hårddisk mp3-spelare råd?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

hårddisk mp3-spelare råd?

Post by <skalman> »

Nu känns det som det är dags för en ny mp3 spelare igen. Denna gången tänkte jag köra på en spelare med hårddisk. För jag är sugen på lite större utrymme. Jag har funderat på en ipod mini, men är inte riktigt säker.
Har ni ngt tips på en bra mp3-spelare med hårddisk?
gärna ngn som ni själv har erfarenhet av.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kan väll bara säga iPod mini eftersom jag själv har en sån, var först emot itunes men det fungerar riktigt smidigt, enda jobbiga var när man skulle lägga in sina 87 Gig musik i biblioteket, tog drygt en 20-30 minuter :P Hursomhelst så är det riktigt smidigt, sök efter en artist, låt eller album och sen drar du bara över låtarna till ipoden, eller gör spellistor i itunes och drar dom till poden.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Jag har aldrig förstått varför vissa väljer iPod mini över iPod 4G. Prisskillnaden är inte hemsk när man ser hur mycket mer utrymme det finns på en 4G. Den fysiska storleksskillnaden är liten.
Beslutar du dig för att köpa en iPod så vill jag rekommendera att du tar en 4G istället.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag köpte min helt enkelt för att jag fick den i en riktigt bra deal.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Detonater
Posts: 230
Joined: 2005-01-07 22:55:15

Post by Detonater »

eller en Jens of Sweden 1 gig som kostar 1200 kr hos webbhallen är kanske bra. den har iallafall en tjusig design
"Veni, Vedi, Vici"
"I Came, I Saw, I Conquered"
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag förstår inte hur man kan välja en vanlig iPod före mini, den senare är så mycket mindre och smidigare. ;)

Min rekommendation är en mini.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Instämmer, minin är liten smidig och dessutom har den fint skal =)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

nu blir det svårt att välja. Varken storleken eller priset skiljder så mycket så att den ena spelaren har en klar fördel tycker jag. Men jag klarar mej kanske med 6gb, men å andra sidan skulle det sitta fins med 20gb och ha med sig i princip all min musik. Men batteritiden skiljer juh även en del. hmm vad ska jag välja.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Gå in i en affär och känn skillnaden. Sedan tar du garanterat en mini. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Jag förstår inte hur man kan välja en vanlig iPod före mini, den senare är så mycket mindre och smidigare. ;)

Min rekommendation är en mini.
Så mycket mindre?
Mått på en iPod mini: 9,1 x 5,1 x 1,3 cm
Mått på en iPod 4G: 10,4 x 6,1 x 1,4 cm
Inga betydande skillnader, åtminstonne inte i min värld.

Vad som egentligen skiljer vad gäller smidighet är vikten och batteritid. En iPod mini väger ung. 100 gram, medan en 4G väger närmare 160g. Fortfarande inga farliga skillnader med tanke på att disken på en 4G är 5-10 ggr större. Jag använder nu inte heller min iPod enbart som en musikspelare, jag skulle aldrig lyckas fylla en iPod med enbart musik, utan även som en smidig USB/Firewire-disk.
Vad som verkligen gör skillnaden är nog batteritiden.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Kom ihåg att ytan krymper kvadratiskt med diagonalen.

Mini : 46,4 kvadratcentimeter
Maxi : 63,4 kvadratcentimeter

Vilket gör den vanliga nästan 40% större. Det ser inte mycket ut på specifikationen, men det känns i kavajen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Kom ihåg att ytan krymper kvadratiskt med diagonalen.

Mini : 46,4 kvadratcentimeter
Maxi : 63,4 kvadratcentimeter

Vilket gör den vanliga nästan 40% större. Det ser inte mycket ut på specifikationen, men det känns i kavajen.
Innan du får för dig att jag drar förhastade slutsatser har jag givetvis provat både mini- och "maxi"-poddarna. Jag skulle inte tveka att köpa en 4G idag heller. Min "Maxi" trivs utmärkt i kavaj.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Nicke wrote:Innan du får för dig att jag drar förhastade slutsatser har jag givetvis provat både mini- och "maxi"-poddarna. Jag skulle inte tveka att köpa en 4G idag heller. Min "Maxi" trivs utmärkt i kavaj.
Vilken kavajstorlek? ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Vilken kavajstorlek? ;)
46 på den enda jag har i min studentlya.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hmmm. OK. Jag har nog slut på uppslag. Jag kanske har små fickor eller späda axlar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Tveklöst ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

nem wrote:Hmmm. OK. Jag har nog slut på uppslag. Jag kanske har små fickor eller späda axlar.
Hehe ;D

Personligen hade jag valt minin om det skulle vara den enda mp3-spelare jag ägde. Men jag valde 4G eftersom jag har flash-spelare som används när ipoden är för stor.

Edit, Jag brukar inte skutta omkring med mp3-spelare när jag har på mig kavaj ;D Eller vid närmare eftertanke har jag faktiskt haft det... men då befann sig ipoden i jeansfickan ;)
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Kan annars rekomendera en Creative Zen Touch har själv en sån funkar utmärkt
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Jag bestämde mej för en mini, tack för alla era tips osv. Det hjälpte mej verkligen i valet
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

hur länge håller det inbyggda batteriet? hur mkt kostar det att byta ut d?
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Det räcker i några år, kostnad att byta ut det är runt 1000lappen. Inte så blodigt ifall jag får säga mitt.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

Tjacke wrote:Det räcker i några år, kostnad att byta ut det är runt 1000lappen. Inte så blodigt ifall jag får säga mitt.
jag tycker att det är väldigt blodigt... jag skulle valt nån mp3-spelare med Nimh-batterier istället om det nu finns också.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Med tanke på att batteriet är lite mer avancerat än ett vanligt "standard" batteri. Tänk på att batteriet ska kunna driva en 1,8" HD, vilket kräver lite mer kräm. Försök sen gör en iPod med 14tim battertid på ett AA eller AAA batteri, i den storleken. Då förstår man att det inte går. Nu kommer säkert Glargh förklara detta bättre. Men vad jag har förstått så pallar inte några "standard" batterier på marknaden att driva just 1.8" HDs. Därför har Apple utvecklat en egen sorts batteri, som lever upp till deras krav på battertid.

Har inte koll på hur Creative löst dne biten, men jag tippar på att de inte kör vanliga AAA eller AA batterier i sina Zen Micro heller. Så ska du köra HD baserade Mp3 spelare så är du nog så illa tvungen att acceptera faktumet. Sen tror jag jag hade fel ang batterietslivslängd. Är nog snarare 2-3år.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
dangon
Posts: 155
Joined: 2005-03-13 16:30:35

Post by dangon »

Tjacke wrote:Med tanke på att batteriet är lite mer avancerat än ett vanligt "standard" batteri. Tänk på att batteriet ska kunna driva en 1,8" HD, vilket kräver lite mer kräm. Försök sen gör en iPod med 14tim battertid på ett AA eller AAA batteri, i den storleken. Då förstår man att det inte går. Nu kommer säkert Glargh förklara detta bättre. Men vad jag har förstått så pallar inte några "standard" batterier på marknaden att driva just 1.8" HDs. Därför har Apple utvecklat en egen sorts batteri, som lever upp till deras krav på battertid.

Har inte koll på hur Creative löst dne biten, men jag tippar på att de inte kör vanliga AAA eller AA batterier i sina Zen Micro heller. Så ska du köra HD baserade Mp3 spelare så är du nog så illa tvungen att acceptera faktumet. Sen tror jag jag hade fel ang batterietslivslängd. Är nog snarare 2-3år.
mm.. men det känns ändå inte hållbart. tror nog att det e lika bra jag nöjer mig med en ipod mini lr en ipod shuffle eller ngn annan billigare variant.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

Shuffle har ju också inbyggt batteri, så har Minin också. Har en Shuffle själv, grymmare flash-baserad mp3spelare får man svårt att hitta. Min shuffle pallara runt 13-14tim, 12tim säger apple. Men jag har fått ut mer än det.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
Post Reply