amd eller intel?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

amd eller intel?

Post by Boris »

tjena!

har länge velat köra ett intel-baserat system men aldrig riktigt lyckats (amd's priser har alltid lockat mer än intels) men nu äntligen kan det bli ändring på den punkten!

för närvarande har jag följande system:
msi kt3 ultra -aru (raid)
xp 1800+
512MB samsung 333MHz cas 2.5
2st. wd 120GB 8MB cashe @ raid 0

jag hade tänkt mig köpa en barton 2500+ och ett nforce2 baserat mobo, men nu har jag fått lust att köpa ett p4 system:

Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz 512Kb 533MHz går på ca 1800kr (vilket endast är ca 400 kr dyrare än barton) och ett 845PE-mobo (hade tänkt köpa Abit BE7-RAID i845PE) med integrerad raid-kontroller

vad tycker ni jag skall göra? amd eller intel? och bycker ni att jag borde köpa ett annat moderkort? kravet är att moderkortet har inbyggd raid-kontroller (OBS!!! inte S-ATA, orkar inte me koverters osv!!) vilket system kommer prestera bäst? (kolla på mina speccs ovan, skall även säga att jag planerar köpa ett sapphire 9700 np senare) vilket kommer att klocka mest?

btw. tycker ni att jag skall köpa boxed, eller non boxed? inte för kylarens skull, utan mest för att processorn levereras i en låda (tycker det verkar säkrare / bättre) än vanlig bulk.

tackar på förhand

eller kanske ett ABIT IT7-MAX2 v2, det fick bra resultat i NH's test
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

har själv kört intel de senaste 4 åren men vill byta till amd som omväxling... tycker dock att intel ger mycket seriösare intryck...
DDS for life!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jasså vår recension duger inte? ;)

http://www.64bits.se/recensioner/abit_i ... /index.php

Jag kör i vart fall nästan samma. en P4 2.4 i 3.33 GHz. Köpte den för 1600:- Nu har de dock stigit aningen i pris.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

Axman wrote:Jasså vår recension duger inte? ;)

http://www.64bits.se/recensioner/abit_i ... /index.php

Jag kör i vart fall nästan samma. en P4 2.4 i 3.33 GHz. Köpte den för 1600:- Nu har de dock stigit aningen i pris.
hoppsan, där ser man :)
kunde inte bli mer perfekt, ska ta o läsa den på engång!

btw. Axman, vad har du för kylning?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

orginalkylningen :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

Axman wrote:orginalkylningen :)
låter trevligt :), köpte du en boxed eller?
väntar ivrigt på min, btw, har i stort sett bestämt mig, blir ett ABIT IT7-MAX2 v2, har fått bra resultat på samtliga tester.

edit: btw. hur mycket klarar den boxade kylaren av / hur mycket låter den? är den gjort så att den precis klarar klockfrekvensen på processorn man köper eller klarar den typ 3xxxGHz?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

jup, från oneshop.

jag kan dock "endast" köra med 1.6 i vcore så det går nog mer. Orginalkylningen verkar docj inte klara så mycket mer nu :)

i 3.6 GHz så kan man gå in i BIOS och leka i vart fall. men däröver blir dte lite svårt.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

Axman wrote:jup, från oneshop.

jag kan dock "endast" köra med 1.6 i vcore så det går nog mer. Orginalkylningen verkar docj inte klara så mycket mer nu :)

i 3.6 GHz så kan man gå in i BIOS och leka i vart fall. men däröver blir dte lite svårt.
tackar för svaret Axman :)
låter trevligt, kommer att vara kul att ha ett intel sys. för en gångs skull!
User avatar
MoNsTeR
Posts: 236
Joined: 2002-06-04 21:56:43
Contact:

Post by MoNsTeR »

Boris wrote:
Axman wrote:jup, från oneshop.

jag kan dock "endast" köra med 1.6 i vcore så det går nog mer. Orginalkylningen verkar docj inte klara så mycket mer nu :)

i 3.6 GHz så kan man gå in i BIOS och leka i vart fall. men däröver blir dte lite svårt.
tackar för svaret Axman :)
låter trevligt, kommer att vara kul att ha ett intel sys. för en gångs skull!
köp opteron
MacBook Pro Unibody 2.8GHz
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

MoNsTeR wrote:
Boris wrote:
Axman wrote:jup, från oneshop.

jag kan dock "endast" köra med 1.6 i vcore så det går nog mer. Orginalkylningen verkar docj inte klara så mycket mer nu :)

i 3.6 GHz så kan man gå in i BIOS och leka i vart fall. men däröver blir dte lite svårt.
tackar för svaret Axman :)
låter trevligt, kommer att vara kul att ha ett intel sys. för en gångs skull!
köp opteron
Du vet det är en serverprocessor :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Och ny...och därmed dyr...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Bra val, Intel före AMD låter som ett utmärkt val. Skall själv snart gå över från AMD till Intel.
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

Najze wrote:Bra val, Intel före AMD låter som ett utmärkt val. Skall själv snart gå över från AMD till Intel.
sällan man hör det faktiskt, många har tyvärr fördomar mot Intel, och påverkas av det andra tycker och säger, tragiskt egentligen.

men skönt iaf att få det bekräftat, att köpa Intel istället för AMD ;)
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag skulle köpt en amd :D men kan ju inte svika dom bästa ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Själv gillar jag inte Intels "roliga" projekt, TCPA. Jag vet att det är fler företag med i leken, som Microsoft men det är Intel som leder projektet.

Läs mer här om ni vill.
http://www.againsttcpa.com/tcpa-faq-en.html
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

ingen trevlig historia det där inte, men det kommer alltid att finnas alternativa sätt, dvs "hackers" eller vad man nu ska säga kommer alltid hitta en lösning som hör det möjligt att kring-gå detta.

påm inner mig väldigt mycket om det microsoft planerade (det kanske har utvecklat sig till dettta ?) men jag skulle gärna vilja ha länken till det, har letat o letat men ingen lycka (tror att jag såg det på nått forum för 6 mån sen)

det handlade iaf om att m$ planerar att kontrollera "alla" datorer, dvs något liknande, bla genom att bygga in olika chips i komponenter som kontaktar deras server och kontrollerar din hdd, om du har några illegala filer osv. skulle tydligen även sätta stopp för "shareware"-program.

hoppas ni förstår vad jag menar och att ni har länken dit (vore kul att läsa det igen :D) men jag tror inte på det, vem vill inte ha kontroll över sin egna dator? som man dessutom kanske köpt för xxxxx kr?

m$ börjar kanske precis som usa bli maktgalna, och tro att de kan styra o ställa hur de behagar? patetiskt egentligen. men kul iaf :)
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Boris wrote:ingen trevlig historia det där inte, men det kommer alltid att finnas alternativa sätt, dvs "hackers" eller vad man nu ska säga kommer alltid hitta en lösning som hör det möjligt att kring-gå detta.

påm inner mig väldigt mycket om det microsoft planerade (det kanske har utvecklat sig till dettta ?) men jag skulle gärna vilja ha länken till det, har letat o letat men ingen lycka (tror att jag såg det på nått forum för 6 mån sen)

det handlade iaf om att m$ planerar att kontrollera "alla" datorer, dvs något liknande, bla genom att bygga in olika chips i komponenter som kontaktar deras server och kontrollerar din hdd, om du har några illegala filer osv. skulle tydligen även sätta stopp för "shareware"-program.

m$ börjar kanske precis som usa bli maktgalna, och tro att de kan styra o ställa hur de behagar? patetiskt egentligen. men kul iaf :)
Det är just det TCPA är. Intel tillsammans med microsoft (och en del andra företag, men intel och microsoft är de 2 största som "leder" projektet typ) kommer göra på ett sätt så att det nog är ganska svårt för även "hackers". Intels processorer kommer enbart att fungera med tcpa mjukvara som microsoft kommer göra(windows). De kommer alltså som du säger få full kontroll över din dator etc.
hoppas ni förstår vad jag menar och att ni har länken dit (vore kul att läsa det igen :D) men jag tror inte på det, vem vill inte ha kontroll över sin egna dator? som man dessutom kanske köpt för xxxxx kr?
Grejen är väl den att du har inget "val",(det kanske kommer processorer som inte man behöver ha tcpa mjukvara till, hur amd ska göra vet jag inte riktigt, men hörde en på 64bits säga att de skulle oxå vara med.) om du vill uppgradera din dator, för alla nya windows versioner kommer då vara tcpa baserade med intels tcpa baserade processorer. Annan hårdvara kommer det vara samma sak med.

Nu är jag väl ingen expert om detta men har läst en del.

Man kan nog sätta alla "kommer" i situationstecken (ovan) för om detta verkligen kommer gå igenom eller om det blir fett med protest så de lägger ner detta är svårt att säga(eller?), man kan ju alltid hoppas.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

hehe, okej, då var det det jag hade läst om då :D
men som du säger, det lär bli en hel del protester, och chansen / risken för att detta blir verklighet är kanske i dagsläget inte så värst stor? men möjligheterna finns ju alltid, om man inte kommer på hur man kan komma förbi det här systemet så finns ju alltid alternativ hårdvara / OS

om m$ verkligen är så dumma att de gör verklighet av det här så kommer Linux tjäna hur mycket som helst på det. majoriteten kommer i så fall gå över till alternativa OS så som linux. även om linux inte är fullt utvecklad osv. så föredrar många att köra det OS:et och ha total kontroll över sin dator, än att köra ett överutvecklat (hehe) OS och inte ha full kontroll. kommer nästan kännas som att man sitter i ett nätverk, och admin har inte gett dig admin-rättigheterna på din dator / konto, så du kan endast installera / använda det han tillåter.

sen blir det ju bra för de andra processortillverkarna / hårdvarutillverkarna, för många kommer försöka undvika det nya systemet, så de köper hårdvara som inte är förknippat med det?

börjar få ont i fringrarna av allt skrivande, men man kommer på 100-tals lösningar som folk kan komma med om detta verkligen händer. de sista "vanliga" komponeneterna (alltså de sista modellerna som inte har någon förbindelse med deras nya teknik) kommer nog sälja som bara den, och där stannar försäljningen i stort sätt. det är fullt möjligt att detta kan hända, folk använder ju tex. fortfarande win 95. sen när de inte sålt mycket på ett tag (allt från 1mån till 1-2år) så komemr många företag som anslutit sig till dtta att riskera att förlora mycket pengar / gå i konkurs och bryta kontraktet med m$, och det kommer väl betyda "döden" för detta.

som ni ser så har jag en del tankar kring detta :)
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Boris wrote:chansen / risken för att detta blir verklighet är kanske i dagsläget inte så värst stor? men möjligheterna finns ju alltid, om man inte kommer på hur man kan komma förbi det här systemet så finns ju alltid alternativ hårdvara / OS
Jag tror nog att det blir verklighet, det finns redan chip och hårdvara som är tcpa baserade. Saken är den att till tcpa hårdvara så kan du enbart ha tcpa mjukvara, annars skulle hela tcpa grejen vara ganska meningslös.
sen blir det ju bra för de andra processortillverkarna / hårdvarutillverkarna, för många kommer försöka undvika det nya systemet, så de köper hårdvara som inte är förknippat med det?
Jo det kan hända men det är ruggit många företag som är med på detta verkar det som. http://www.trustedcomputing.org/tcpaasp4/members.asp
De sista "vanliga" komponeneterna (alltså de sista modellerna som inte har någon förbindelse med deras nya teknik) kommer nog sälja som bara den, och där stannar försäljningen i stort sätt. det är fullt möjligt att detta kan hända, folk använder ju tex. fortfarande win 95. sen när de inte sålt mycket på ett tag (allt från 1mån till 1-2år) så komemr många företag som anslutit sig till dtta att riskera att förlora mycket pengar / gå i konkurs och bryta kontraktet med m$, och det kommer väl betyda "döden" för detta
Ja så kan det bli men tyvärr så håller inte en dator hur länge som helst, även om man klockar fanskapet ur den. Svårt att veta hur det kommer bli, antar att man får vänta och se.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
Post Reply