Hörlurar + gammalt ISA-kort + bågfil = ?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Hörlurar + gammalt ISA-kort + bågfil = ?

Post by MadModder »

Har moddat min dator, igen. :)
Blev trött på att fippla med hörlurskontakten i bak på datorn, så jag fixade en audioswitch

Ett sånt här använde jag, men kanske inte på det sätt som förväntas ;D
Image

Och en täcklucka i fronten fick sig ett par hål
Image

Hmm... orka skriva allt en gång till :P
Knata in på min sida istället, genom WWW-knappen här under.
User avatar
Evhonzu
Posts: 10
Joined: 2004-02-28 18:57:40
Location: Ona the Island ina da sun
Contact:

Post by Evhonzu »

Praktiskt!, extra plus för att den ser så clean ut

Funderar också på om man kan leva utan en audioswitch, eller hörlursuttag på framsidan av chassit. Att böja på ryggen hela tiden för att komma åt bakom datorn bör vara en potentiel hälsorisk!
Se och lär chassifabrikörer! ;D
"Kanske idag, eller imorgon..."
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Har funderat smått på något sådant själv, fast då uttag på framsida och baksida chassit. Sedan med en variabel förstärkare (heh) för uttaget på framsidan.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jag har ju uttag i bak också...
Det kanske skulle räcka med en potentiometer som volymkontroll till hörlursuttaget. Lurarna är på 40Ω så det blir en effekt på 0,1W (om det är standard 2V p-p på signalen) och mindre ändå med motstånd mellan. De billigaste logaritmiska (som man ska ha till ljud) på elfa tål 0,1W. Det är på gränsen :D
Någon förstärkare behövs inte, eftersom ljudet är på tok för högt i lurarna med alla volymreglage i windows på max.

Fast det är klart. En med bättre kvalité är nog att föredra. Jag kanske tom har en 10kΩ dubbelpot liggandes nånstans här...
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Nice bygge.. något sådant jag verkligen behöver. får böja mig ner minst en gång varje dag för att byta sladdar.. riktigt irriterande.. :P det är ju mycket skadligt också. man skall helt enkelt inte röra sig för mycket. :P
men snyggt bygge iallafall. :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

En potentiometer på framsidan hade jag förstått. Men varför har du en strömbrytare? Är det inte i typ lika enkelt att dra ur sladden när man inte vill lyssna i hörlurarna?
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

;D den e viktig
Last edited by <skalman> on 2004-07-14 22:32:42, edited 1 time in total.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Den som orkar läsa hela min artikel på min sida har vid det här laget förstått att jag med brytaren växlar mellan uttaget i fronten med det extra jag satt i bak. Annars hade jag inte behövt använda det gamla ljudkortet... Det är inte bra att koppla ihop flera saker på samma utgång samtidigt.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

hehe, jag har ett hörlursuttag i fronten på min förstärkare med bra mycket mer kräm än ljudkortet kan prestera ;D förstärkaren har redan 4-5 eldade hörlurar på sitt samvete hehe, den har väl en 14-16v p-p ungefär på utgången ~6v RMS skulle jag tro, har inte gjort några avancerade mätningar. halvdana bilder finns på http://www.folin.nu/~bad/
Kan inget om mycket
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

MadModder wrote:Den som orkar läsa hela min artikel på min sida har vid det här laget förstått att jag med brytaren växlar mellan uttaget i fronten med det extra jag satt i bak. Annars hade jag inte behövt använda det gamla ljudkortet... Det är inte bra att koppla ihop flera saker på samma utgång samtidigt.
Men skillnaden blir ju inte väldigt stor? om du drar ut hörlurarna så kommer det ju inget dit. Jag tar för givet att du inte har förstärkaren på när du lyssnar på lurar.. även om du kopplat bort den med swichen?

det är så jag har kopplat. två paralellkopplade utag. dessutom så tror jag inte att förstärkare + hörlurar ger tillräckligt låg impedans för att göra någon skillnad i ljudkvalité.

givetvis respekterar jag ditt val =P
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Impedansen på en lågnivåingång är väldigt hög, så det gör säkert ingen skillnad på volymen i hörlurarna. Däremot är impedansen i ett par hörlurar ca 40Ω, så det påverkar definitivt signalstyrkan till förstärkaren, men den har man ju som sagt inte på när man lyssnar i lurar, åtminstonde inte så den kör på datorljudet. :)

Men tänk om jag nu har förstärkaren på, den spelar ljudet från datorn, jag har inte förstärkarens fjärrkontroll i närheten, jag har lust att lyssna i lurar helt plötsligt. Vad göra? Jo jag knäpper till på omkopplaren. Klart! ;)
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Riktigt nice ju! Feta creds till galningen :)
iDon't care about your problems.
Post Reply