Vad har ni för relation till era föräldrar?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Vad har ni för relation till era föräldrar?

Post by pync »

Jag har tänkt på det här ganska mycket ikväll när jag jämförde min
relation till mina föräldrar med Cacs relation till hennes föräldrar. Min
relation består av att jag säger "god morgon" ibland när jag vaknar,
ibland ber jag en förälder informera och vilken mat som finns tillgänglig
och ibland så utnyttjar jag tjänsterna de erbjuder, som skjuts eller
kunskap om hur en diskmaskin fungerar. Men förutom det så pratar vi så
gott som ingenting.

Jag vet att min relation till mina föräldrar är sjuk, abnormal och
dysfunktionell. Nu skulle jag vilja veta, vad har ni för relation till era föräldrar?

Det kan tilläggas att vi båda är i gymnasieålder.

Rensat, klagomål tas via PM. /fredrik
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

hmm mycket intressant ämne pync!

jag har skilda relationer till mina föräldrar.

pappa:
Jag har mer likt förhållande som dig där, att jag knappt träffar honom. Jag sitter mest framför datorn eller är iväg någonstans. De enda gångerna vi träffas är då vi äter, vilket vi oftast gör gemensamt, eller då man nån gång för ovanlighetens skull inte sitter bänkad framför den icke-sociala burken.

mamma:
Där har jag nog ett mer normalt förhållande, då den enda datorn som finns är gammal och rostig. Vi pratar iofs inte så jättemycket, men man blir mer socialt mottagbar, det är lättare att avbryta saker och ting där.

Jag tror nog ändå att jag har rätt så hyfsad relation till båda mina föräldrar, om man ser på det hela.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

mamma: lite alldagligt antar jag, "vad blire för mat?" och lite annat prat när hon besöker mig och min dator ^^ för övrigt jobbar hon på dagis och har alltid massa spännande att berätta om domdär jävla snorungarna.....

pappa: mer kompisrelation. mamma och pappa skiljde sig så jag träffade knappt min pappa på 2år och sen när jag började träffa honom igen så blev det prat om allt möjligt mest datorer och el (gemensamt intresse) jag går till och med på bio med min pappa :o och kollar på action som vi båda föredrar. jag har konstigt nog trvligt när jag "umgås" med min pappa :P just nu ska vi sätta upp w-lan i huset han köpte i sommras så det är massa prat om servrar hur vi ska göra osv
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Brukar typ fråga vad det blir för mat, äta med dom, kolla på tv med dom och hjälpa dom med datorn. Kanske nåt mer också som jag inte kommer ihåg nu, är lite trött. När vi är på semester har jag bättre relation till dom, då har jag ju ingen dator.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Pappa:
Han jobbar som lärare på min skola, Honom har jag än mer kompis relation till. Det beror någ också på att båda två har teknik som ett huvud intresse.

Mamma:
Vad ska man säga, när vi är i husvagnen så får vi mer tid för varandra och spelkar spel etc.

Jag skulle säga att min relation till min föräldrar är mer eller mindre bbra.
Den funkar...

/Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Jag och mina föräldrar brukar diskutera politik, religion eller vad som helst vad måltiderna. När jag och pappa övningskör pratar vi ofta musik. Dessutom så ser vi ibland på TV tillsammans.
Jag antar att rätt många gör det också men jag har något annat än en "kompisrelation" till mina föräldrar.

Hur många brukar krama sin mamma innan de ska någonstans?
Jag brukar. :D

Edit; Bor hemma och är 18
Last edited by Aelrik on 2003-12-31 11:22:19, edited 1 time in total.
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Mor: Pratar 2-3 gånger i veckan över telefon, hon kanske hälsar på varannan vecka eller så, jag hälsar på henne ibland, är några mil emellan.

Far: Pratar några gånger per år, då i kanske 2 minuter, jag hälsar på en eller två gånger per år. Han bor 20 mil bort.

Jag är 18.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Aelrik wrote:Hur många brukar krama sin mamma innan de ska någonstans?
Det händer rätt ofta faktiskt ;) Även farsgubben får sig en kram emellanåt också.

Min relation till dem är jättebra. Men självklart umgås man ju med dem på lite olika sätt. Min mor brukar jag ofta prata med, om det mesta. Dock inte om mina djupa och hemliga problem, utan mer om allt som händer, och hur man mår och sånt. Vi kan diskutera det mesta som kommer i vägen - förutsatt att vi båda har en åsikt i ämnet såklart. Jag kan prata med henne om mina tjejbekymmer, men jag gör det sällan för att få råd - snarare i efterhand för att berätta vad som har hänt. Jag vet att hon uppskattar att jag öppnar mig på det sättet, på något sätt kanske hon känner att hon inte är lämnad utanför.

Pappa jobbar som datatekniker, så vi har ju ett gemensamt intresse där. Vi kan meka lite datorer tillsammans (men han uppskattar det nog mer än vad jag gör, eftersom jag ligger på en högre nivå och har mer vana än vad han har. det gör dock inget, för det viktiga är väl att man umgås?), prata om ny teknik och sådant. Vi gillar båda djur och natur, så vi kan ofta sitta och se TV tillsammans och prata om det som händer där.

Sedan jag flyttade hemifrån har min relation till dem nog stärkts. Man stör sig mindre på varandra när man inte är uppi varandra hela tiden. Detta gör att det blir en glädje att fara hem och umgås och äta med dem. Inte ovanligt att måltiden blir 1½ timme lång (inkluderat eftersnack och sånt). Jag följer gärna med dem på utflykter med båt eller skoter (sommar/vinter alltså), för vi trivs allihopa med det.

Kommunikationen med dem när jag inte är hemma är väl lite sämre, men jag pratar med dem båda lite då och då. Mamma och jag kan nog prata i telefon i en halvtimme emellanåt. Med pappa är det nog inte lika mycket, två killar ju...

Jag är nöjd med min relation, och jag skulle sörja ifall jag fick jobb på annan ort så jag inte får träffa dem lika ofta.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Far; Snackar med, umgås med, inte om allt men lagom för mig :-) Gillar pappa starkt.

Mor; Snackar väl med henne med, umgås dock inte. Nog rätt normal relation kan jag tro. Bråkar mer med henne :-)

Något jag kan nog tänka mig något speciellt är att vi står på ungefär samma plan - vi är tre personer (utflyttad storebror och liten lillebror borträknade) och vi bestämmer ungefär lika mycket. De kör inte över mig obestraffat 8)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

tkh wrote: Vi kan diskutera det mesta som kommer i vägen - förutsatt att vi båda har en åsikt i ämnet såklart. Jag kan prata med henne om mina tjejbekymmer, men jag gör det sällan för att få råd - snarare i efterhand för att berätta vad som har hänt. Jag vet att hon uppskattar att jag öppnar mig på det sättet, på något sätt kanske hon känner att hon inte är lämnad utanför.
Precis så gör jag med min mamma också. Jag brukar berätta för henne vad jag har druckit på fest, varför det inte blev något med "den där tjejen" eller lite andra personliga saker sådär. Det positiva är att hon litar på mig till 100%. Hon vet ju vad jag gör :D
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Far: Miste jag för ca 11 år & 4 månader, han var rättvis och hård, men väldigt snäll.

Mor: Väldigt nära relation, kan prata om allt.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Pratar ganska mycket med båda, men i mina ögon är de bara människor som jag blivit påtvingad.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Varje gång pync försöker skriva något om mig här, så misslyckas han. Antingen är det inte sant, eller så förolämpar han mig. Hade han haft något vettigt mellan öronen så hade han låtit bli helt och hållet, men jag antar att han inte är en sådan person man kan förvänta sig så mycket av. (Jag antar? Nää, vid det här laget vet jag ganska bra.)

Jag överväger starkt att börja skriva på något annat forum, så att jag får ge en sanningsenlig bild av mig själv. Det är tråkigt, för annars är här ganska kul. Jag tycker att mina värderingar och min relation till mina föräldrar, som för övrigt inte alls är som pync beskriver den, är sunda och ganska bra. Men det är tråkigt när folk förstör för en så att man inte kan få ge en normal bild av en själv. Det patetiska i det hela är sen att det var han som tyckte att jag skulle regga mig här, antagligen för att han skulle kunna förolämpa mig och få bättre status på ett ställe där han ändå kan känna sig överlägsen och hemma. Jag vet inte, men irriterad är jag i alla fall.

Jag inser att det här inte alls passar in i den här tråden, men jag tycker ändå att ni har rätt att få veta det.
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

cac wrote:Varje gång pync försöker skriva något om mig här, så misslyckas han. Antingen är det inte sant, eller så förolämpar han mig. Hade han haft något vettigt mellan öronen så hade han låtit bli helt och hållet, men jag antar att han inte är en sådan person man kan förvänta sig så mycket av. (Jag antar? Nää, vid det här laget vet jag ganska bra.)

Jag överväger starkt att börja skriva på något annat forum, så att jag får ge en sanningsenlig bild av mig själv. Det är tråkigt, för annars är här ganska kul. Jag tycker att mina värderingar och min relation till mina föräldrar, som för övrigt inte alls är som pync beskriver den, är sunda och ganska bra. Men det är tråkigt när folk förstör för en så att man inte kan få ge en normal bild av en själv. Det patetiska i det hela är sen att det var han som tyckte att jag skulle regga mig här, antagligen för att han skulle kunna förolämpa mig och få bättre status på ett ställe där han ändå kan känna sig överlägsen och hemma. Jag vet inte, men irriterad är jag i alla fall.

Jag inser att det här inte alls passar in i den här tråden, men jag tycker ändå att ni har rätt att få veta det.

Jag tror att om du skulle beskriva ditt förhållande istället, så skulle fler av det folk som hänger på 64 tro på din berättelse än på pyncs. Gör ett försök iaf, än att bara säga så är det inte.
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

cac wrote:Varje gång pync försöker skriva något om mig här, så misslyckas han. Antingen är det inte sant, eller så förolämpar han mig. Hade han haft något vettigt mellan öronen så hade han låtit bli helt och hållet, men jag antar att han inte är en sådan person man kan förvänta sig så mycket av. (Jag antar? Nää, vid det här laget vet jag ganska bra.)

Jag överväger starkt att börja skriva på något annat forum, så att jag får ge en sanningsenlig bild av mig själv. Det är tråkigt, för annars är här ganska kul. Jag tycker att mina värderingar och min relation till mina föräldrar, som för övrigt inte alls är som pync beskriver den, är sunda och ganska bra. Men det är tråkigt när folk förstör för en så att man inte kan få ge en normal bild av en själv. Det patetiska i det hela är sen att det var han som tyckte att jag skulle regga mig här, antagligen för att han skulle kunna förolämpa mig och få bättre status på ett ställe där han ändå kan känna sig överlägsen och hemma. Jag vet inte, men irriterad är jag i alla fall.

Jag inser att det här inte alls passar in i den här tråden, men jag tycker ändå att ni har rätt att få veta det.
Hey, life's a bitch. Det är bara att berätta hur det -EGENTLIGEN- är så tror vi ju dig, alla vet att pync är lite si och så ibland med sanningen (no offence:-*), så förklara hur det egentligen är så slipper vi tro på joakims (titta vad jag kan) lurifaxfasoner?



Jag är nöjd med min relation till mina föräldrar.. Pratar inte jättemycket om tjejer och dylikt, men träffar jag en sjysst person eller lär känna nån över internet (tjej som kille) så berättar jag gärna om den personen. Jag glor aldrig på tv, och sitter rätt mycket vid datorn, men jag har en sund relation med båda mina föräldrar. Kan prata om allt mellan himmel och jord med båda två i timmar om "jag sätter den sidan till", filosofi, livet, deras arbeten m.m. m.m. Som med zinko så känner jag att jag får bestämma, de frågar mig om vad jag tycker/tänker/vill osv, ser mig inte som ett barn som bara gör som dom säger osv.
Dock är det inte så att jag går till dom och berättar om jag känner mig nere eller om det t.ex. gått åt helvete med en tjej och jag är ledsen, dom brukar nog fatta ändå. .:)
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

-suck-

Cac: Jag tycker själv att jag var helt sanningsenlig och att jag lämnade ute de personliga sakerna.

Men försök beskriva det själv då.

Det roliga med det här är ju att nu får din mamma reda på att jag pratat om henne på internet, roligt va..!
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag har väl ingen jättebra relation med varken mamma eller pappa .. ingen dålig heller dock. Vi pratar inte om så mycket djupa saker bara. Men det är lättast att prata med mamma och vi är väl ganska skojfriska båda två. Pappa träffar jag allt för sällan men vi pratar ofta över telefon och det är lätt att prata med honom även om det känns som att vi inte har så himla mycket gemensamt. Bor ju själv med mamma. Brorsan har flyttat hemmifrån för längesedan och det är nog inte så långt kvar till jag själv gör det.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

bra relation till båda..

jag är 24 år
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Untitled
Posts: 21
Joined: 2003-12-07 4:05:46
Location: Där jag inte är önskevärd.

Post by Untitled »

Dålig relation till båda. Är 18 år.
I’m sowing the seeds I take for granted.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

det är väl ingen idé att låta bli att skriva i den här tråden antar jag.
jag har en bra relation till min mor, vi pratar ofta om diverse saker och kommer vanligtvis bra överens. däremot blir det numera ganska sällan p.g.a. att vi bor på olika orter. min far har jag ingen kontakt med, och har inte träffat honom sedan jag var 7 har jag för mig.
User avatar
cac
Posts: 207
Joined: 2003-12-17 18:48:58
Location: De skånska skogarna.

Post by cac »

Jag tror att min relation till mina föräldrar är lite som lillis. Jag kan berätta det mesta, lite känslor ibland, men aldrig datorer och vad jag skriver på internet. (pync: Nej, självklart kommer hon inte få redan på det här, hon vet inte ens vad 64bits är, än mindre ett forum.)

Under våren, sommaren och hösten lever jag för golfen. Eftersom både mamma och pappa spelar golf så är de det enda samtalsämnet under den tiden. När det inte är golfsäsong så snackar vi ändå iaf 50% golf hela tiden så att det blir inte så mycket annat.
Både mamma och pappa är väldigt intresserade av att veta hur det går för mig i skolan och dylikt, och frågar massor. Så sånt berättar jag. Om det sen dyker upp något stort, som bekymrar mig, som jag inte kan hålla för mig själv eftersom jag tycker att det är jobbigt, så kan jag berätta det för dom också, eftersom jag vet att dom nästan aldrig dömer. Det är bra.
Men annars, jo, det hela är nog rättså sunt.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Har levt tillsammans med båda i fred och fröjd i lite mer än 16 år.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Mamma och pappa skiljde sig när jag var liten så pappa har jag inte träffat särskilt mycket, började träffa honom för två år sen igen, har träffat honom ett par gånger eller något nu. Känns lite stelt men det fungerar väl.

Mamma jobbade mycket förut så jag bodde en hel del hos mormor och morfar som mindre och var lite blandat hos mamma och mormor/morfar fram tills för ett år sen då jag flyttade till mamma. Vi har väl inte så god relation antar jag, gillar inte att prata om allting med henne och har väl inte så många gemensamma samtalsämnen, men visst händer det att vi sätter oss ner och pratar då och då.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag pratar med båda min föräldrar om princip allting (förutom kanske mitt ickeextensiella kärleksliv). Kanske för att mina föräldrar är relativt unga också (-62 samt -63 och jag är född -83). Eller jag vet inte, det är förjävla kul att ha föräldrar som inte är träiga och trista (likt många polares). Eller nåt åt det hållet då :]
iDon't care about your problems.
User avatar
spyse
Posts: 646
Joined: 2002-03-08 7:56:24
Location: Västerås
Contact:

Post by spyse »

Ingen alls förutom när jag ringer min lilebror (som bor kvar hemma) då blir det ett: "Hej det är Emil är Hampus där?"......Orsaken till det orkar jag inte dra upp här inte för att jag inte vill utan för att jag är för slö...
Driver http://www.deadshop.se en svensk smokeshop som säljer det mesta inom rökning, så som; pipor, papper, tändare, digitalvågar, och övriga tillbehör samt rökelser, till bra priser.
Post Reply