ljud nöten.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

ljud nöten.

Post by triton242 »

Svara som ni bara tror eller känner för att spåna på denna..
Anser inte att det finns något riktigt rätt eller fel på denna frågan utan bara bollade med frågan i huvdet på jobbet idag.

Hur kommer det sig att när man är på jobbet lyssnar på en radio för säg 200kr plus ett par högtalare som kostar 50kr och man får in bra mottagning på radion och en schysst låt att det låter bra.. Men när man kommer hem och lyssnar på samma låt på sin mångt mycket dyrare mid-end stärkare och mycket mycket dyrare högtalare så låter det skit vad som en spelas på radio.
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Du borde helt enkelt ta med dig ditt superpaket till hifi grej du har hemma till jobbet och kolla om det låter samma där ;)
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Att lyssna i det förstnämnda har sin charm :)
Sen varför det låter skit hemma..
Nu vet jag ju inte hur du har matchat din anläggning eller så...
Kan ju vara högtalare och kablage som inte 'trivs' med förstärkarn eller helt enkelt att du inte trivs med något annat i anläggningen som får ljudet att låta 'illa' i dina öron.

Ju dyrare det blir, desto mer komplicerat blir det ju också :-/
Last edited by rokk on 2004-10-05 1:29:03, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Gascogne
Posts: 182
Joined: 2004-08-28 5:34:33
Location: Linköping

Post by Gascogne »

rokk wrote:Ju dyrare det blir, desto mer komplicerat blir det ju också :-/
System blir också känsligare för ofina småljud, dom hörs klart och tydligt på dyra system.
We are the bold marines of space.We wade through gore and grue and if we do not like your face then this is what we'll do:We'll sneer and spit and call you names,tip napalm down your shirt.Your vest will be consumed by flames,and that will really hurt
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Gascogne wrote:
rokk wrote:Ju dyrare det blir, desto mer komplicerat blir det ju också :-/
System blir också känsligare för ofina småljud, dom hörs klart och tydligt på dyra system.
Japp helt klart.
lite roligt är det dock.
testat detta på otalet olika stereos och det stämmer rätt bra.

sjukt att ibland kan en sämmre lösning faktiskt nästan vara "bättre" för öronen tacke vare ett dåligt ljudmedia det skall hantera.

Bör tilllägas att mitt system både hemma och i bilen låter sjukt mycket bättre så fort det får en vettig in signal att jobba med eftersom vissa verkar vara inne på linjen att det är hemma det är något problem.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

triton242 wrote:
Gascogne wrote:
rokk wrote:Ju dyrare det blir, desto mer komplicerat blir det ju också :-/
System blir också känsligare för ofina småljud, dom hörs klart och tydligt på dyra system.
Japp helt klart.
lite roligt är det dock.
testat detta på otalet olika stereos och det stämmer rätt bra.

sjukt att ibland kan en sämmre lösning faktiskt nästan vara "bättre" för öronen tacke vare ett dåligt ljudmedia det skall hantera.

Bör tilllägas att mitt system både hemma och i bilen låter sjukt mycket bättre så fort det får en vettig in signal att jobba med eftersom vissa verkar vara inne på linjen att det är hemma det är något problem.
Ahha, kunde du inte sagt det från början då ;D
Trodde det lät dåligt oavsett hur du spelade den så att säga. :)

Då dömmer jag det som ett fall av dålig 'signal-källa', då din stereo framhäver bristerna i ljudet så mycket bättre än en den billiga plastlådan på jobbet troligen... Känner igen detdär.. fytusan va jag kan få huvudvärk genom att lyssna på en del musik genom min stereo, medans genom ett par 120KR's datorhögtalare går det rätt bra :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Geten
Posts: 35
Joined: 2004-06-05 18:08:19

Re: ljud nöten.

Post by Geten »

triton242 wrote:Svara som ni bara tror eller känner för att spåna på denna..
Anser inte att det finns något riktigt rätt eller fel på denna frågan utan bara bollade med frågan i huvdet på jobbet idag.

Hur kommer det sig att när man är på jobbet lyssnar på en radio för säg 200kr plus ett par högtalare som kostar 50kr och man får in bra mottagning på radion och en schysst låt att det låter bra.. Men när man kommer hem och lyssnar på samma låt på sin mångt mycket dyrare mid-end stärkare och mycket mycket dyrare högtalare så låter det skit vad som en spelas på radio.

Känner igen det där.

Orkar inte läsa egenom hela tråden, men jag tror hitslåtarna på radio mixas på ett speciellt vis för att de ska låta bra på billigare utrustning, men det fungerar som sagt inte lika bra hemma då grejorna verkligen återger alla detaljer. Vilket förstör låten.
Njut av livet.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Svaret är mer psykologiskt gissar jag på, på jobbet har du andra saker att göra, så musiken passar bra som bakgrund, men när du är hemma ägnar du hela din koncentration på musiken och börjar hitta fel på hur det låter.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag skulle gissa på att svaret har något med dynamik att göra.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jag tror att det har o göra med att du hörde en låt För första gången som du tyckte lät bra men din billiga radiomotagare på jobbet har inte samma klang som din vanliga stereo och därför så tyckte du att det lät "fel".

radiolåtar komprimeras oxå, antar att det kan ha påverkat ljudet.
ErOx
Posts: 180
Joined: 2002-03-07 23:52:05

Post by ErOx »

Jag tror det är så att du vantrivs (eller inte har ql på jobbet iaf) och när det kommer en bra låt på radion som du tycker om, så blir just den stunden på dagen när den låten spelas roligare...och du upplever då ljudsystemet som en positiv sak och tycker då att det låter bättre...

Men sen när du är hemma osv där du trivs, så får du inte samma "glädjerus" av låten osv...och därför upplever det som att din hemma anläggning låter sämre... :)

Hoppas någon hänger med på hur jag menar iaf... :D

//Erox
Expect The Unexpected
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Det är psykologiskt! Det spelar ingen roll vad man har för stereo, radio eller vad det nu må vara...

Samma scenario upplever jag t.ex om man ser på en film eller dokumentär och man hör en låt i bakgrunden som just då känns som en grym låt... Så skaffar man låten och spelar den på stereon och då är den ofta inte så bra som den kändes tidigare...

Samma sak om man är på en konsert/club och det spelas musik som man inte gillar så kommer plötsligt en låt som man gillade en gång i tiden och den känns skitbra. När man sedan kommer hem och sätter på den gamla låten så låter den lika dålig som sist gång man spelade den hemma...typ...
Wazzup
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Fredde wrote:Det är psykologiskt! Det spelar ingen roll vad man har för stereo, radio eller vad det nu må vara...

Samma scenario upplever jag t.ex om man ser på en film eller dokumentär och man hör en låt i bakgrunden som just då känns som en grym låt... Så skaffar man låten och spelar den på stereon och då är den ofta inte så bra som den kändes tidigare...

Samma sak om man är på en konsert/club och det spelas musik som man inte gillar så kommer plötsligt en låt som man gillade en gång i tiden och den känns skitbra. När man sedan kommer hem och sätter på den gamla låten så låter den lika dålig som sist gång man spelade den hemma...typ...
Instämmer inte, faktiskt :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Hmm vilken låt var det?
Lyssnade du via radio hemma eller cd?

Om de var radio kan det ju varit att du är van att höra bättre ljud kvalite hemma. Funkar lixom inte att lyssna på radio när man brukar lyssna på cd, i "dyra" system.

Annars gör dom väll dagens "hit" låtar säker så dom ska låta bra i radio :)

Men man vet ju hur det kan vara själv när man sitter på någon festival med en gammal bandare å tycker låtarna är skit bra, själva kvaliten är inte det viktigaste, omgivningen är lika viktig.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

svar till rokk..
sorry om jag var otydlig.
skrev nämenligen radio i båda fallen och inget annat media så ja tänke att det var "solklart" ;)
sorry iafall..
Post Reply