Fläktar...

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Fläktar...

Post by Dynamitsven »

Det hände sig vid den tiden då dynamitsven bibehöll sig några dagar i den kungliga huvudstaden, en ny fläkt blev köpt...

I min ena dator kör jag med två fläktar i varsitt trepins uttag, så där har jag inte behövt ändra något. Den fläkt jag köpte skall sitta tillsammans med en annan fläkt i min andra dator. Den har bara ett trepins uttag.

Så det jag tänkte göra är att köra dessa fläktar seriellt för att slippa nedsatt hörsel eller dövhet. Då fläktarna har lite ljus i sig krävs att ljuset går på 12V och motorerna på 6V. För att detta skall fungera så nåste jag klippa och löda.

Fläkt #1 har sladdar med färgerna: Röd, Svart och vit.
Fläkt #2 har sladdar med färgerna: Rös, Svart och blå.

Vad jag har förstått så är röd och svart 12V in, och vit/blå tillsammans med någon av röd eller svart varvräknare. Det räcker med att jag har varvräknare på en av fläktarna.

Om föregående text inte har varit tillräckligt givande så kommer här lite kopplingsscheman med beskrivningar. Länk till kopplingsscheman

Det första är hur fläktarna ser ut just nu. Alt. no. 1 är att jag paralellkopplar lysdioderna och seriekopplar motorerna (fläktarna) och kör dom två kopplingarna paralellt mot kontakten på moderkortet och använder mig av en varvtalsräknare. Alt. no. 2 är att jag kör lysdioderna paralellkopplade mot 12V på en 5,25" strömkontakt och kör motorerna (fläktarna) mot uttaget på moderkortet tillsammans med en varvtalsräknare. Alt no. 2 är mest därför att jag tror att inte dioderna orkar lysa tillsammans med motorerna eller att moderkortet kanske dör i kretsarna.

Vilket alternativ anser ni vara bäst? Eller ska jag göra på något annat sätt?
DIM kalsonger As String
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

du kan ju bygga en enkel fläktreg som du kopplar på 4pins molexkontakterna: ta en gammal 486/pentiumfläkt, klipp 12v kabeln till fläkten, köp en valfri effekttrissa ~1,5amp med högt hFE-värde (strömmultipel ungefär) och en pot på 1k, koppla vardera sida av potens kolbana till plus resp minus, och löparen till basen på trissan, sen kopplar du kollektorn till + och emittern till -, men tänk på att transistorn blir varm, ha gärna en aluminiumplåt eller liknande att kyla den med, har glömt om det ska va PNP el NPN dock.. lämplig transistor skulle kunna vara BD 139/BD140, poten kan vara panelmonterad eller en enkel trimpot
Kan inget om mycket
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Bad_and_ugly: En fläktkontroller är på gång frammåt hösten (sent datum pga annat projekt (chassibygge :D )), detta var mer menat som en tilfällig och enkel lösning.

Å andra sidan så har jag nog sådana pinaler som du tog upp liggandes här hemma, och ett par timmar kan jag nog avvara till en sådan sak.

Tack för tipset!

För alla andra som inte har svarat så söker jag fortfarande påståenden och idéer. :)
DIM kalsonger As String
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Har fixat det nu. Använde mig av följande saker:

Kontakt till en gammal P1-fläkt (med två sladdar till en 5,25"-kontakt)
IBM 271MB HDD
Två 1 kvadrats sladdar 25cm (svart och gul)
Isoleringsband
Smältlim

Jag tog den ena fläkten som inte går på så högt varv och satte i fläktkontakten. Sedan så tog jag den andra fläkten och klippte av de mindre trådar som går till dioderna runt om fläkten. Efter det så lödade jag bort två 5,25"-kontaktsstift från HDD:n. Sedan lödade jag fast stiften på de två sladdarna. Dessa satte jag sedan fast på P1-fläktskontakten tillsammans med de två redan befintliga stiften. De redan befintliga stiften med sladdar flyttade jag över dom (innan jag satte fast de andra stiften) till 5V. De redan befintliga stiften med sladdar mynnar i en stiftaktig kontakt (tvåstifts fläktkontakt). Denna satte jag ihop med fläktkontakten via två ståltrådar. Sedan lödade jag fast diodsladdarna på de två sladdarna med tillsatta stift.

Sedan var det bara att plugga in i en 5,25" kontakt från nätagget.

Edit; Ursäktar krånglig beskrivning.
DIM kalsonger As String
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

hehe
Kan inget om mycket
Post Reply