Virus

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Jimmy
Posts: 43
Joined: 2003-04-28 15:08:10

Virus

Post by Jimmy »

fick dett messet på msn: Ikväll mellan 20:00 - 23:00 ska du inte ha på datorn för då sprides ett virus, om du inte tror detta titta på text-tv svt1 sida 108 (skicka runt detta) Vad e det för virus? Farligt? Nån som vet? hehe ha det
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

på nortons hemsida fins det ett botemedel... nåt tjafs man laddar ner. vår lärare tog upp det hehe :D på tuf...
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

obs: det infekterar bara pc, så linux är ingen fara!!!!1
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lillis wrote:obs: det infekterar bara pc, så linux är ingen fara!!!!1
phew!1!!
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

lillis wrote:obs: det infekterar bara pc, så linux är ingen fara!!!!1
Ja, precis. Jag kör inte pc på min linux data så virus behöver jag inte oroa mig. Men om du kör mac på din pc så vet jag inte hur det funkar riktigt.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

/me förtydligar: PC är enligt definition alla datorer för personligt bruk (X86, Mac, Amiga, ABC80 etc) viruset drabbar bara Windows...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Ghlargh wrote:/me förtydligar: PC är enligt definition alla datorer för personligt bruk (X86, Mac, Amiga, ABC80 etc) viruset drabbar bara Windows...
Ajustja, hade glömt det.. ;)
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

lillis wrote:
Ghlargh wrote:/me förtydligar: PC är enligt definition alla datorer för personligt bruk (X86, Mac, Amiga, ABC80 etc) viruset drabbar bara Windows...
Ajustja, hade glömt det.. ;)
attans... aftonbladet verkar glöma det i alla sina artiklar.. eller oj det var ju aftonbladet, dom kanske bara e dumma i huvet :P
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Ska man gissa att det dessutom bara drabbar folk som:

1 - Inte har updaterat windows sedan yngre jägarstenåldern.
2 - Kör utan brandvägg.
3 - Kör utan antivirusprogram

Känns som att det krävs positivt svar på minst de där tre för att vara i riskzonen. Som vanligt, med andra ord...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

aiwass wrote:Ska man gissa att det dessutom bara drabbar folk som:

1 - Inte har updaterat windows sedan yngre jägarstenåldern.
2 - Kör utan brandvägg.
3 - Kör utan antivirusprogram

Känns som att det krävs positivt svar på minst de där tre för att vara i riskzonen. Som vanligt, med andra ord...
Ersätt "yngre jägarstenåldern" med "förra månaden", det kom en ny akut säkerhetspatch då.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Sanningen är väl den att det bara gäller dem som redan är infekterade av Sobig.F. Mellan kl 20 och 23 idag och på måndag kommer den att försöka uppdatera sig från vissa adresser.

Man löper alltså inte någon större risk just mellan kl 20 och 23 att bli infekterad. :p
hej.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ghlargh wrote:
aiwass wrote:Ska man gissa att det dessutom bara drabbar folk som:

1 - Inte har updaterat windows sedan yngre jägarstenåldern.
2 - Kör utan brandvägg.
3 - Kör utan antivirusprogram

Känns som att det krävs positivt svar på minst de där tre för att vara i riskzonen. Som vanligt, med andra ord...
Ersätt "yngre jägarstenåldern" med "förra månaden", det kom en ny akut säkerhetspatch då.
Den patchen kan bäst beskrivas med ordet: Bullcrap.
Den skyddar verkligen inte från något virus i alla fall.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

jag vill också ha virus! varför får ALLA andra virus förutan jag? jag har 3 mailadresser och 0 (noll) virus
wham bam thank-you ye -ma'am
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Vart är alla dessa virus och gömmer sig? Jag har inte sett till något av de senaste farliga virusen som alla varnar om. Alla verkar få virus utom jag.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Axeflower wrote:Vart är alla dessa virus och gömmer sig? Jag har inte sett till något av de senaste farliga virusen som alla varnar om. Alla verkar få virus utom jag.
Jag har fått +1000 stycken, vill du ha?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

aiwass wrote:Ska man gissa att det dessutom bara drabbar folk som:

1 - Inte har updaterat windows sedan yngre jägarstenåldern.
2 - Kör utan brandvägg.
3 - Kör utan antivirusprogram

Känns som att det krävs positivt svar på minst de där tre för att vara i riskzonen. Som vanligt, med andra ord...
Fits me like a glove ;)

Jag är bara allmänt immun mot sånt skit...har inte haft virus sen ja hade en P75:a å skulle installera klick&play från några tveksamma disketter...
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

kan man skydda sig om man kör med ett uppdaterat NAV? Kanske måste uppdatera det då. Jag har för mig att jag läste att det var på lördag och söndag det skulle hända grejer. Inte idag
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Ghlargh wrote:/me förtydligar: PC är enligt definition alla datorer för personligt bruk (X86, Mac, Amiga, ABC80 etc) viruset drabbar bara Windows...
mja, faktiskt inte vad jag har fått lära mig, kanske det stod för det förut, och bokstäverna står för Personal Computer, men det syftar på IBM Compatible PC, inte Mac då etc.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Man måste väl ändå öppna ett email med attachments för att drabbas eller? om man bara låter bli det så är väl det inte särskilt lätt att bli smittad även om man som jag kör utan brandvägg, uppdateringar och antivirusprogram för att det är jobbigt ;D
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

snigel wrote:Man måste väl ändå öppna ett email med attachments för att drabbas eller? om man bara låter bli det så är väl det inte särskilt lätt att bli smittad även om man som jag kör utan brandvägg, uppdateringar och antivirusprogram för att det är jobbigt ;D
Kör du med outlook så löper du fortfarande stor risk att bli deflorerad. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag kör med outlook och har förhandsgranskningen påslagen, och jag har aldrig fått nåt virus eller så via mail. Och då har jag stundtals varit helt utan antivirusprogram, som mest nåt år tror jag.
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Ghlargh wrote:
aiwass wrote:Ska man gissa att det dessutom bara drabbar folk som:

1 - Inte har updaterat windows sedan yngre jägarstenåldern.
2 - Kör utan brandvägg.
3 - Kör utan antivirusprogram

Känns som att det krävs positivt svar på minst de där tre för att vara i riskzonen. Som vanligt, med andra ord...
Ersätt "yngre jägarstenåldern" med "förra månaden", det kom en ny akut säkerhetspatch då.
Efter som aiwass knappast var gravallvarlig men du kände för att rätta honom så kan väl jag rätta dig då. Så vitt jag vet så var den akuta updaten för rpc/dcom buggen. Ännu mer saker jag tror mig veta är att sobig.f inte har något att göra med rpc/dcom. Men nu var det sobig.f som togs upp i tråden.

Det är faktiskt oerhört irriterande att höra människor klaga på windows bara för att dom inte har förstånd att skydda sig. En "datakonsult" fick gå ut i vår lilla lokaltidning och hävda att microsoft suger på säkerhet och att det är fel att microsoft kan avsäga sig allt ansvar från stunden man köpt sitt os. Men hallå... hur skyldig blir en husbyggare om den som flyttar in i huset blir utsatt för inbrott 3 månader senare? Om bara dessa anti-windows-go-linux muppar (obs inte alla linux fans, men vissa) skulle kunna förstå att det går att köra windows säkert.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

har varken brandvägg, antivirus eller något liknande..

installerar säkerhetspatchar varannan vecka eller en gång i månaden.

Från 20 till 23 hade jag datorn på bara för att jag inte orkade börja om med min fina uptime ;)

har aldrig fått virus eller hackare, vad jag vet. Bara man håller sig fri från spyware o sånt, och att man vet vad det är man tankar från nätet, så finns inga problem ;)

msblaster fick oxå ta sig i röven... inte fick man det heller.
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Först av allt, jag har inte drabbats av viruset (ännu iallafall), dock låter jag bli att använda Outlook och d.yl. skräpklienter för mail, samt att jag håller datorn ren från onödiga program, och är vaksam över vilka binärfiler som ploppar upp i minnet.

Kör varken med brandvägg eller bryr mig om att uppdatera särskilt ofta (kanske någon gång var/varannan månad) och det går bra ändå.

Vad gäller PC så har det två innebörder, Ghlargh var på sitt besserwisserhumör antar jag ;) ... den ena innebörden är, som; mycket riktigt, han säger, MEN; innebörden är också en generell beskrivning på x86/Intel/AMD/Cyrix/etc. kompatibla datorer, eller IBM-kompatibla; som det hette 'förr i tiden'.
www.whatis.com wrote:The term "PC" is also commonly used to describe an "IBM-compatible" personal computer in contradistinction to an Apple Macintosh computer. The distinction is both technical and cultural. The "IBM-compatible" PC is one with an Intel microprocessor architecture and an operating system such as DOS or Windows that is written to use the Intel microprocessor.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply