Köpa D-link 804 ?

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
patrik
Posts: 10
Joined: 2002-04-21 23:11:10

Köpa D-link 804 ?

Post by patrik »

Hej

Jo jag tänkte köpa en router, jag kar kollat runt lite och har kommit fram till att d-link 804 routern värkar bra.

Är den bra? är den lätt att confad eller är det massa jobbiga inställningar man måste göra, funkar brandväggen bra?

något annat som är anmärknings bart ?

Mycket tacksam för svar !

//Patrik
User avatar
mescon
Posts: 72
Joined: 2002-04-21 17:40:49
Location: Flen
Contact:

Post by mescon »

Personligen tycker jag att den fungerar utmärkt (använder den själv till min ADSL-anslutning).
Den är lätt att förstå och det medföljer även en fullvärdig dokumentation.

Routern har en del förvalda grejer, så om du till exempel vill kunna dela filer via Gnutella eller skicka filer över IRC så är det bara att klicka i en liten box så öppnas alla berörda portar.

Ett annat litet plus är att du kan sätta vilken MAC-adress som helst på utgående lina (anslutningen mellan ADSL/Kabel-modem). I mitt fall så ger Telia mig ett IP-nummer beroende på vilket DHCP-nummer jag har, och ger mig sen alltid samma IP-nummer om jag har samma MAC-adress. Tidigare var det så att om jag bytte nätverkskort i min föredetta gateway så byttes ju MAC-adressen och därmed mitt IP till något helt nytt. Med 804:an så kan jag sätta MAC-adressen, således kan jag även "sätta" mitt IP-nummer i en specifierad radie (i mitt fall, 213.67.132.*). Jag tyckte att 10 var fint, så jag "tog" IP't 213.67.132.10 :)

Jag ger tummen upp då den är enkel att använda och är relativt billig i förhållande till vad den erbjuder den vardaglige användaren och den mer djupgående powerusern.
-- Erik
Sicken liten hemsida - http://www.yi.se
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Har själv en D-Link 804 som jag är mycket nöjd med. Den kräver, i vart fall inte för normalt användande, någon konfiguration att tala om utan det är bara att jacka in den och köra. Om man ska gnälla på något så är det att den saknar serieport (för eventuell modem-backup) samt skrivarserver. Funktioner som finns på motsvarande modeller hos konkurrenterna, t.ex. SMC.

Den inbyggda s.k. brandväggen ska man inte lita alltför mycket på då det inte är någon "äkta" brandvägg utan endast en enkel adressöversättning dvs. den döljer dom interna IP-adresserna utåt Internet. En riktig hårdvarubrandvägg kostar dock mångdubbelt mer vilket gör att det kanske inte är så många hemanvändare som väljer en sådan lösning.

För att få ett fullgott skydd mot attacker utifrån bör man därför satsa på en mjukvarubrandvägg och just nu rekommenderas Zone Alarm gratisversionen som för andra året i rad har vunnit tidningen Mikrodatorns stora brandväggstest.
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

min erfarenhet säger mig att en 704 med nyaste firmwaren är lite stbilare, och den stöder högre hastighet på wan-sidan än 804
patrik
Posts: 10
Joined: 2002-04-21 23:11:10

Post by patrik »

mescon wrote:Personligen tycker jag att den fungerar utmärkt (använder den själv till min ADSL-anslutning).
Den är lätt att förstå och det medföljer även en fullvärdig dokumentation.

Routern har en del förvalda grejer, så om du till exempel vill kunna dela filer via Gnutella eller skicka filer över IRC så är det bara att klicka i en liten box så öppnas alla berörda portar.

Ett annat litet plus är att du kan sätta vilken MAC-adress som helst på utgående lina (anslutningen mellan ADSL/Kabel-modem). I mitt fall så ger Telia mig ett IP-nummer beroende på vilket DHCP-nummer jag har, och ger mig sen alltid samma IP-nummer om jag har samma MAC-adress. Tidigare var det så att om jag bytte nätverkskort i min föredetta gateway så byttes ju MAC-adressen och därmed mitt IP till något helt nytt. Med 804:an så kan jag sätta MAC-adressen, således kan jag även "sätta" mitt IP-nummer i en specifierad radie (i mitt fall, 213.67.132.*). Jag tyckte att 10 var fint, så jag "tog" IP't 213.67.132.10 :)

Jag ger tummen upp då den är enkel att använda och är relativt billig i förhållande till vad den erbjuder den vardaglige användaren och den mer djupgående powerusern.
alltså jag kan välja mitt ipe jag vill ha genom att ändra mac adressen ?
eller är jag ute o webbar ?
User avatar
zparta
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 17:13:48
Location: Skellefteå
Contact:

Post by zparta »

varför inte vara lite elitare genom att skaffa freesco och en 486'a eller dyl. har hört att det inte ska vara så svårt att configa
//Jag reserverar mig för ev. stavfel
Abit NF7-S V2.0 AthlonXP2500+@3200+ zalman 7000alcu | 2xTwinmos 512mb 400mhz | NVIDIA 6600GT 128GDDR3 | NEC 3500A | 200gb sata
|Alla går att köpa|Alla har ett pris|
hispan.se
patrik
Posts: 10
Joined: 2002-04-21 23:11:10

Post by patrik »

zparta wrote:varför inte vara lite elitare genom att skaffa freesco och en 486'a eller dyl. har hört att det inte ska vara så svårt att configa
körde det förut fast datorn tar ju upp plats låter en del och det är jobbigt
en dlink 804 är ju bra mycket mindre och är bra mycket lättare att confa o så =)
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Post by Herr Thomas »

Nått man kanske inte alltid tänker på när man har en gammal dator (tex en 486:a) ståendes som router är strömförbrukningen och vad den kostar per år. Visserligen kan man, om man bor i småhus, låta routern värma upp huset under den kalla årstiden men det mesta av förbrukningen är ändå bortkastad.

Följande enkla exempel åskådliggör detta:

Antag att datorn (utan skärm) förbrukar 100 Watt, står på dygnet runt under ett år och att elen kostar 80 öre / kWh vilket är ett normalt värde. Kostnaden blir då följande:

K = 0.1 x 0.8 x 24 x 365 = 700 kr / år

Nu drar visserligen D-Linken några watt den också men det är bara en bråkdel av vad en dator förbrukar. Slutsatsen är att på mindre än två är D-Linken intjänad bara sett till strömförbrukningen jämfört med en dator.
User avatar
zparta
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 17:13:48
Location: Skellefteå
Contact:

Post by zparta »

men bor man i lägenhet som ajg och elen ingår i hyran så spelar det inte så stor roll ;D
//Jag reserverar mig för ev. stavfel
Abit NF7-S V2.0 AthlonXP2500+@3200+ zalman 7000alcu | 2xTwinmos 512mb 400mhz | NVIDIA 6600GT 128GDDR3 | NEC 3500A | 200gb sata
|Alla går att köpa|Alla har ett pris|
hispan.se
User avatar
mescon
Posts: 72
Joined: 2002-04-21 17:40:49
Location: Flen
Contact:

Post by mescon »

Ja, du kan i princip "välja" ett IP, ändrar jag min MAC-adress så ger Telias DHCP-server mig ett nytt IP, sen om jag inte gillar det så ändrar jag ju bara MAC-adressen igen ;)
-- Erik
Sicken liten hemsida - http://www.yi.se
User avatar
Bogus
Posts: 26
Joined: 2002-03-11 0:14:23

Post by Bogus »

mescon wrote:Ja, du kan i princip "välja" ett IP, ändrar jag min MAC-adress så ger Telias DHCP-server mig ett nytt IP, sen om jag inte gillar det så ändrar jag ju bara MAC-adressen igen ;)
Kör du med Telias ADSL? Jag har Telia LAN och har haft samma ip adress i 1.5 år oavsett vilket NIC jag kört med. (DHCP 10.0.0.6)
Keep it simple!
Post Reply