE inte ha haft en flickvän innan man är 20 eller nåt, det finns faktiskt en del "såna".
Kan faktiskt inte hålla med mer. Vissa tror att man måste festa och måste ha en flickvän därför att det är "normalt" att ha det. Stundtals har även jag trott det. Men alla människor är ju olika. Man ska ju inte känna sig misslyckad bara för att man gör vad man vill när man vill. Ärligt talat tror jag att jag är mindre misslyckad än dom flesta "normala" människor. Fast det kanske bara är något jag intalar mig ;)

Hursomhelst tror jag att man mår bäst av att inse att man mår bäst av att vara sig själv.
Rätt talat :)
Similem habent labra lactuam.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Tunis wrote:
GibIt wrote:
Arvidos wrote:och t3o: Klart du inte ska festa om du inte är sugen på det. Känn dig inte misslyckad bara för att andra människor har en annan.. "filosofi" än dig. Jag har inte heller haft en flickvän, och du ser ut att vara yngre än mig.. ;) Man MÅSTE inte ha haft en flickvän innan man är 20 eller nåt, det finns faktiskt en del "såna".
Kan faktiskt inte hålla med mer. Vissa tror att man måste festa och måste ha en flickvän därför att det är "normalt" att ha det. Stundtals har även jag trott det. Men alla människor är ju olika. Man ska ju inte känna sig misslyckad bara för att man gör vad man vill när man vill. Ärligt talat tror jag att jag är mindre misslyckad än dom flesta "normala" människor. Fast det kanske bara är något jag intalar mig ;)

Hursomhelst tror jag att man mår bäst av att inse att man mår bäst av att vara sig själv.
Rätt talat :)
Aye matie!
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

Lillis wrote:
Tunis wrote:
GibIt wrote:
Arvidos wrote:och t3o: Klart du inte ska festa om du inte är sugen på det. Känn dig inte misslyckad bara för att andra människor har en annan.. "filosofi" än dig. Jag har inte heller haft en flickvän, och du ser ut att vara yngre än mig.. ;) Man MÅSTE inte ha haft en flickvän innan man är 20 eller nåt, det finns faktiskt en del "såna".
Kan faktiskt inte hålla med mer. Vissa tror att man måste festa och måste ha en flickvän därför att det är "normalt" att ha det. Stundtals har även jag trott det. Men alla människor är ju olika. Man ska ju inte känna sig misslyckad bara för att man gör vad man vill när man vill. Ärligt talat tror jag att jag är mindre misslyckad än dom flesta "normala" människor. Fast det kanske bara är något jag intalar mig ;)

Hursomhelst tror jag att man mår bäst av att inse att man mår bäst av att vara sig själv.
Rätt talat :)
Aye matie!
Hubba Hubba!

...

(Åh förlåt, jag rycktes visst med lite.. ;))
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

håller med chaos där... t3o jag trodde lätt att du hade flickvän när jag såg din avatar (antar att det är du) för du va ju inte precis ugly..
(I'm not gay, I'm not gay)
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

Jag har aldrig haft många brudar. (kanske inte så många seriösa förhållande). ;)
Jag betraktar mej inte som ful. ;D
Jag festar ofta. 8)

Men ändå känner man sig lite misslyckad... :-/
ymer
Posts: 515
Joined: 2002-03-08 13:34:52

Post by ymer »

nån som vart med om att nån fäller nån lösaktig kommentar om ens utseende, när man är i sina djupaste depprationer? .. jävligt kasst självförtroende etc..

då vill man bara lägga ner allt vad sökande efter flicka etc heter.. och bara vara.

sånt folk finns på communitys... som har mage att göra sådna påhopp, samtidigt som dom inte ens har bilder på sig själva. jävla idioter.

efter en sån händelse... tänker man på hur andra folk.. tycker att man ser ut. (hänger ni med? ;) ) ..

:-/
"when will now be then?"
".......soon"
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

"Beauty lies in the eye of the beholder."
live beyond, expand.
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

G|nu wrote:"Beauty lies in the eye of the beholder."
word ;D
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Nu har jag inte orkat läsa allas svar så noga. Ni får ursäkta om jag skriver något som någon redan skrivit eller så.

på det som du skriver så tycker jag att det låter som att du har lite dåligt självförtroende, och du verkar oroa dig lite för mycket om vad folk tycker om dig.
Så här är det. Vissa gillar en, andra inte. Det bästa är att man själv är nöjd med vem man är. Sen vad andra tycker är upp till dom.
Jag var själv sån ett tag att jag inte ville att folk skulle tycka si o så om mig. Men man kan inte vara omtyckt av alla.
Nu är jag mig själv. En person som jag själv trivs med. Alla gillar mig kanske inte, men det kan jag leva med.
Man mår bättre själv också om man är sig själv.

Lev livet som DU vill, inte som andra vill att du ska leva det!
ymer
Posts: 515
Joined: 2002-03-08 13:34:52

Post by ymer »

håller med dig helt och hållet tor_raswill!

va dig själv bara.. blir bara skitjobbigt i längden annars.. och du drabbas av identitetskris :) .. du vet inte hur du skall gå klädd osv... vet knappt vem du själv är :> eller nått... ::)
"when will now be then?"
".......soon"
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nva wrote: Ett tips är att läsa "Lycka!" av Dalai Lama och Howard C. Cutler som jag
hittade på pockethyllan på pressbyrån, så den är inte så svår att få tag
på. :)
Jag vet att några av er genast tror att jag är en fjollig idiot som springer
runt i ett ständigt rus av lycka och rosa färger i och med att jag nämnde
"Dalai Lama", men då kan jag berätta att det är fel. Den boken är inte
som man tror utan faktist riktigt saklig och vettig.
Jag har också läst den boken och tycker att den innehåller många vettiga saker, men jag brukar sammanfatta den med en mening: "Ask the bird on your shoulder: is it today its going to happen, is it today I'm going to die?" (buddistisk ordspråk som frågar om man är nöjd med att vara den man är. Jag försöker att fråga mig själv det varje morgon, för att fundera över vad jag vill ändra på mig själv, så att jag är nöjd med min personlighet).

Tillbaka till topic lite mer :)
Ofta hör jag av vänner och skolkamrater att jag ser förbannad ut (vet inte varför, bara är så). Men jag brukar se det så här, är man öppen och säger det man tycker (med viss restriktivitet, så att man inte hamnar i bråk) brukar man lära känna folk oavsett om de tycker att du ser skräckinjagande ut lr inte!

saker och ting vorde betydligt enklare om man kunde se människors själ!

ctrl + c (från diktarkivet)
ctrl + v
Ett hjärta är öppet
för att möta ett annat
för att möta en annan själ
mötas själ mot själ
utan ansikte, utan kropp
rättvist möte, själ mot själ
endast då kan kärleken finnas!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Visst är det jag på bilden, men den är drygt ett år gammal, jag är mycket fulare nu...

edit: sen är det det att jag är blyg i tjejers sälskap(talar bara om jag blir tilltalad etc.). jag har även en liten ölmage ;(
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

t3o wrote:Visst är det jag på bilden, men den är drygt ett år gammal, jag är mycket fulare nu...

edit: sen är det det att jag är blyg i tjejers sälskap(talar bara om jag blir tilltalad etc.). jag har även en liten ölmage ;(
vad gör det? var bara dig själv, skit fullständigt i vad andra tycker, gör det du anser vara rätt, "lev inte upp till någon annas förväntningar än dina egna" (- Jag). Intala dig själv om att endast du kan bestämma över hur du ska leva ditt liv... hjälpte mig ur liknande situation!
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
chaos
Hedersbit
Posts: 287
Joined: 2002-02-19 21:12:56
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chaos »

t3o wrote:Visst är det jag på bilden, men den är drygt ett år gammal, jag är mycket fulare nu...

edit: sen är det det att jag är blyg i tjejers sälskap(talar bara om jag blir tilltalad etc.). jag har även en liten ölmage ;(
Alla tjejer faller inte för "beachtvättbräda2k"..

Men om du verkligen måste så kan du väl träna bort den..

Fast jag tror nog de flesta tjejer tycker du är söt
User avatar
Freez_
Posts: 233
Joined: 2002-06-30 17:22:00
Location: STHLM

Post by Freez_ »

finns nästan ingenting som inte går att lösa.. om du nu har en Ölmage så de går ju alltid o trena lite ;) men som sagt "Beauty lies in the eye of the beholder." ::)

edit: sen är det det att jag är blyg i tjejers sälskap(talar bara om jag blir tilltalad etc.). prata me dem försök de är inte farliga om de inte är mc brudar som kan va farliga :) men de tror ja ej det är.. "Connection Thru Peoples" the way to get selfconfidence.. aja nått sånt var det iaf ::) std i nån bok..
/Freez
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

chaos wrote: "beachtvättbräda2k"
Hehe, det var ett kul uttryck. :)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

t3o wrote:edit: sen är det det att jag är blyg i tjejers sälskap(talar bara om jag blir tilltalad etc.).
oj, det lider man ju inte av? ;)

hade en diskussion om det här med en kompis tidigare idag... jag är/var precis likadan... förut blev jag chockad om någon (tjej) tilltalade mig... typ "wtf? pratar du med mig? vad har jag gjort?"... men övning ger färdighet... prova att prata lite allmänt om något neutralt med en tjej eller nåt, det är inte så farligt som det verkar ;D

det kommer väl iofs från fel mun men jag är världens blygaste person så jag tycker jag vet lite vad jag pratar om ;) ;D
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Tänkte bara hjälpa till att trösta t3o lite. ;) Har också haft lite såna kriser, men man kommer ur det. Jag gick och deppade ganska länge, men tillslut tröttnade jag på det och bestämde mig för att inte bry mig. Jag kanske inte är världens playboy. Men jag duger helt klart.

Det finns alltid tjejer som inte har alltför höga krav. Fortsätt leta och börja prata med dem. Det går att öva bort blygheten. Skaffa lite kvinnliga vänner, jag lovar, de är minst lika trevliga som manliga kompisar. Och slutligen. Tyck om dig själv. Utan självförtroende är det svårt att se positivt på livet.

Ställ dig framför spegeln och försök se bortom ölmagen, eller finnen du just har fått på kinden. Se dina fördelar, jag lovar, de finns där. Det finns mycket mer att tycka om än att hata. De enda fula är de med ett ruttet hjärta, de fördomsfulla utan kärlek. Våga tycka om dig själv.
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

real_Escobar wrote:Men jag duger helt klart.
Japp, du är helt klart charmig!


/Arvidos, är för erkännanden.. ;)
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
real_Escobar
Posts: 594
Joined: 2002-08-15 4:46:15

Post by real_Escobar »

Som sagt, I look good ;) Och teo, glömde säga det. Du ser väldigt söt ut, så ut och charma tjejerna nu. Men kom ihåg att spara några till mig. ;D
Post Reply