Vad betyder os/2?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
arde_81
Posts: 28
Joined: 2002-03-22 0:55:56

Vad betyder os/2?

Post by arde_81 »

Tjena!
Tänkte bara höra om nån vet vad detta betyder??


TP 600/E/X - Video driver (NM2093/2160/2200/2360) for OS/2 Warp

ja vet att de e operativsys, men vilket??

Thnx
Celron 2,0 på ett Asus p4pDL
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

IBM's operativsystem som heter OS/2. Det föddes en gång i tiden när IBM och Microsoft inte kunde komma överrens om hur NT skulle vidareutvecklas. Numera säljs det inte som en produkt för privatpersoner längre utan är helt riktat mot företag. Drivrutinen är alltså för OS/2 Warp (v3.0 och senare har jag för mig att det är, var ett tag se'n jag körde det).
User avatar
Ulf-Kenneth
Posts: 179
Joined: 2002-03-08 7:50:31
Location: Umeå

Post by Ulf-Kenneth »

OS/2 2.1 regerar.... fan va bra det var... och stabilt dessutom. Synd bara att det var på typ 35 disketter..
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

mkk@64bits.se wrote:IBM's operativsystem som heter OS/2. Det föddes en gång i tiden när IBM och Microsoft inte kunde komma överrens om hur NT skulle vidareutvecklas. Numera säljs det inte som en produkt för privatpersoner längre utan är helt riktat mot företag. Drivrutinen är alltså för OS/2 Warp (v3.0 och senare har jag för mig att det är, var ett tag se'n jag körde det).
OS/2 var före NT.
Det var ett samarbetsprojekt mellan MS och IBM, men MS hoppade av och startade NT senare.
Det var ett fantastiskt bra OS för sin tid som tyvärr sket sig.
Anledningen är ju en klassiker, OS/2 var minst lika bra (ofta bättre) än Win på att köra Win-program
så utvecklarna fortsatte utveckla för Win för att täcka in båda plattformarna, och sen förstod
inte kunderna vinsten med att köra OS/2 om winprogrammen redan funkade på win.

Så vann det dåliga alternativet pga OS/2's överlägsenhet. 8-(
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
arde_81
Posts: 28
Joined: 2002-03-22 0:55:56

Thx

Post by arde_81 »

TAck så mkt för infon...pricis va ja va ute efter =)...
Celron 2,0 på ett Asus p4pDL
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

IcePic wrote:OS/2 var före NT.
Ah, så var det ja. Det var visst allt för länge sedan jag körde och även förespråkade det. En annan sak som Microsoft vann på var att Win95 var betydligt bättre förberett för internet i grundinstallationen. Visst fanns det internetverktyg i "Warpen" men de var inte lika lätthanterliga. Ett tag körde jag båda (via den utmärkta bootmanagern förståss) men fick till slut böja mig för den stora mängd mjukvara som utvecklades för Win95. Att det fanns ypperliga terminalprogram till OS/2 och att det var riktigt bra på att multitaska med de flesta DOS-program blev allt mindre viktigt med tiden. Ett DOS-spel (CD-versionen av Dune) körde jag till och med endast genom OS/2. Det var sköna tider på sitt sätt...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det var synd att OS/2 dog ut..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply